Het is gelukkig allemaal goed afgelopen, maar onze zoon heeft zich nu al 2x uit zijn fietsstoeltje laten vallen. (Ja, ik sla mezelf ook voor mijn kop dat ik hem er nog een tweede kans toe heb gegeven!!) Beide keren had hij een boze huilbui en zat hij gewoon met het riempje vast. De eerste keer was ik al thuis, ik stond naast de fiets om de poort open te doen. We hadden maar een klein stukje gefietst, maar hij was al aan het huilen en tegenwerken vanaf het moment dat ik hem erin zette. Toen ik naast mijn fiets stond, schoot het riempje los en liet hij zich opzij uit zijn stoel vallen. Gelukkig mijn kant op! Ik kon hem dus vangen. Weken niet met hem durven fietsen. Ik kreeg veel reacties van "weet je wel zeker dat hij er wel goed in zat?" Ja, dat weet ik zeker want ik trek altijd nog even aan de gordeltjes om het te controleren. Maar je wordt toch aan het twijfelen gebracht. En het is gewoon er lastig als hij niet mee kan op de fiets. Dus na een tijdje toch weer geprobeerd. Ging allemaal goed, want hij vindt fietsen meestal gewoon leuk. Maar laatst gingen man, zoon en ik samen naar de stad. Op de terugweg was hij moe, dus huilen en boos en tegenwerken. Het kostte al moeite om hem in zijn stoel te krijgen. Mijn man heeft geholpen, we hebben samen gecontroleerd of hij goed zat. Maar hij is zo sterk dat de sluiting op een gegeven moment open schoot en hij er weer uit viel. Gelukkig kon ik hem met één arm opvangen en tegen me aandrukken, dus er gebeurde verder niks ernstigs. (Behalve dat ik bijna een hartstilstand kreeg ) Jullie snappen vast dat ik niet meer met hem durf te fietsen. Erg lastig, mijn man is vandaag met de auto weg en ik moet naar de stad. Ik heb geen ov chipkaary, dus kan niet met de bus. Ik zal dus wel wee een week moeten wachten. Maar ik vraag me toch af: is mijn zoon nu zo extreem sterk? Of zijn die bobike fietsstoeltjes niet goed? Ik zou best een andere willen kopen (bijvoorbeeld yepp met 5puntsgordel) Maar die dingen zijn duur en als het dan weer mis gaat.... Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ik hem een keer niet op tijd kan vangen. En zelfs al vang ik hem wel, het is wel erg zonde van het geld om 2 fietsstoeltjes te hebben die je niet gebruikt! Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier is het ook al een paar keer gebeurd dat de riem los schoot. Ook goed gecontroleerd toen hij goed zat maar idd in een boze bui trok hij ze ook los. Nu is hij eigenlijk altijd rustig als we fietsen en is het niet weer gebeurd maar we moeten nu een achterzitje hebben en ik twijfel dus om weer een bobike te halen. Voorop kan je hem nog in de gaten houden en enigszins tegenhouden maar als hij achterop zit dus niet. Ik denk toch dat een 5 puntsgordel wel steviger vastzit en moeilijker los te krijgen is. Heb je niet een vriendin of familielid die een zitje met een 5 puntsgordel heeft? Dan kun je die misschien eens lenen of proberen voordat je zelf een koopt.
Wat een schrik zeg! Hier ook een enorme driftkikker (met momenten), maar ze heeft zich nog nooit weten los te breken uit het fietsstoeltje Lijkt me toch ook niet dat dat zomaar moet kunnen, want bij een ongeluk komt er toch ook flink kracht op de gordel te staan? (Wel anders natuurlijk, maar is levensgevaarlijk kinderen die op die hoogte en bijv. al fietsend er zo uit kunnen kukelen ) Misschien contact opnemen met de fabrikant?
@Jewel: was het maar waar, dan zou ik er inderdaad één lenen. Ik heb in eerste instantie gedacht om gelijk een yepp te kopen voor achterop. (Na de eerste keer) Maar nu denk ik inderdaad: als hij zich daaruit losrukt, vang ik hem zeker niet! Lastig hoor. Zijn gewicht is al 13,5 kg. Dus als hij zijn groeicurve blijft volgen, moeten we als hij 1,5 is al over naar een achterzitje. Voor een paar maanden nog een ander voorzitje kopen vind ik zonde. Maar een achterzitje vind ik nu helemaal eng!
@ tupp: Hmm.. Zal misschien het drukmechanisme gewoon wat 'lam' zijn dan? Mag hopen dat dat niet gebeurd met ons zitje waar de jongste nu in zit (en de oudste dus al in huis gehouden heeft af en toe )
Ja, ik vind achterop ook een eng idee nu. Hij is nu 14 kilo denk ik, dus het moet binnenkort wel. Ik ga denk toch voor een Yepp stoeltje (al vind ik die eigenlijk niet zo mooi maar veiligheid gaat voor alles!) want een 5 puntsgordel is toch wat steviger denk ik.
