Inentingen uitstellen?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Thauma, 22 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ons zoontje is nu 3 weken oud. We hebben onlangs gehoord dat de mogelijkheid bestaat om de inentingen niet te starten op het standaard tijdstip (2 maanden???) maar eventueel ook later.
    We wisten niet dat dit een optie was en voor ik een mening heb over 'nu'of 'straks' wil ik uiteraard eerst wat meer weten over beide opties.

Wat zou een reden zijn om het nu te doen? En wat om het uit te stellen?
    Ik begreep dat hulpstoffen in de vaccinaties misschien niet zo goed zouden zijn en dat hij daar iets later beter tegen bestand is, maar hoe dat zit weet ik eigenlijk niet.
    En zou het uit maken of je een winterkindje hebt (meer kou, virussen etc) of niet?

Wie heeft dit bij de hand gehad en wat hebben jullie toen besloten en waarom?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    In enten is niet verplicht, en het volgen van het standaard schema ook niet. Wij hebben beide kindjes later geent. Dochter is met 4 maanden begonnen en heeft toen wel de normale tussenpozen gehad en alle vaccinaties.

Zoon is met 5 maanden begonnen, heeft alles een paar maanden later gehad. Zijn BMR krijgt hij de komende jaren nog niet. Hij is namelijk enorm allergisch voor kippen ei en bof en mazelen zijn gekweekt op een kippen embryo. Wij hadden hier zelf al een probleem mee en de CB arts adviseerde zelf ook om een hele poos te wachten. We weten nog niet wanneer we de BMR laten geven, en of we hem uberhaubt geven of da we hem alleen voor zijn pubertijd voor de bof laten vaccineren. Overigens is onze arts erg cool, ze weet van mijn moeite met vaccineren ( Vergif in het lijfje van mn kind, ) maar ook van mn strijd met het wel doen ( Sommige ziekten zijn ernstiger als de prik ) en ze hebben de eerste prikken, als je kindje 2 prikken krijgt, samen gegeven; 2 artsen, aftellen en tegelijkertijd de prik geven. Ik vond dat erg fijn, snel klaar!

Je mag alles zelf beslissen, lees je goed in, en sta achter je beslissingen. Ze zullen als jij zelf niets zegt, altijd gewoon het schema volgen. Mensen zijn vaak "bang" om af te wijken van het standaard schema. Je kan bijvoorbeeld ook de mono-vaccins geven, het zijn standaard een heleboel cocktails maar er bestaan ook mono-vaccins dan kan je bijvoorbeeld alleen bof laten geven. Of hep-B niet.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ohja, reden dat ik later begonnnen ben met prikken; mijn kindjes hebben beide heftige allergieen. Als baby huilden ze heel veel en waren ze vaak ziek, tot alle allergieen onder controle waren. Ik ga geen baby van 8 weken laten prikken, als die heel slecht in zijn vel zit, veel huilt en pijn heeft en veel moeite met de darmpjes. Pas als ze comfortabel waren, kregen ze hun prikken. Mocht ik nog een 3e krijgen, dan krijgt die pas heel veel later hun prikken, als je met bepaalde prikken wacht tot bv na het jaar, dan hoeven ze er minder van ( Ik geloof bij de DKTP-hib nog maar 3 ipv 4 )

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik ben met mijn beide kindjes pas met 6 maand begonnen met inenten.
    De reden omdat manlief erg allergisch was als kind en dit waarschijnlijk getriggerd is na het krijgen van zijn vaccinaties.
    Buiten dat wilde ik dat hun lijfjes gewoon wat sterker waren dan met 8 weken.
    BMR en MenC heeft mijn zoon wel gehad ( toen hij 2 was).
    Mijn dochter heeft beide niet gehad.

5. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor jullie reacties. Ik vind het moeilijk in te schatten. Ik ben niet principieel (bijv. geloofsovertuiging) tegen prikken, maar vind veel medicatie wel rotzooi. Maar ja, je ziet het nu ook in bepaalde regio's met ziektes die daar veel erger toeslaan dan elders in het land. Wil je daar je kind aan blootstellen? Ik wil dus wel laten inenten, maar wel inderdaad als de prik zelf geen kwaad kan.
    Ons mannetje lijkt voor alsnog niet allergisch te zijn, maar is 3,5 week niet te vroeg om dat te kunnen vaststellen?

6. gusto

gusto Niet meer actief

Ik ben ook pas met 6 maanden begonnen met de eerste vaccinaties en dochter heeft BMR en MenC (nog) niet gehad. Ze is nu 14mnd. Ik ben er nog niet uit of ik deze vaccinaties wel of niet zal geven. Als ik besluit ze wel te geven zal ik ze wel in etappes geven en niet als cocktail.

7. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn mannetje wel netjes het programma laten volgen, maar ik moet zeggen... jeetje wat was dat vroeg. Hij was nog zo'n klein frummeltje bij 8 weken en is er ook echt wel een paar dagen van uit zijn hum geweest. Heb nu net de 14 maanden prik gehad en dan zie je dat hij helemaal nergens last van heeft. Leeftijd maakte dus wel degelijk uit bij hoe hij erop reageerde.
    Mocht er ooit nog een kindje komen zou ik er toch wel even over nadenken of ik dit wel weer bij 8 weken zou willen doen. De andere kant van het verhaal is dat ik er eigenlijk wel vertrouwen in heb dat het RIVM goed nagedacht heeft over dit programma en dat er dus een onderbouwde rede achter de timing en cocktail verhoudingen zit. Bij mij heeft de doorslag gegeven toen ik met 6 weken vroeg wanneer ik zou mogen baby zwemmen. Ze adviseerden om te wachten tot na de 1e twee inentingen zodat hij beter beschermd was tegen alles wat in het zwemwater rondzwemt.
    Succes met je keuze, gelukkig heb je nog 4 weekjes...

