Hi! Eva verbrandt helemaal niet snel, ze kan makkelijk een tijdje in de zon zonder dat haar huid rood wordt, ook niet achteraf. Ze is net zo bleek als ik, maar verbrandt net zo weinig als haar vader . Ze is nog nooit verbrand hoor trouwens, maar ze verkleurt dus sowieso nauwelijks (wordt wel een beetje bruin). Als we vaak of langer naar buiten gaan smeer ik haar natuurlijk wel in. Maar ik weet dat als zij een uurtje in de zon is, ze niet verbrandt. Is het dan toch wel verstandig om haar in te smeren? Het is op zich een kleine moeite hoor, maar ik vergeet het dus regelmatig... groetjes, Vera
Altijd verstandig. Verbranding (huidaantasting) is zeker niet altijd zichtbaar... Die mensen die vaak onder de zonnebank gaan, verbranden ook niet en toch is hun huid vaak zeer aangetast. Altijd insmeren, geldt ook voor volwassenen. Een heel hoge factor is dan niet nodig maar een beetje bescherming is altijd verstandig. (Ik vebrand nooit maar smeer me altijd in en gebruik een dagcrème met factor. Het is echt beter voor je huid en hoe jonger de schade wordt aangebracht, hoe erger het wordt!)
altijd smeren. schade ontstaat idd ook zonder rood worden of verbranden, en hoe vaker een jong kind eraan bloot wordt gesteld, hoe groter de kans op huidkanker op latere leeftijd!
Ik moet ook toegeven dat ik het wel eens vergeet. Maar als de zon hoog en fel staat, dan doe ik het echt wel. Maar zoals vanochtend om 10 uur, met een lichte zon en af en toe een wolkje. Dan maak ik me niet zoveel zorgen. En 's avonds speelt hij ook vaak ongesmeerd buiten. Maar gisteren heb ik hem binnen gehouden, en toen we even naar buiten moesten gesmeerd met factor 50. Ik werd vroeger ook nooit ingesmeerd, heb geen gekke huid, en het helpt ook nog bij de Vit D aanmaak.. Hier krijgt hij dus ook VitD afhankelijk of hij buiten is geweest, en of hij gesmeerd is..
Is het ook zo dat als je veel smeert, dat je dan eerder vitamine D zou moeten geven? Ik geef Eva geen vitamine D, maar ga het van de winter wel weer doen. Nu komt ze zoveel buiten. Ik denk dat ik 's ochtends vroeg en eind van de middag wel ga smeren als ik eraan denk . Ik denk er dan gewoon niet zo vaak aan. Als we langer weggaan of midden op de dag weggaan (maar dat probeer ik sowieso wel te voorkomen) ga ik zeker wel smeren. Maar dan vergeet ik het ook niet. Ik ben als kind heel vaak verbrand. Echt heel dom van mijn ouders.... er waren altijd een paar dagen van de vakantie verpest vanwege de pijn. Dat gaat hier dus sowieso niet gebeuren. Als Eva straks wat ouder is en hele dag rond het zwembad hangt (en dus in de zon) ga ik dus héél vaak smeren.
Ik geloof dat kindjes zo'n 2 uur onbeschermd buiten zouden moeten lopen voordat ze zelf genoeg vitD aanmaken (hoofd en armen). Maar als je dus smeert is dat nauwelijks nog iets. Mijn CB-verpleegkundige vroeg of ik vitD gaf. Toen ik melde dat ik het niet regelmatig deed, en dan meestal de halve dosis, en in de winter wel weer de gewone dosis. Vroeg ze waarom. Omdat hij dus zeker wel een uur buiten is, maar regelmatig over de 2 uur. En dan dus niet altijd gesmeerd. De reactie van het CB was, een zacht mompelend, "het advies is om altijd te smeren".. Maar op een toon waarbij wel duidelijk was dat ze mij gelijk gaf