Autostoeltje voorin?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door BabeBabe, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Mag dat? En dan heb ik het over het twee autostoeltje vanaf 9maand.

Ik weet dat achterin beter/veiliger is, maar mijn vraag is of het uberhaupt mag voorin?
    Ik kan de airbag voorin aan of uit zetten.

2. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Volgens mij mag het wel mits er geen plaats en/of gordel meer is op de achterbank en moet het kindje zo ver mogelijk van de airbag afzitten.

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    de autostoel mag gewoon voorin. Alleen weet ik niet of je de airbag ingeschakeld mag laten.

4. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Nee de airbag moet uitgeschakeld worden! Verder mag je kindje dan gewoon voorin.. Mijn zoon zit ook altijd voorin...

5. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Fijn, want het is zo,n gedoe achterin! En in mijn autootje rijden we toch nooit lange stukken!

In onze grote auto komtie gewoon achterin!

6. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Volgens de site van rijksoverheid:

Autokinderzitje

Een autokinderzitje kan een babyautostoeltje, een kinderautostoeltje of een zittingverhoger zijn. Een autokinderzitje moet goedgekeurd zijn volgens de Europese veiligheidseisen: ECE 44/03 of 44/04. Een goedgekeurd kinderbeveiligingsmiddel mag u voorin en achterin de auto gebruiken.
    Zitplaats met airbag

Op een zitplaats met een airbag ervoor mag een kind in een babyautostoeltje, dat tegen de rijrichting in is geplaatst, alleen vervoerd worden als de airbag uitgeschakeld is. Het is verstandig om kinderen tot 12 jaar niet bij een ingeschakelde airbag te zetten. Kan het niet anders, zet dan de autostoel zo ver mogelijk naar achteren.

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Bedankt sandraske!
    Maar autostoel nummer twee mag dus wel voorin met zijn gezichtje in de rijrichting als ik de airbag uitschakel, want dat is geen probleem!

8. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    :( want op korte stukken kun je geen ongelukken krijgen?

iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou de kids niet voorin zetten omdat dat wat makkelijker is. Ze zijn al zo kwetsbaar en zeker voorin. En zij hebben dan ook geen airbag die ze opvangt.

9. Mispoes

Mispoes Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    Aaah das fijn dat ik het antwoord nu ook weet. Ik heb maar een klein autootje, en kindje nummer 3 is op komst. Ik kan er geen 3 achterin kwijt, dus ben straks ook genoodzaakt om de oudste voorin te zetten, maar wist eigenlijk ook niet de precieze regels daarvoor.

10. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Als je mijn eerste bericht had gelezen had je gewten dat ik hiervan op de hoogte ben, en totaal niet om me tegenover jou te verantwoorden, maar volgend jaar koop ik een vijfdeursauto!

11. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Wat een klets.. hebben ze achterin wel een airbag die ze opvangt dan?! Een airbag is voor kleine kinderen sowieso gevaarlijk, voor of achter!
    En kwetsbaar zeker voorin? Is ook grote onzin, je kan nooit voorzien waar een auto 'geschept' zou worden ofzo!

Een kinderzitje staat voorin ook gewoon veilig, mits airbag is uitgeschakeld!

12. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    zat gisteren de gebruiksaanwijzing van de maxicosi tobi te lezen, en daar staat in (dit vond ik heel raar) dat het stoeltje voorin mag, zelfs met ingeschakelde airbag (?) alleen wordt geadviseerd om het stoeltje op de achterbank te plaatsen.

dus ja, vlgns maxicosi mag het dus gewoon, ze adviseren anders

13. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Toch is de stoel voorin de plaats waar de auto vaak het meest geraakt wordt en waar de meeste slachtoffers vallen....
    Tenminste dat hebben ze ooit bij een verkeersvoorlichting op een school bij mij gezegd.

Mij lijkt achterin toch nét iets veiliger.. en ook al heb ik binnenkort waarschijnlijk ook een 3deurs (is financieel al nét aan haalbaar) beide kinderen komen achterin.

Maar inderdaad, iedereen zelf weten hoor.. Vraag me alleen af of die passagiersplek voorin inderdaad meer risico loopt.

14. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ohhh ennnn volgens mij moet een airbag bij stoeltjes in de rij-richting wel juist ingeschakeld zijn, maar niet bij een maxi-cosi die je achteruit plaatst...
    Volgens mij was dat een vraag bij mn theorie.. en die had ik fout.. omdat ik dacht dat airbag sowieso uit moest... maar misschien vergis ik me... :S Pff... zwanger? :p

15. grietje84

grietje84 Actief lid

17 jan 2009
    413
    0
    16
    rotterdam
    Even een 'dingetje' om rekening mee te houden:
    Schakel je de airbag uit ivm het kinderzitje, vergeet deze dan niet weer in te schakelen al je gewoon een volwassen persoon vervoerd.
    Mocht er namelijk een ongeluk gebeuren (wat ik niet hoop) met ernstig letsel van de bijrijder, kan de (inzittende) verzekering moeilijk gaan doen als de airbag uitgeschakeld blijkt te zijn.

Deel Deze Pagina