We zitten met een dilemma. Onze oudste is 3,5 en zit nog in een autostoel groep 1 omdat ze er punt 1 nog prima in past en punt 2 ook nog te licht is voor een groep 2/3 stoel. Omdat onze jongste sinds kort ook in een groep 1 stoel zit en hij de jongste en de kwetsbaarste is, zit hij in de nieuwste stoel (maxi cosi axxis) en is de oudste doorgeschoven naar een ouder stoeltje (Romer). Nou moest ik vanavond de stoeltjes overzetten naar de andere auto en kwam ik erachter dat het vastkliksysteem van de rugleuning (waarmee je de leuning naar voren klapt om het stoektje goed vast te zetten.) niet meer helemaal jofel werkt. Ook zot het piepschuim van de zij-hoofdsteunen wat los. Met andere woorden, het stoeltje heeft zijn beste tijd gehad en ik voel me er niet goed bij. Nou zijn er twee opties. 1. We kopen een nieuw groep 1 stoeltje wat we over 0,5-1 jaar weer kunnen verkopen en kopen dan een groep 2/3 stoel. 2. We kopen nu een groep 1-2-3 stoeltje waar ze dus direct in kan en wat we ook kunnen gebruiken als groep 2/3 stoel. Onze voorkeur gaat financieel technisch natuurlijk uit naar optie 2. Wie heeft ervaring met zo'n stoel en welk merk is dan aan te bevelen?
Wij hebben toen zoon 3 werd een nieuwe autostoel moeten kopen, ook beschadigd piepschuim idd en hij had z'n been tot z'n lies in het gips en paste niet meer in de groep 1 stoel daarmee. We hebben gekozen voor een 123 systeem. De romer evolva paste hier niet zo mooi in de auto dus die werd het niet maar die vind ik ook mooi en stevig. We hebben een cybex pallas m fix gekocht met vang tafel ipv gordels. Dit is een beetje dubbel, veiliger voor nek en hoofd maar het schijnt wel schade aan de buik te kunnen geven. Wij hebben gerekend op Duitse degelijkheid en hebben beredeneerd dat als hij daar veilig is, het hier ook zo is. Hij staat ook als bovenste van de ANWB autostoeltjes test 123 formaat.
Wij hebben sinds kort de 1-2-3 stoel Romer Evolva. Goede stoel, zoon zit er super in. Ben er erg blij mee.
Je zou ook eens naar groep 1/2 stoelen kunnen kijken (9-25kg). Die kunnen gemiddeld mee tot 6 jaar maar als je dochter wat lichter en kleiner is misschien nog wel wat langer en daarna kan ze op een stoelverhoger/booster. Het vergroot in ieder geval de keuze die je hebt.