Ik ken er helemaal niks van maar volgende situatie lijkt mij niet normaal. Mijn auto is verzekerd door een belgische verzekeraar. Door een foutje heb ik 2 jaar lang teveel betaald. Dit werd recht gezet door een commerciele geste van de verzekeraar. Nu heb ik een contract waar ik voor de periode 10/2014 - 10/2015 353euro moet betalen. Hiermee ben ik akkoord gegaan. In october en december werd er 62 en 66 euro ingehouden via mijn rekening. Door een probleem bij de bank werd de automatische maandelijkse overschrijving stopgezet. Nu vroeg de verzekeraar mij om het resterende bedrag voor het lopende jaar in 1 keer te betalen. Geen probleem voor mij tot ik zag dat hij 384euro vraagt. (is meer dan de jaarlijkse premie) Volgens mij klopt dit niet dus heb ik het zelf uitgerekend: 353 euro jaarpremie - 62euro - 66 euro (reeds betaald) = 225euro. Ik schrijf dus het bedrag van 225 euro over met een mailtje erbij hoe ik aan dit bedrag kom. Nu belt mijn verzekeraar mij terug dat hij mijn autoverzekering geschrapt heeft omdat ik te weinig betaald heb. Ik leg hem mijn rekenwijze nogmaals uit maar hij is niet akkoord. Als puntje bij paaltje komt blijkt dat mijn jaarlijkse premie in januari 2015 (dus midden in het jaar) verhoogd werd. Zonder aanleiding want ik heb geen ongeval gehad of ben niet veranderd van wagen. Mag dit zomaar? Ik ben hier trouwens ook niet van op de hoogte gesteld geweest, geen brief, geen mail,... Ik dacht dat de premie enkel kon verhoogd worden met de vervaldag van het contract. Iemand die hier meer verstand van heeft?
Tja je had beter het hele bedrag over kunnen maken en dan bezwaar maken tegen de hoogte. En tussentijds kunnen er wel verhogingen plaats vinden maar dan moet je wel op de hoogte gesteld worden.
Geen idee hoe dat in belgie zit, maar in Nederland kan dat niet zonder vermelding (dan zou je er nog voor kunnen kiezen over te stappen op een andere verzekering). Maar wat sjorsje al zegt, altijd eerst het gehele bedrag betalen en daarna bezwaar maken. Of voor die tijd bellen met de vraag tot uitleg hoe zij aan het bedrag komen. Even over je case; als schriftelijk is vastgelegd dat je tot aan oktober 2015 dat bedrag moet betalen mag hij niet zomaar verhogen! Voor nu zou ik op zoek naar een andere verzekering en je behaalde bedrag terug vorderen. Maar dat is persoonlijk.....
Ja het is inderdaad schriftelijk vastgesteld, heb een dubbel van het contract aan 353 euro. Ik begrijp dat de premies kunnen verhogen maar dan moet de klant daar wel van op de hoogte gebracht worden. Heb hem gevraagd om mij de brief die de verhoging vermeld mij kon toesturen maar die heeft hij niet. Ik weet dat je bij een premieverhoging het recht hebt om binnen een bepaalde tijd het contract op te zeggen, maar dan moet je er wel van op de hoogte gesteld worden. Denk dat mijn verzekeraar het heel slim gespeeld heeft want nu kan ik natuurlijk geen bezwaar meer aantekenen tegen de premieverhoging.
Je kan hier nog wel voor in beroep. Maar denk niet dat dat dat het waard is. Geld terugvorderen dat je teveel betaald hebt, en overstappen. Zijn nog wel goedkopere verzekeringen. Betaal zelf maar 28euro per maand en krijg veel extra's. Dus misschien kom je wel goedkoper uit door overstappen....