Hoe kun je een leuke moeder zijn EN een goede huisvrouw EN een gezellig echtgenote??

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mavi derya, 13 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Dames hoe doen jullie dat want ik ben MOE...

Ik sta als ik werk om 05.00 op en als ik vrij ben staat mijn jongste zoon vaak ergens tussen 06.30 en 07.00 naast mijn bed..

Dus uitslapen doe ik echt nooit.. Mijn man heeft bijna altijd nacht/avonddienst dus die gaat pas laat naar bed dus hij staat altijd later op.

Maar ik ben zo moe 's avonds dat als de kinderen in bed liggen en mijn man een keer een avond thuis is.. ik gewoon op de bank in slaap val echt zo waardeloos. En dan moet eigenlijk het huishouden ook nog gedaan worden. Nu ben ik wel heel precies dus een ander zegt waarschijnlijk waar maak je je druk om maar aan de grote dingen kom ik gewoon niet toe..
    De dagen zijn zo vol..

bijv. de dinsdag dat is een werkdag..

05.00 wekker
    05.15 uit bed en aankleden
    05.30 ontbijt klaarmaken, eten en kolven
    06.00 kinderen wakker maken, aankleden en naar de oppas
    06.30 weggaan
    07.00 starten met werk
    11.30 kinderen weer ophalen bij de oppas
    12.15 lunchen
    13.00 de twee kleinsten naar bed
    13.30-14.30 doe ik even wat dingen zoals even stofzuigen afnemen dweilen enz.
    15.30 komt de oudste uit school.
    16.00 koken
    17.00 eten
    18.00 sport van de oudste, alle kinderen gaan mee..
    19.45 weer thuis
    20.30 ligt iedereen in bed en val ik ook in slaap op de bank... :)

Mijn dochter krijgt ook nog elke 2 uur borstvoeding dus dat komt er ook nog bij elke keer..

Zo gaat bijna de hele week..

Omdat ik gewoon moe ben, heb ik soms best wel een kort lontje en dat is ook niet erg gezellig voor de kinderen.

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Je hebt 3 kinderen, de jongste is 3 maanden, je werkt en geeft bv. 's Avonds op de bank in slaap vallen lijkt me niet meer dan logisch.
    Houd op met je er zorgen over maken! Mijn jongste is ruim 2 en we zitten nu pas weer een beetje uit overleefmodus. Gun jezelf gewoon even de tijd om bij te komen.

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    In de tropenjaren? NIET!

Dus probeer het ook niet, zou ik zeggen. Het leven met 3 kinderen, een baan, huishouden etc. is erg vermoeiend, daar weet ik alles van ;). Ik heb het maar proberen te accepteren dat mijn dag ook maar 24 uur kent en dat er veel tijd gaat zitten in (ver)zorgen. Zo goed mogelijk voor mezelf zorgen (=slapen/rusten, zoveel als gaat met kids) is belangrijk om het op lange termijn vol te gaan houden. Een aantal dingen dus op een erg laag pitje (huishouden, bepaalde sociale contacten, maar ook 'gezellige' echtgenote).

Ik sluit me helemaal aan bij voorgaande reactie. Mijn jongste is nu bijna 2,5 jaar en ik begin nu de laatste maanden ook eindelijk wat meer 'ruimte' te voelen ;). Vooral nu nachten beter gaan en de avonden echt weer voor ons zijn.

Hou vol, niet te streng zijn voor jezelf en prioriteiten stellen. Het wordt echt wel beter als je kinderen ouder worden...

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.839
    113
    Lijkt me niet meer dan normaal dat je moe bent, helemaal gezien je bijna alles alleen doet? Mijn jongste is 3 en ik plof nog regelmatig vroeg op de bank. Niet te veel willen en als de jongste 2 slapen zelf ook even een rust momentje pakken. Dat huishouden loopt niet weg.

