Y heeft vanmiddag een kinderfeestje van een vriendinnetje uit een andere klas die ze kent van de bso. Ik ken de ouders niet goed, heb wel app contact gehad met de moeder. Ze gaan een activiteit doen ongeveer 5 km verderop. Vanmorgen zag ik moeder toevallig en vroeg of ze voldoende stoelverhogers e.d. had voor vanmiddag, waarop zij zei 'nee, maar dat is niet verplicht hoor..' Ik heb aangegeven dat ik het toch wel fijn vind als mijn dochter in elk geval op een verhoger vervoerd wordt (bij ons zit ze nog in verhoger met leuning de komende jaren) en heb afgesproken dat ik de verhoger even langsbreng. Ik verbaasde me erover dat het plan blijkbaar was om dat niet te doen. Ben ik nu heel raar dat ik niet wil dat ze zonder stoeltje vervoerd word? Ik ben een paar jaar geleden echt enorm kwaad geworden op mijn schoonouders toen ze haar (toen nog als dreumes) op schoot vervoerd hadden voor een ritje van 1 km binnen het dorp. Sindsdien lenen ze altijd netjes onze stoel als ze de kinderen meenemen, maar zijn vonden dat ik best overdreef toen..
Jij bent niet heel raar, maar ik vind het voor mijn kinderen geen probleem bij een kinderfeestje. Zelf vervoeren we nooit andere kinderen, de ouders mogen ze zelf brengen (en carpoolen dan zelf vaak), ik wil die verantwoording niet hebben
Hoe oud is ze? In de regel worden mijn kinderen altijd in de juiste stoel vervoerd. Tot een jaar in de mc, ondanks hun lengte en gewicht. Dochter van bijna zes zit in onze auto's nog in een groep 2. Maar op haar leeftijd ben ik voor korte ritjes best flexibel. Ik heb ook al wel eens kindjes zonder stoel meegenomen. Zolang het geen autostrades zijn, zit ik er niet zo mee. En ja, ik ga nu veel kritiek krijgen van mama's hier die zeggen dat ongelukken ook op kleine baantjes gebeuren. Maar ik ben daarin vooral erg pragmatisch.
hmm nee je bent niet heel raar.... maar ik heb ook echt geen 3 verhogers in mn huis staan voor als er andere kinderen meegaan.... en overigens passen er ook helemaal geen 3 verhogers op de achterbank... dus dat zou betekenen dat ik een kind minder mee kan nemen.... op zich niet erg, als er nog iemand rijd waar het kind mee kan... maar als dat niet het geval is kan je moeilijk dat ene kind laten staan Je ontkomt er op school gewoon bijna niet aan dat ze niet altijd in een stoeltje zitten
Ik ben met de oudste twee best soepel daarin. Liever gewoon op een zitverhoger, maar als het incidenteel niet uitkomt als ze bijvoorbeeld door de buurvrouw meegenomen worden van preschool vind ik het prima als ze die 5 km gewoon in de gordel zitten.
Ik zou ook een verhoger of stoeltje meegeven. Vind dat meer dan normaal. Hier ook feestje op locatie gehad. 5 kindjes in totaal. Wij hebben 1 kind en 3 stoeltjes. 1 in mijn auto en een verhoger voor speelafspraakjes en 1 in de auto van m'n vriend. Toen die 3 stoeltjes gebruikt en nog 2 extra gevraagd aan de ouders van de vriendjes die meegingen. Verder heeft zoontje ook een feestje op locatie gehad en toen hij werd opgehaald ook het stoeltje meegegeven. Was toen ook bij alle kindjes die meegingen.
Nee, je bent niet raar. Maar je wil niet weten hoe makkelijk sommige mensen daarin zijn. Ik laat het dus maar aan anderen over wat ze willen. Wij hebben twee autostoelen en twee verhogers, die gebruiken we, maar als iemand echt wil dat zijn of haar kind op een stoel/verhoger zit, dan verwacht ik inmiddels wel dat hij of zij dat zelf aangeeft. Bij het eerste feestje van de oudste waarbij we buitenshuis iets gingen doen (ze werd toen 6) heb ik er expliciet om gevraagd, omdat we toen zelf nog maar één stoel hadden en toen was er één ander kind wat met stoel 'afgeleverd' werd, de rest allemaal zonder. En ook bij uitstapjes met school was het aantal kinderen wat met stoel of verhoger kwam op één hand te tellen (mijn kind en meestal nog max. één ander kind). Die van 6 lever ik nog steeds meestal met verhoger af bij feestjes en ook met uitstapjes op school gaat hij mee of ik vraag of mensen zelf een verhoger hebben. Door alle ervaringen de afgelopen jaren vind ik inmiddels 'eigen zitplek en gordel om' de voornaamste eisen... Want wat ik al gezien en gehoord heb...
