Fietsen..... ik ben zo bang

Discussion in 'De lounge' started by sidmick, Jul 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,828
    4,201
    113
    dit klinkt belachelijk en ik ben er dan ook al heel vaak om uit gelachen maar........ ik durf niet te fietsen.
    Als kind heb ik wel leren fietsen ( met heeeeel veel vallen op opstaan) en dat ook wel gedaan totdat ik een keer op weg was naar school en ik met mijn band in de tramrails vast kwam. In de verte kwam de tram eraan en dat was een grote paniek. Is allemaal goed gegaan maar sindsdien ben ik nooit meer op een fiets gestapt.
    Ik heb het nooit als hinder ervaren maar ga het nu toch wel vervelend vinden. Mijn meisje heeft nu de leeftijd dat het toch wel erg leuk word om met mooi weer te gaan fietsen maar ik ben gewoon zo vreselijk bang. Iemand misschien een tip?

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    poeh echt een tip heb ik niet zo.
    Het enige wat ik kan bedenken is om op een afgelegen stuk zoals een industrie gebied in de avond uurtjes te gaan oefenen.
    Trouwens ik vind het belachelijk dat mensen je om zoiets uit lachen.
    Kan me voorstellen dat die tram ervaring is blijven hangen en het is dan ook niet makkelijk om iets weer te doen als je zo bang bent geweest.

3. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    #3 yenolah, Jul 27, 2009
    Last edited: Jul 27, 2009
    Wat Kimmeding al zei, probeer op een stuk zonder verkeer. Verder is het misschien handig om het zadel in het begin zo laag te zetten dat je met je voeten bij de grond kan voor wat meer zekerheid.
    En laat iemand met je meelopen/rennen. Voel je niet gegeneerd, nergens voor nodig.

4. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

En ik zou de eerste paar keren niet alleen gaan fietsen, maar met bijv een vriendin of je vriend/ man erbij. En steeds een stapje verder gaan tot je het alleen aandurft en ook over spoorwegovergangen heen.
    Waarom zouden we je er inderdaad om uitlachen? Jij kunt er toch niks aan doen?
    Succes ermee.

5. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Laat je niet kisten meid. Mensen die je daarom uitlachen zijn zelf niet helemaal goed!

Hebben ze bij jullie in de gemeente geen fietscursus? Ik weet dat ze die hier in het dorp wel hebben. Misschien is dat iets?

Groetjes,
    Josien

6. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,828
    4,201
    113
    Tja ik krijg al tranen in mijn ogen als ik er aan denk en ik schaam me dood. Maar goed, ik moet even doorzetten. Er zal dus een fiets aangeschaft moeten worden. Wat raden jullie aan, een gewone fiets of een mamafiets?

7. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Belachelijk dat er mensen zijn die je uitlachen!
    Persoonlijk denk ik dat een mama fiets wel stabieler is en makkelijker vanaf te stappen.

Toppie dat je t gaat proberen, gaat helemaal goed komen :)

8. Channes

Channes Fanatiek lid

Jul 24, 2008
    3,170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Meid je hoeft je niet te schamen hoor moet je zien wat je meegemaakt hebt. Ik vind het logisch hoor dat je daarom niet meer durft te fietsen.

IK hoop dat je je over je angst heen kan zetten.

Liefs

9. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik denk dat als je toch een fiets"moet" aanschaffen ik voor een mama fiets zou gaan.
    Deze staat naar mijn idee steviger dan een gewone fiets.

Enne meid als je het niet durft, er is niemand die je verplicht te gaan fietsen met je dochter hoor.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Er zijn mensen met wel veel raardere angsten (zoals ikzelf). Dus laat je niet wijsmaken dat het stom is, je hebt er je redenen voor! En misschien kan je dochtertje het van haar vader leren?

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,516
    36,479
    113
    Dat is toch niet om te lachen zeg! Wat vervelend dat je er zo mee zit.

Als je het echt wilt proberen zou ik ook voor een mamafiets gaan. Ik heb er zelf ook een en die is echt heel stevig. Ook vaak iets lager zodat je makkelijk met je voeten bij de grond kunt.

Succes meid!!

12. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Schaam je niet hoor dat je het niet durft! Maar wees trots op jezelf dat je het gaat proberen!

Heel veel mensen hebben angsten. Jij hebt een hele vervelende ervaring meegemaakt waardoor je nu niet meer durft. Iemand anders valt van een paard en durft niet meer op een paard te rijden bijvoorbeeld.

Helaas is alleen de enige manier om het op te lossen en te zien dat het niet eng hoeft te zijn door het te gaan doen. Gewoon beginnen met een klein stukje, en dan ga je elke dag wat verder!

Het is inderdaad handig om je zadel zo te zetten zodat je met beide voeten op de grond kunt staan.

