Ik heb een vraagje. Ik ben aan het rondkijken naar autostoelen voor groep 1 of groep 1/2/3. Nu hoor/lees ik dat de autostoelen van Cybex zo veilig zijn vanwege de vangtafel. Maar zijn deze ook fijn in gebruik? Vinden kindjes het niet heel vervelend? Of maakt dat niet veel uit als ze niks anders gewend zijn? En is het voor jezelf ook een prettige stoel om je kind in te zetten?
Veel kinderen vinden het inderdaad niet prettig. Maar veel belangrijker: een vangtafel is gevaarlijk! Een 5punts harnas verdeeld de kracht die vrijkomt bij een aanrijding over de 5 sterkste punten van het lichaam. Bij een vangtafel komt de kracht lokaal op het lichaam waardoor organen ernstig kunnen beschadigen. Er zijn kinderen overleden bij kleine aanrijdingen, terwijl ze in een stoel met harnas niets zou zijn overkomen. Daarnaast kunnen kleine kinderen uit de stoel raken wanneer een auto over de kop gaat. Er lopen rechtszaken tegen de fabrikanten die dit soort stoelen produceren omdat bewezen is dat vangtafels gevaarlijk zijn.
Als je op zoek bent naar een zo veilig mogelijke vervolgstoel, verdiep je dan eens in achterwaarts vervoeren. Dit is minimaal 5x veiliger dan voorwaarts. Je mag me ook PB sturen voor meer informatie, ik ben onafhankelijk autostoel veiligheidsadviseur.
Heb jij meer informatie over die Cybex aanname die je doet Kusjesmama? Wij gebruiken deze stoel naar grote tevredenheid en ik kan nergens iets vinden dat deze ineens als onveilig gezien worden. Om antwoorden te geven op dit topic, dochter vindt de stoel prima, het bevestigen van die vangtafel is super snel gedaan. Jasje laat ik altijd uit omdat ik het anders te warm vind worden.
Bekijk onderstaande links maar eens: Geschiedenis https://www.youtube.com/watch?v=BFEtUxDu-bI&feature=youtu.be https://www.facebook.com/RearFacingToddlers/photos/a.282375891906267.1073741829.282362311907625/370280416449147/?type=1
Heel eerlijk gezegd vind ik de bronnen waar je mee komt niet betrouwbaar (concurrent en een huismoeder op Facebook). Over iedere autostoel valt wel iets te zeggen en tja wat is veilig? Ieder heftig ongeluk is af te raden voor een jong kind. Feit is gewoon dat niet iedere auto geschikt is voor een achterwaartse stoel. Als ze door de officiële instanties als onveilig gezien worden zullen er vast meer officiële berichten volgen.
Ik vind het best logisch klinken dat je kind eruit kan raken als je over de kop gaat. Je kind zit toch niet 'vast'. Er zit alleen iets voor het lichaam. Daarbij lijkt het me ook echt niet lekker zitten voor je kind. Maar ik heb er nog nooit in gezeten Ps kusjesmama heeft heel veel kennis over veilig vervoeren. Die loopt hier geen onzin te verkondigen.
Dank je Koon Ik kan me best voorstellen dat iemand die zo'n dure stoel met vangtafel gekocht heeft in de veronderstelling dat zo'n stoel erg veilig is, liever geen berichten leest met tegenovergestelde berichten. Ik wijd er verder nu ook niet over uit, maar met de kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan doe ik inderdaad geen beweringen uit de losse pols. Wat iemand er mee doet, is aan diegene zelf.
Er zijn filmpjes van kindjes die uit zo'n stoel vliegen. Edit: oh zie dat kusjesmama er al 1 gedeeld heeft. Helaas zijn deze stoeltjes niet veilig. Dan kan je beter 1 kiezen met gewone riempjes. Achterwaarts is inderdaad nog veel veiliger, en in vrijwel alle auto's is dit mogelijk, ook in de hele kleine. Op de website/facebook pagina achterwaarts vervoeren kan je foto's zien van stoeltjes in allerlei soorten auto's. Je hebt ze ook in alle prijsklassen. Maar mocht je toch liever voorwaarts vervoeren, dan is dat je eigen keuze uiteraard, alleen zou ik dan absoluut niet voor zo'n blok gaan maar voor een goeie gordel. Dan word de druk veel beter verdeeld over het lichaam.
Ikzelf zou ideaal niet voor een stoel met vangen gaan, mede omdat bij een ongeluk het bekken van het kind een klap krijgt. De 5 punt gordel vangt dit naar mijn mening, veel beter op! Ik heb nu een achterwaartse stoel ( van römer) en kopen voor onze dochter een voorwaartse stoel, ook van römer. Die vind ik zelf erg prettig, en geven me een veilig gevoel. idd, kusjesmama weet heel erg veel van zowel voor- als achterwaarts vervoeren, en geeft haar kennis heel graag Door! Heeft ze bijna een dagtaak aan. Ze ia heel erg actief in het achterwaarts vervoeren topic, dus als je daar vragen over hebt, kun je haar daar vinden!