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik denk dat leuke moeders niet zoveel klaarkrijgen als supermoeders.
    en dat laatste ben jij:)

6. tuc

tuc Niet meer actief

wat doet jouw man dan overdag om je te ondersteunen. Hij hoeft toch niet de hele dag voor te slapen oid. Ik neem aan dat hij overdag een aantal vaste huishoudelijke taken of taken met de kinderen voor zijn rekening kan nemen? Dat je wanneer de kinderen naar school zijn en slapen je met een kop thee op de bank kan zitten.

Wat je vraagt hoe mensen dat doen is heel persoonlijk. Voor mij gaf het veel te veel vermoeidheid en stress dat ik buitenshuis werkte maar stoppen is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk. Ik heb wel een hoop meer rust gekregen, op tijd overal zijn (school/opvang) regelen bij ziekte...daar werd ik zo gestressed van dat ik daarmee gestopt ben.

Het gekke is dat ik toch maar 18 uur werkte (2 dagen) en nu werk ik 30-40 uur, maar thuis:) en dat dit beter gaat haha. Maar iedereen heeft van die dagen hoor en alles heeft voor en nadelen. Ik kan nooit "weg zijn" van mijn werk dus dat maakt het weer extra druk. En terwijl ik werk moet ik dus ook alles in huis en met de kinderen doen.

Niet te veel van jezelf verwachten...taken verdelen!

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

accepteren je kan niet alles perfect doen en dat hoeft ook niet! Jij bent ook maar 1 mens.een goed genoeg mama, goed genoeg medewerker dat zijn de belangrijke dingen en de rest . Jammer dan.

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Niet!!

Wij vrouwen verwachten op alle fronten het maximale uit onszelf.
    Veel mannen zijn bijv prima tevreden met hun rol van fulltime werker, een beetje kidsvermaker, en voor de rest uitruster.

Wat mij bijv vooral opvalt in je dagindeling is de afwezigheid van je man in al die taken. Wat doet hij eigenlijk?

Het belangrijkste in een druk gezin is een evenredige verdeling EN bijstelling van verwachtingen.

Als mijn man bijv thuis is (ongeacht of hij gewerkt heeft of niet) en ik niet, verwacht ik dat hij kookt en naar de sport rijdt.
    Dat wordt van een moeder toch ook verwacht? Of ze nou heeft geslapen/gewerkt of niet. .

9. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Ik heb ooit een artikel gelezen dat het net zo lang duurt tot de jongste 3jaar is en dan kom je weer nader tot elkaar. Even doorbijten dus!

Hier ga ik trouwens om 21 uur naar bed als mn wekker op 5.30 staat. Da's echt heel normaal!

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Joh, je baby is net 3 maanden. Hoe kun je dan zelfs maar hopen dat je een supermoeder bent?

Ik mis ook een beetje wat je man doet. Bijv. als hij nachtdienst heeft gehad, kan hij dan niet na zijn werk de kinderen uit bed halen en naar de oppas brengen? Dan kunnen zij misschien wat langer slapen, hoef jij niet zoveel te doen en kunt ook een half uur langer blijven liggen. Alleen maar winnaars dus.

Maar zelfs als je de taken wat gelijker verdeelt, dan blijven die eerste jaren tropenjaren. Misschien kun je 's middags af en toe even zelf ook een uurtje gaan liggen terwijl je kleintjes slapen.
    Ik vond het in het begin lastig om iets in huis te doen, terwijl ik een kleine baby had, maar als je daar al jong mee begint, vinden ze het heel normaal om af en toe een half uurtje alleen in de box te liggen en zichzelf bezig te houden. Terwijl jij dan even je gang kunt gaan. Bij mijn oudste kon ik dat niet, dus die kon zichzelf met 3 jaar nog maar amper bezighouden, terwijl ik er bij mijn jongste al veel beter in was en die is kampioen zelf-spelen inmiddels.