En, spreek met jezelf af tot hoever je fietst! Als je dat hebt gehaald, dan mag je iets voor jezelf kopen, maar alleen wanneer je het echt hebt gehaald :). Daag jezelf uit!

Heel veel succes :)

13. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

May 22, 2007
    2,688
    4
    38
    Female
    meid niks om voor te schamen!

En toppie dat je ht toch wil gaan proberen, want het is heerlijk om met de kinders te fietsen.
    Ik zou zeker voor een mama fiets gaan! Deze is stevig en stabiel, een lage instap en tevens een brede instap.
    sux6 meid

14. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Zoals iedereen a zegt, niets om voor te schamen!!!
    Sommige mensen zijn bang om auto te rijden, jij om te fietsen, so what??!!
    Zorg er inderdaad voor dat je zadel zo staat dat je nog met je voeten, nou ja, tenen goed bij de gron kan, dan kan je altijd veilig afstappen.
    Maar forceer ook niet te veel. Kinderen kunnen ook makkelijk je angst over nemen.
    En fietsen kan ze misschien ook met je man/vriend.
    En zijn er idd geen 'fietsrijlessen'???

Heel veel succes!

Durf je trouwens wel bij iemand achterop op de fiets??? Mschien ook een manier om te oefenen om toch 'fietsend' langzaam deel te nemen aan het verkeer.

15. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Ach meid daar hoef je je niet voor te schamen hoor. Ik vind het met tijd en wijle ook eng als er autos langs me af rijden bvb.
    En ik ben vroeger doosbang geweest in tunnels in de auto. Nu gaat het wel maar ga er liever nog niet door heen. Ben sowieso geen fan van kleine ruimtes ofzo.
    Ik zou als ik jou was een moederstuur nemen. Ik heb vroeger gewone fietsen gehad met een stoeltje er aan. En een mama fiets mag dan wel steviger zijn maar er hangt nog steeds zo'n stoeltje aan je stuur. Met een moederstuur (die vervangt een gewoon stuur op een gewone fiets) stuurt het STUKKE minder zwaar en zit je eigenlijk op een gewone fiets zonder dat zitje van je kleine in de weg want die zit precies boven je stuurpen. Dus makkelijk op en af stappen, makkelijk/licht sturen en ben je wat gezetter (daarom heb ik hem in de eerste plaats dus) dan pas je makkelijk tussen je zadel en het zitje want je hebt dezelfde ruimte daar als was er geen zitje. En zon stuur kan ook op een moeder fiets trouwens.

Maar voor je uberhaupt aan zitjes of andere sturen gaat beginnen zou ik toch aller eerst eens wat fietsen zonder je ukkie er aan om weer wat vertrouwen erin te krijgen. Want als je bang bent op de fiets word het allemaal nog spannender en enger als je kleine er ook nog eens op zit!

16. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,828
    4,201
    113
    O nee me meisje gaat voorlopig niet met me mee hoor. Eerst zelf maar eens genoeg vertrouwen hebben. Stom he, in de auto ga ik de hele wereld rond. Ben eerlijk gezegt wel blij dat jullie het neit gek vinden. Ik was vorig jaar op vakantie en kon daar niet mee op een fietsexcursie. Werd compleet belachelijk gemaakt :-S

17. sabrina79

sabrina79 Fanatiek lid

Jun 10, 2009
    2,962
    0
    36
    Leerkracht basisonderwijs
    Zaanstad
    Nou ja zeg, dat mensen je daarom uit gaan lachen... Er zijn zoveel mensen met angsten... (waaronder ik)... Zoals al eerder gezegd werd, mensen die het niet kunnen begrijpen kloppen zelf niet helemaal....

Ik zou zelf ook voor zo'n mama fiets kiezen en inderdaad het zadel zo zetten dat je met je voeten bij de grond kunt... Wat denk ik ook belangrijk is, is om in een veilige omgeving te oefenen en dan bedoel ik niet qua verkeersdrukte.. maar veilig qua gevoel... Snap je het nog?? Haha..

Ik zelf volg therapie voor mijn angsten... NLP.. misschien dat je daar eens iets over kunt lezen...

In ieder geval heel veel sterkte.. super dat je de stapt neemt om het te proberen.. doe het vooral ik JOUW tempo....

18. kili

kili Niet meer actief

Hoi,

Als kind durfde ik niet te fietsen.
    Toen heb ik een tijdje mensendieck therapie gevolgd.
    Dit heeft mij toen erg geholpen.
    Met oefeningen( zoals op een grote bal zitten, werden mijn angsten minder)
    En nu fiets ik heerlijk met mijn zoontje ( op een mama fiets) rond.

Misschien is dit wel wat voor jou ?

En inderdaad, ik zou een mamafiets nemen.
    Dit zit wel wat rechterop, maar wel stabieler.

Succes ermee !

Liefs,

Kili

Share This Page