Ja, zodra we voor het achterstoeltje gaan wordt het zeker een yepp. Maar de schrik zit er goed in hier dus voorlopig maar even niet! Maar ik ben bang dat ik er ook niet mee kan wachten tot zoonlief oud genoeg is om zelf te snappen dat hij zich niet uit een fietsstoel moet laten vallen.
Jeetje, wat schrikken. Ik zou je stoeltje eens na laten kijken bij de fietsenmaker. Wieweet is de klik een beetje lam? Hier zou het, demk ik, echt niet kunnen gebeuren. Ikzelf krijg hem al bijna niet open. Heb er al vaak op staam mopperen, maar nu vind ik het ineens niet zo erg mee...
Nee lastig idd. Mijn zoontje bleef gelukkig wel zitten nadat hij los schoot dus kon ik stoppen en hem weer vast maken voordat er wat gebeurde. Ik zou hem ook even laten controleren en misschien kun je een nieuwe sluiting erop laten zetten?
Hier juist vaak problemen om de sluiting open te maken. Ik moet echt voor de fiets gaan staan om dat rondje in de drukken voordat ik hem loskrijg. Maar wat zul je geschrokken zijn! Ik zou inderdaad even langs de fietsenmaker om te laten kijken of de sluiting wel goed is.
Wij hebben ook zo'n nieuwe met zo'n rondje. We moesten na de eerste fietstocht, naar de fietstenmaker om het kind er weer uit te bevrijden, want het gordeltje ging echt niet meer los. We hebben ook zo'n stuurtje, waardoor je er helemaal niet bij kan. Uiteindelijk haar jas losgedaan, armpjes eruit gepriegeld en de fietsenmaker heeft dat rondje eraf gehaald. Nooit meer problemen mee gehad (vroeger hadden die dingen sowieso geen rondje, dus misschien hebben ze dat erin gemaakt, omdat ze open gingen?)
ik vind bobike stoeltjes gewoon raar. ik denk echt niet dat jou zoontje extreem sterk is hoor. ik vind het model gewoon raar. om die reden hebben wij dus ook een ander model. maar wat een schrik zeg. gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
Vervelend! Inderdaad is er voor weinig geld alleen een nieuw slotje op te zetten? De onze is echt heel stug (nieuw) en vliegt niet zo makkelijk open, kan inderdaad zo zijn dat die van jullie al wat versleten is. Kun je hem zelf ook lostrekken met veel kracht? Want dat lukt bij de onze echt niet, je moet perse zowel de zijkanten als de bovenkant tegelijk ingedrukt houden om het slotje open te krijgen. En zelfs dan is het best stug en lastig los te maken. Succes! (En ik snap je bezorgdheid hoor: ik prop mijn oudste van 4,5 jaar (ruim 1.15m lang) nog in zijn gesloten riempje achterop je moet er niet aan denken dat je kind van de fiets valt, is echt hoog)
bobike is over het algemeen een goed merk qua stoeltje hoor, net als Yepp. Wij hadden eerst ook een 2e hands stoeltje van bobike, al veel gebruikt. Die sluiting schoot ook steeds open. Toen ik een mamafiets kocht kreeg ik de stoeltjes (voor en achter( van bobike erbij en deze sluiting nog nooit problemen mee gehad. Dus ik denk inderdaad dat hij een beetje lam is. Misschien gewoon even naar laten kijken bij een fietsenwinkel. Die weten vast wel een oplossing.
Als ik zelf trek, krijg ik hem niet open. Maar ik gebruik dan natuurlijk alleen armkracht en hij zet zich met zijn hele lijf schrap. Onze sluiting heeft geen rondje, maar zo'n ding dat je aan beide zijkanten moet indrukken. (Weet iemand wat daar de officiële naam van is, trouwens. Ze zitten overal op maar geen idee hoe die sluitingen heten, haha.) Ik zal bij de fietsenmaker inderdaad eens navragen of het mogelijk is om alleen de sluiting te vervangen. Dan kunnen we het voorstoeltje misschien nog even gebruiken voor we over moeten naar het achterzitje. Ik zou liever helemaal niet meer met hem fietsen, maar ik weet dat het op een gegeven moment toch wel weer zal moeten. Dan kan ik dat beter weer gaan uitproberen zo lang hij nog in een voorstoel kan dan dat hij al achterop moet! Maar dan wel met een nieuwe sluiting idd!
Ik zou hierdoor niet je plezier in het fietsen met je kindje verliezen hoor! Het kan ook zo leuk zijn, samen op de fiets. Succes en hopelijk kun je er binnenkort weer op vertrouwen dat hij veilig zit.