8. Venice

Venice Actief lid

15 nov 2011
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is niet verplicht, later kan ook.
    Reden om met 2 maanden te beginnen is kinkhoest. Daarom is het programma ooit vervroegd, om zo snel mogelijk bescherming op te bouwen.
    Wil je zelf bepalen waar je wel of niet tegen laat inenten zul je langs de huisarts moeten. Pneu is los, maar HepB/DTKP/Hib zit samen in 1 spuit.
    Als je later begint kun je wel ook het laatste nieuws meenemen wat betreft de pneumokokken-vaccinatie (1 prik minder ook goed):

The PIM study: Immunogenicity of the 13-valent polysaccharide pneumococcal conjugate vaccine : Comparison of current schedule with alternative and reduced immunisation schedules - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Kinderen ook goed beschermd tegen pneumokokkenziekte met prik minder - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier altijd eigenlijk het 'gewone' programma gevolgd en kindjes hebben er nooit last van gehad. Ben mij bewust van kritische noten/kanttekeningen, maar wij kozen toch voor het reguliere programma van inenten.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Jongste kreeg met 9 maand de eerste DKTP-hib. Zouden met 6 maanden starten maar door verkoudheden lukte het pas met 9 maanden. Hier 1 prik per keer, geen hep B en 1 minder DKTP-hib door later starten. Pneumokokken met 12 mnd gegeven en daardoor 2 ipv 4.
    Men C krijgt ze niet. Ik overweeg mazelen alleen te doen en rode hond zonodig in de puberteit.
    Tujababy rond vaccinaties heeft hier gezorgd voor geen reactie. Laatste keer te laat gestart en toen wel last s avonds.

11. Patje00

Patje00 Actief lid

26 okt 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lees je zelf goed in over vaccinaties. Kijk per ziekte naar grafieken Van sterftecijfers vanaf 1900 en naar voorkomen van ziektes nu. Is een ziekte als polioverlamming door het poliovirus veroorzaakt of speelden er andere oorzaken mee?
    Is mazelen een gevaarlijke ziekte voor gezonde kinderen en hoeveel kinderen worden er doodziek van het bmr vaccin?
    Wat voor lange termijn onderzoeken zijn er gedaan tussen een groep gevaccineerden en ongevaccineerden?

Stel al je vragen aan het rivm en wees heel kritisch ten opzichte van vaccineren.
    Je spuit iets in het lijf van je kind terwijl je geen idee hebt wat erin zit maar natuurlijk heb je een groot vertrouwen in de overheid. Die vaccins zijner niet voor niks .... Toch? .....

12. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Wij zijn met 6 maanden begonnen.
    Ik loop vooral te zoeken naar een goed schema. Dat vind je dus nergens!
    Wij hebben tot nu toe
    6 mnd dktp (en de rest)
    6.1 mnd pneu
    7 mnd dktp
    7.1 mnd pneu
    8 mnd dktp
    8.1 mnd pneu.
    Nu hoeft ze die vaccinaties niet meer. Bij later vaccineren vervalt er 1 serie dktp-pneu.

met 14 maanden krijgt ze dan de bmr (indien niet ziek of verkouden) verder dan dit, kan ik het nog niet zeggen. Daar hebben we nog niet over da gedacht:)

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Annabel, in jullie geval zou ik nog wel een dktp geven. Je moet nl de 3e dan overslaan maar wel een booster geven na 6 maanden.
    Hoe t precies ziet met de pneu weet ik niet. Volgens mij moet er minimaal 2 maand tussen de laatsten zitten.

14. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Wij hebben (vioa het CB) het RIVM om advies gevraagd (ik heb het antwoord via de mail van het RIVM gekregen) en zij gaven aan de 2e te weigeren (dat er dus 2 maand tussen de 1e en 2e zit) we hebben hebben een schema van 4,6 en 12 maand voor zowel DKTP en Pneu

BMR en Men-C twijfelen we over, het liefst alleen mazelen en Men-C maar als dat niet te regelen valt of veel te duur is waarschijnlijk wel de gewone vaccinatie maar dan een paar maand later

Annabel, wat redd zegt klopt, je moet nu nog een vierde omdat je de booster juist zo'n beetje de belangrijkste is

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier er sowieso al minimaal 2 maand tussen gelaten steeds. Pneu pas met 12 mnd dus ze hoefde er maar toen 2.

Kiest iemand van jullie toevallig ook voor DKTP met 5-7 jaar ipv met bijna 4 en 9 jaar.

@Stefanie, hier geen Men C (B meest voorkomendste variant en vaccin beschermd tegen 7 van de 20 varianten).
    Mazelen moet ik nog ff uitzoeken wat t gaat kosten.

16. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Hier aan m'n dochter geen BMR en MenC gegeven..
    Zoon heeft nu alleen pneu gehad en heb de DKTP zónder Hepatitis B besteld bij de huisarts/apotheek.
    Vind het echt niet nodig dat baby's nu ineens ingeënt moeten worden tegen hepatitis B.

Kijk anders eens op kritisch prikken of vraag een homeopaat om advies wat betreft het uitstellen.

17. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Ik heb de handleiding van de DKPT gelezen (op de site van het RIVM) en daar staat in met 3,5 en 11mnd vaccineren.
    Alleen valt dit niet samen met de momenten bij het CB en hanteren ze onder andere daarom een ander schema.

Wij zijn met 6mnd gestart, met 8mnd was hij ziek, dus wacht nu op de 2e, die komt dan met 10 mnd.

Deel Deze Pagina