En ik heb ook een tijdlang in het weekend het huishouden gedaan en dan doordeweeks alleen even bijhouden. Dat was niet zo heel gezellig, elke zaterdag aan de poets, maar het ging gewoon niet anders. Mijn man deed dan beneden en ik boven en na 2 uur was alles weer aan kant en schoon en dan hadden we de middag nog voor leuke dingen.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je staat om op 5 uur.... Zelfs zonder kinderen zou ik dan in de zetel in slaap vallen. En dan voed je nog eens grotendeels alleen drie kinderen op, én je gaat werken. Ik denk dat overleven in deze fase het enige is dat je kan doen.

Maar inderdaad, wat doet je man verder?

12. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Het lijkt me dat je man voordat hij naar zijn werk gaat, best even een stofzuiger door het huis kan halen of dingen kan voorbereiden voor het avondeten. Of juist als hij thuiskomt na een nachtdienst alvast de ontbijttafel klaarmaken?

Werk je altijd halve dagen? Ik denk dat een hele werkdag minder stress oplevert. Je hoeft dan niet steeds op de klok te kijken + levert het misschien een extra vrije dag op!

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Idd meer taken delen met je man. In je schema staat nu elke dag een uur huishoudelijke taken, is dat echt nodig? Elke dag? Misschien kun je juist in die tijd ook elke dag minstens een kwartier voor jezelf nemen.
    Ga ook eens kijken wat de dingen zijn die je energie geven in je dag en welke dingen juist energie nemen. Als je dat lijstje voor je hebt dan zie je ook waar je meer van moet doen en wat je anders moet organiseren.

En het hoeft niet perfect, het hoeft alleen goed genoeg. Het enige dat goed moet, is goed voor jezelf zorgen :)

14. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Afspraken maken over het huishouden zou een start kunnen zijn. Wij hebben het zo verdeeld dat één van ons na het eten de kinderen in bad doet en de ander ruimt ondertussen beneden op en stofzuigt.
    Daarnaast hebben we een werkster die de grote klussen doet.

Met 1 kind was het huishouden er goed bij te doen, maar na de geboorte van de tweede hebben wij dus voor een werkster gekozen.

Daarnaast kun je het met je man hebben over wat het betekent om een 'goede echtgenote' te zijn. Wat verwacht hij van jou? Wat verwacht jij van hem? Sluit dat een beetje aan bij de praktijk?

En voor jezelf: wat vind jij leuk om te doen voor jezelf? Kun je daar tijd voor vrij maken? Misschien kan dat nu nog niet (je hebt nog een klein baby'tje die regelmatig gevoed moet worden), maar kun je wel een plannetje uitstippelen om later alsnog iets voor jezelf te gaan doen. Wellicht kun je binnenshuis iets voor jezelf verzinnen. Ik lees graag en dat kan lekker thuis.

En voor nu is het toch een kwestie van prioriteiten stellen. Ik vind zelf de relatie met mijn vriend erg belangrijk, omdat wij allebei beter in ons vel zitten als het tussen ons goed zit en dan loopt alles thuis soepeler. Maar ik vind het huishouden dan weer helemaal niet belangrijk :)

15. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens! Het is gewoon een ontzettende drukke tijd en dat zal ook nog wel even duren! Pas sinds kort heb ik het gevoel wat meer ruimte voor mezelf te hebben maar dat zal straks, als de baby erbij is gekomen, ook weer helemaal anders zijn.

Wel pas ik zelf een aantal 'truukjes' toe om alles wat soepeler te laten verlopen.
    Zo zorgen we er 's avonds al voor dat de boterhammen voor de volgende dag allemaal gesmeerd zijn, ook die van het ontbijt. 's Ochtends hoef ik dat dus allemaal niet meer te doen en kunnen we meteen eten. Verder koken we voor twee dagen (een vrije dag en een werkdag) en kook ik eigenlijk nooit om 16.00 uur want dan is het spitsuur thuis! In jouw geval zou ik bijvoorbeeld rond de tijd dat je 's middags het huishouden gaat doen (13.30) het eten opzetten en dan rond 17.00 de benodigde hoeveelheid opwarmen. (De rest is voor de volgende dag)

Verder accepteren dat het huishouden er soms bij in schiet... :p We ruimen alles zoveel mogelijk meteen na gebruik op zodat we daar niet teveel tijd aan spenderen. Daardoor is alles altijd netjes. Tsja, soms ligt er een laagje stof... jammerdebammer, het is niet anders! Als de kids maar gelukkig zijn en alles door blijft draaien dan vind ik het wel prima!

16. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.244
    11.824
    113
    Meid, geef jezelf een flink meer credits. Kom op zeg. Je doet genoeg! Het is goed zo. Je geeft wat je kunt. En misschien wel te veel. Denk je ook een beetje aan jezelf? Plan je ook een keertje tijd voor jou! Even er uit. Al is het een blokje om zonder kids.

17. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Het is gewoon druk en dan heb ik hier hier nog maar één! De dag begint vroeg, bent constant in de weer, op tijd de deur uit, naar ouders of opvang, werken, naar huis, kindje halen, eten koken/eten/badderen/opruimen/wasjes of zoiets/zelf douchen en hé dan kan ik alweer naar bed ;) Mijn vrije dag is dan erop uit met zoonlief, boodschapjes doen, huis schoonmaken. En dan ook nog dingen erbij zoals familie, vrienden, sporten, man, EN af en toe IK ZELF. Dus ja. Druk is het zeker.

Wij hebben gekozen voor kleine ''hulp dingen'' Zoals een schoonmaakster eens per twee weken, soms eens een oppas inschakelen, boodschappen laten bezorgen als het die week beter uitkomt..En de taken verdeeld met mijn man.

maar dan nog ben ik soms moe of gestresst en moet ik echt even pas op de plaats nemen.

En dat is belangrijk: goed voor jezelf zorgen, en trouwens je hoeft niet in alles super te zijn. Dat ben je al :) Succes!

18. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Op het moment dat ik zo moe ben, boeit het me niets dat ik geen goede huisvrouw ben. Als eerste hoop ik een leuke enliefdevolle moeder te zijn en dan wil ik het liefst het nog wat leuk met mijn man hebben. Dus het huis is een puinhoop :), maar kinderen komen niks tekort en mijn man klaagt weleens ;)

19. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik begrijp best dat je zo moe bent hoor... jeetje wat een vol programma!

Is het een optie dat je man eens een keer vroeg zijn bed uitgaat, zodat jij één dag in de week hebt om er pas uit te komen als je dat zelf wilt? En in je eigen tempo opstarten, zonder dat je meteen van alles moet?

Kun je huishoudelijke taken meer "verdelen" of desnoods een H in de HH nemen?

Ik ben TBM dus mijn dagen zijn een stuk relaxter:)
    Ik sta er dus in principe alleen voor (ML werkt hier ook voornamelijk 's middags, 's avonds en 's nachts en studeert daarnaast ook nog) wat betekent dat mijn dag ook nooit rustig opstart, want actieve peuter die direct klaar wakker is en ML die dus altijd lekker op zijn gemak aan de dag kan beginnen en pas wakker behoeft te worden als hij daar zelfzin in heeft;).
    Maar juist daarom neemt ML dit op zijn vrije dag waar, dan gaat hij eruit met peuter en kan ik lekker mijn dag beginnen in mijn eigen tempo. Heerlijk vind ik dat.

20. Vintage35

Vintage35 Bekend lid

7 mei 2015
    909
    885
    93
    Ik snap niet hoe jij moe kunt zijn als ik je dagprogramma lees.

Geintje!

Jeetje, volkomen normaal dat je moe bent! En niet alle ballen altijd even hoog kunt houden. Ik ga zeker 1 a 2 x per week met de kids naar bed savonds rond 19.00/19.30. Zeer ongezellig maar ik ben dan doodop en kan wel wat uren slaap gebruiken.
    Mijn kids zijn 2jr9 maand en 1 jaar.
    Er komen vanzelf weer andere tijden.

Deel Deze Pagina