Nee je bent niet vreemd, ik wil ook niet dat hij zonder stoel vervoerd gaat worden. Ik ga er niet van uit dat ze een stoel voor hem hebben maar wel een plek met gordel.
Nee hoor, helemaal niet raar dat je dat graag wil! Hier is het ook heel normaal dat kinderen gewoon in de gordel worden vervoerd bij bv een kinderfeestje, dochter heeft ook wel eens zo in de auto gezeten. Ik zou het bij dit soort dingen altijd vragen (dus of die ouders zelf een verhoger extra hebben) en anders zelf de verhoger meegeven; ga er niet van uit dat als ouders er niks over vragen/zeggen, ze extra verhogers hebben.
Wij zijn voorzichtig, maar het komt wel eens voor. Als dl met andere moeders meegaat op hun initiatief, laten ze hun eigen kind los zitten en mag dl in het stoeltje; zo doe ik het ook. Het is dus afhankelijk vd omstandigheden en van wie het initiatief neemt; die neemt ook het 'risico'.
Wat wel heel lastig is met uitstapjes met school, dat het vaak heel moeilijk is om genoeg ouders te vinden die kunnen rijden, en in veel auto's kunnen maar 2 stoelverhogers achterin. Als ik rijd heb ik mijn eigen kind voorin (moet van school) in een autostoel (verhoger+leuning), 2 kinderen achterin in een autostoel (verhoger+leuning) en een kind in het midden in de gordel. Oudste is een keer met een feestje vervoerd in de kofferbak (van een station dus wel open verbinding met de auto ), terwijl de eigen kinderen van die moeder wel gewoon in de auto zaten.... daar was ik niet zo heel blij mee.
Veel ouders lijken hierin heel makkelijk te zijn als ik om me heen kijk en hoor. Ik ben misschien erg voorzichtig hierin maar alle kinderen in mijn auto gaan in elk geval op een zitverhoger als ze dat qua lengte-gewicht moeten anders ga ik niet rijden. Bij mijn kinderen geef ik altijd onze autostoelen mee waar ze in moeten zitten. Dat beetje extra werk heb ik wel over voor de veiligheid anders rijden ze niet met andere mensen mee. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je zou maar die ene procent zijn waarbij het gebeurd, ik zou dat mezelf nooit vergeven bij mijn eigen of andermans kinderen.
Ik vind het ook niet ok, maar ben er inmiddels wel achter dat veel mensen het minder belangrijk vinden. Mijn zoontje heeft over 2 week een feestje en heb op het kaartje gezet dat ze een autostoel of verhoger mee moeten geven.
hier mogen mijn kinderen ook incidentieel los vervoerd mogen. En vervoer ik ook andere kinderen zo, als de ouders dit oke vinden of bewust geen stoeltje mee geven. Ik ben altijd wel geneigd eerder mijn eigen kind los te zetten en dan het kleinere kind van een ander dan in de stoel van mijn dochter, maar wettelijk is dat dus eigenlijk verboden. Maar oke- ik weet dat iedereen hier anders in staat - dus bij dit soort dingen geven we het altijd aan: Wil je dat je kindje in een stoeltje vervoerd wordt, dan moet je dit even aangeven en dan een stoel meegeven.
Mijn zoontje word bijna 4 en krijg er al de kriebels van als ik dit zo lees. Hij is best klein nog en no way ik hem alleen vast laat zitten met een riem of verhoger. Hij gaat echt nog in de auto stoel ook niet voor 1 km een uitzondering
Mijn jongste dochter kreeg in het begin gewoon haar groep 1 autostoel mee. Lastige is wel dat naarmate ze ouder worden je er niet altijd meer bij bent...en sommige ouders doen echt rare dingen die je van te voren zelf niet bedenkt.
Het belangrijkste vind ik tegenwoordig dat ze in de gordel zit. Al paar keer meegemaakt met feestjes dat ze los vervoerd werden en zelfs een keer dat ze bij elkaar op schoot zaten. Ik geef op school zelf verhoger mee als ik niet kan rijden. En als ik zelf rijdt kunnen er maar 2 extra kinderen mee. Ik krijg geen drie verhogers achterin.
Hier was ik de enige die het deed en ooit gedaan had, geloof ik. Maar jammer dan, ze woog nog geen 15 kg, dus voor mij geen andere optie (ik kom zelf niet rijden die dag helaas).
Maar hierin zit toch een stuk communicatie tussen ouders en ouders/school? Ik lees dit meer in het topic en vraag me echt af waar de communicatie dan zit maar misschien dat ik hier totaal anders in sta en er zelf over begin wanneer school/ouders er niet mee aankomen.