Slaapadvies gewenst voor onze 7 weken oude baby!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door dani22, 30 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi, ik heb hulp nodig, want ik slaap echt te weinig. Dochter is nu 7 weken oud en doet het goed, maar 's nachts is het hel. Eerst brachten we haar rond 22:00-23:00 naar bed, dan werd ze een keer of 5 wakker per nacht, telkens tussen de 30 min en 90 min per keer…

De laatste 5 dagen probeer ik ritme aan te brengen, ook al is ze nog jong. Dus:

20:00 naar bed. Ene keer slaapt ze 20:15, andere keer huilt ze een uur (tot we d'r pakken)

Dan wordt ze wakker na 2,5 a max 4 uur. Laten we zeggen om 00:15 uur.

Dat is op zich fijn, maar ja, dan slaap ik zelf echt nog niet.

Na 00:30 wordt ze ergens tussen 03:00-04:30 wakker en is dan lang wakker. En dan is ze wakker om 05:00 en 06:00 en 07:00…. kortom: na 03:00 gaat het mis… dan is ze vaak wakker.

Maar ja: haar om 23:00 bijv pas naar bed brengen levert twee problemen op: ten eerste is ze dan tussen 20:00 en 23:00 niet te genieten (dan huilt ze non stop ongeveer) en ten tweede is ze dan 's nachts NOG vaker wakker.

Dus… wat nu… iemand tips?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe vaak krijgt ze voeding, en hoeveel?

Ik denk dat dit vrij normaal is voor zo'n jonge baby. Ze hebben nu eenmaal nog geen ritme. Kruip gewoon ook vroeg je bed in? Zo deed ik het alleszins.

3. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    ik zou een baby van 7 wkn niet een uur laten huilen voor je dr oppakt, maar lekker op de arm troosten en dan terugleggen. Dan voelt ze zich veilig en gaat ze vast ook beter slapen.

Is samenslapen een idee? Of haar met wiegje bij jullie op de kamer zetten? Hoef je er 's nachts ook niet uit. Kan zijn dat je wel een paar dagen aan haar geluiden moet wennen.

Hier werkte zelf op tijd het bed in het beste voor mijn eigen slaapbehoefte, of lekker de middagdut mee in bed.

4. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    een uur laten liggen is ook wel uitzonderlijk hoor, maar af en toe worden we gewoon gek: ze huilt overdag ook best veel… ik voed haar overdag elke 3 uur ongeveer (soms vaker, want als ze echt maar blijft huilen is voeden soms het enige wat helpt, ook al is dan al 45 min na vorige voeding). 's nachts dus ook elke keer als ze wakker wordt. Wiegje staat al op de kamer en 's morgens komt ze in bed, als manlief weg is. Zelf al 20:00 naar bed gaan vind ik geen optie: ik zie hem alleen vanaf thuiskomst van werk en 's morgens is hij om 0630 al weg, dus tja, wil hem ook nog graag zien elke dag. ;)

Lastig lastig...

5. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    En evt inbakeren in een puckababy bv.
    Dat werkt hier heel erg goed.
    Ook bij mijn zoon toen.
    Als mijn dochter hem niet aan heeft ( ook overdag) is ze na 15 minuten weer wakker.

6. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou beginnen met haar al zeker geen uur meer te laten huilen, ze is maar 7 weken! Verder heb ik geen tips, dit is, helaas, behoorlijk normaal voor een baby van deze leeftijd. Het enige wat je kan doen is inderdaad er ook erg vroeg in kruipen.

7. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Ellende! Helaas geen tips, ons mannetje wilde na zijn fles ook niet slapen.. Overdag ging prima maar na de laatste fles 's avonds en de fles van 's nachts was hij minimaal 1,5 uur wakker. Zodra we hem in bed legde was het huilen, huilen en nog eens huilen.. Gek werd ik er van. Je kon hem rustig een uur laten huilen maar hij hield gewoon niet op.
    Ik heb toen ook een topic geopend hier en ik kreeg vooral het advies om hem lekker bij me te houden, een baby heeft 'mamahonger'. Nou aangezien ik dan ook niet sliep heb ik hem uiteindelijk gewoon laten brullen. Daarna ging het prima en sliep hij heel goed. De meeste hier vinden alleen dat je een baby niet zo lang moet laten huilen. Ik wist uiteindelijk gewoon niet wat ik moest doen, dus wij hebben hem wel laten huilen.
    We zijn hem toen ook gaan inbakeren, daar werd hij ook wel wat rustiger van.
    Probeer zoveel mogelijk overdag ook wat bij te slapen, als je dochter ook slaapt. Ik ging nog wel eens een middag naar mijn ouders en dook daar lekker het bed in. M'n moeder zorgde dan een paar uurtjes voor onze zoon. Ik was dan gelijk een heel ander mens. Succes! ik hoop dat het snel beter gaat.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Inderdaad, probeer de rust te krijgen waar je kan.
    Heel ongezellig, dat is waar, maar dat moet je dan maar bewaren voor in het weekend.
    Met mee slaap kan je zoveel meer aan overdag.

Wat ik soms deed: rond 20.00, na de voeding, mijn bed in.
    Als dochter/zoon wakker was, meestal rond 23.30, kwam vriend baby naar boven brengen. Voeden, in wiegje naast bed leggen, en weer verder slapen. Ik deed dit niet elke avond, maar na een korte nacht wel.
    Nogmaals: elk uurtje slaap dat je kan pakken, is meegenomen!

Een baby van 7 weken laten huilen lijkt me geen strak plan.

Geef je bv?
    Het kan ook zijn dat ze s'avonds gewoon wil clusteren.
    Daar kan je dan ook het beste aan toegeven.

9. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Zou je haar 's avonds niet bij je kunnen houden in een draagdoek? Ons mannetje wilde dat absoluut niet, maar vaak worden ze er wel rustig van en vallen ze in slaap.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Helpt het als je haar overdag gewoon bij je houdt? Draagdoek, op je schoot... if not: is ze medisch nagekeken?

Een uur laten brullen is gewoon zielig... Ze kan alleen huilen om je iets duidelijk te maken (honger, pijn, eenzaam... Allemaal erg normaal voor een baby van 7 weken) en jij negeert haar dan... Hoe zou je je zelf voelen?

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Wat mij hielp (en nu ook, aangezien ze nu 's nachts opeens vaker komt), is wanneer ze niet direct weer in slaap wil/kan vallen, haar meenemen naar ons bed en dan leg ik haar boven op mijn borst. Dan valt ze 10 van de 10 keer als een blok in slaap en na een kwartier/20 minuten dan hevel ik haar voorzichtig over naar haar bed.

Als ik haar zo weer wegleg is het ook huilen.

En verder denk ik je eigen slaaptijden een beetje aanpassen. Wij gaan nu momenteel ook om 9 uur/half 10 naar bed omdat ik weet dat ze 's nachts komt en dan heb ik igg een paar uur onder de riem. En overdag slaapjes met haar doen als dat kan.

12. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    een ritme van elke 3 a 4 uur voeden hoort erbij
    zeker als ze nog zo jong zijn
    dit kan wel tot 6 mnd duren
    hoewel mijn zoons eerder doorsliepen
    maar je hoort ook vaak genoeg anders
    ik zou ook zeker niet 1 uur laten huilen
    ze wil je nabijheid en is nog zo klein

13. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    #13 LindsayS, 30 sep 2014
    Laatst bewerkt: 30 sep 2014
    Onze dochter sliep de eerste 1 a 2 weken s nachts erg slecht maar overdag van fles tot fles. Omkeert dag/nachtritme dus. Kraamzorg gaf ons het advies om een slaapritueel te doen en dat werkt goed. Tussen 23:00 en 0:00: Badje, luier, flesje, knuffelen, slaapzak aan, wiegen en naar bed. Uiteraard kwam ze nog wel om de 3/4 uur voor een fles. Ze heeft tot 4 weken bij ons geslapen omdat ze nog heel erg de genegenheid zocht. Vanaf 4 weken hebben we haar in haar eigen bed gelegd en rond die periode ging ze ook wat langer slapen. Met 6 weken sliep ze al af en toe tot 7:00 en nu komt ze nog maar af en toe voor een fles :D Wij proberen wel de laatste fles zo laat mogelijk te geven om het doorslapen te stimuleren. Als ze wel komt voor een fles dan maken we het zo onaantrekkelijk mogelijk, geen vrolijke begroeting en zo donker en stil mogelijk. Als ze heeft doorgeslapen dan uiteraard het tegenovergestelde. Laten huilen doen wij niet, daar zijn ze rond deze leeftijd echt nog te klein voor.

Slaapt ze overdag wel voldoende?

14. gusto

gusto Niet meer actief

Jeetje, een baby van 7 weken een uur (!!) laten huilen vind ik echt heel erg zielig. Een uur is echt ontzettend lang, het wurm is 7 weken. Die wil gewoon mama.

15. gusto

gusto Niet meer actief

Ja tuurlijk, als je hem laat huilen leer je hem dat mama toch niet komt. Uiteindelijk geven ze het dan wel op.

Ieder z'n manier hoor, maar ik vind dat superzielig.

Mijn dochter sliep vanaf 2 weken 6 uur per nacht, en snel daarna 8 uur, en het klokje rond. Heerlijk.

Maar zoontje was niet zo. Die had gewoon heel erg geborgenheid nodig. Heb hem veel gedragen, huilde zowel overdag als snachts veel en in de doek of bij me houden was het enige dat hielp. De eerste vier maanden heeft hij me ongeveer niet los gelaten. En toen was het ineens over. En nee, het was niet makkelijk. Ik lag vaak genoeg om 20:00 uur samen met hem in bed, dus weinig gezelligheid met man. Maar het is vanzelf over gegaan en ik ben heel blij dat ik er aan toegegeven heb en hem nooit heb laten huilen of het gevoel heb gegeven dat hij alleen was. Je weet dit van tevoren als je een kind krijgt, het is gewoon niet meer zoals voorheen in het begin! Maar het komt wel goed.

Nogmaals, ieder z'n methode. Doe vooral wat jij vind dat goed is. ;)

16. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
  17. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal eens. Een uur? Arme kind! :(
    Hier wordt alleen gehuild tegen papa of mama aan. Niet alleen in bed.

18. Zonnig25

Zonnig25 Actief lid

13 mrt 2013
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    hee lin gezellig!.. Hier ook nu een goede slaper na een x te hebben laten huilen helaas.. hebben er wel baat bij gehad..

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klinkt mij een beetje alsof ze oververmoeid aan het raken is en daardoor slechter gaat slapen en zoveel huilt. Ik kan je in dat geval het boek 'baby in een droomritme' van Stephanie Lampe aanraden: zij legt goed uit hoe slaap werkt en hoe je zo goed mogelijk in kunt spelen op vermoeidheids- en hongersignalen bij je kind, en er zo een goed ritme in kunt gaan krijgen.

Voor jezelf: het is -niet rottig bedoeld- ronduit stom om niet op bed te gaan als je wel hondsmoe bent. Dus duik er wel tegelijk met je dochter in: die uurtjes die je dan pakt, heb je heel hard nodig en alleen op die manier overleven veel mensen die eerste maanden. Is echt volkomen normaal om die eerste tijd met je kind echt met de kippen op stok te gaan, dat doen hele volksstammen :)

20. Harrinda

Harrinda Niet meer actief

Inbakeren zou ik zeker proberen, heb ik ook een poosje met mijn dochter gedaan...

Deel Deze Pagina