auw auw..tepelpijn!

Discussion in 'Voeding' started by miekie82, Jun 4, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Sinds 3 dagen doet mijn linker tepel heel erg pijn als ik Tijn aanleg! De eerste 4 zuigen gaan door merg en been, en de tranen schieten dan gewoon in mijn ogen! Daarna gaat het wel, al blijft het gevoelig..Maar helaas Tijn drinkt niet altijd gelijk door dus hapt nog wel 3 keer voordat hij echt gaat drinken..Dat betekend dus 4 keer stekende en brandende pijn!

Wat kan dit zijn, en wat kan ik eraan doen?

- Heb al verschillende aanleg houdingen geprobeerd
    - lipjes van Tijn zitten goed
    - kan niet echt kloven ontdekken

Ik baal zo want wil gewoon borstvoeding geven, heb genoeg en Tijn doet het ook goed met zuigen!
    Maar zoveel pijn is gewoon niet leuk, zie er bij elke voeding al tegen op de linker borst te geven!

Iemand tips?

kus miek

2. robentes

robentes Actief lid

Oct 25, 2006
    109
    0
    16
    Wat vervelend! Ik heb, zeker in het begin, ook heel veel last gehad van pijnlijke tepels. Ja, wat het kan zijn weet ik ook niet zo: bij mij was het vooral kloven en zgn. 'vaatkramp'. Alles is vanzelf weer overgegaan, maar dat heeft zeker 6 weken geduurt! Wat ik vooral als tip kan geven, bel iemand van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk! Telefoonnummers vind je op hun website. De vrijwilligers kunnen je heel goed helpen de oorzaak te vinden en die te verhelpen. Een gesprek aan de telefoon kan al heel prettig zijn.

En Tijn is ook nog erg jong, je bent pas net begonnen met BV dus is het voor jullie beiden echt nog oefenen. Heb ik ook echt moeten doen, iedereen denk ik wel. Maar zet door! Straks is het over en geniet je alleen nog maar van het heerlijke geven van BV aan je kleine vent!
    Sterkte!

Ps. je kan ook je vraag stellen op het borstvoedingsforum. Ook met andere vragen kan je hier terecht en dat is altijd een goede motivatie om door te zetten!

3. natalie

natalie Lid

Apr 6, 2007
    82
    0
    0
    Er kan van alles aan de hand zijn. Ik raad je ook aan om een deskundige te raadplegen. Het allerbeste is een lactatiekundige inschakelen. Die komt dan bij je langs om te kijken wat er aan de hand is en om adviezen te geven.

Wacht niet te lang met hulp vragen, want door de pijn kan je voeding terug gaan lopen. Het zou ontzettend jammer zijn als je zou moeten stoppen en dat is echt niet nodig. Probeer vol te houden, het komt weer goed.

4. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik had vandaag mijn kraamhulp aan de telefoon en die adviseerde morgen stichting jeugd en gezondheidszorg te bellen. Ze hebben telefonisch spreekuur, en ook een speciale borstvoedingsafdeling, dus ik ga morgen ochtend gelijk bellen! Hoop dat ze mij snel kunnen helpen!
    Nu net weer de borst gegeven, en heb eerst een ijsklontje op mijn tepel gedaan! de pijn was er nog steeds maar stukke minder! Heb doorgezet en moet ook doorzetten, want wil zooo graag minimaal 2 maanden borstvoeding geven!
    Stom he, voor niemand ga je door pijn heen, behalve voor je kindje!

Morgen ga ik ook even naar de huisarts, even kijken of ik niet een beginnende borstonsteking heb, want mijn borst brand ook erg, de hele dag door!
    Kan hij gelijk even naar Tijn kijken..hahahaha

kus miek

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb het hier ook gehad in het begin. Als ik klaar was met voeden dan was ik gelijk al moed aan het verzamelen voor de volgende voeding. Ik heb liggen janken van de pijn, ook heb ik een paar keer rare woorden gezegd. Kv, vk erbij gehad die konden niets zien/verklaren. Ook de lactatiekundige kon er niets van maken. Er was ook niets te zien aan de tepel. Het is eigenlijk vanzelf overgegaan en ik heb nu nergens meer last van. Bij mij was het een kwestie van doorzetten. Hopelijk is het bij jou ook snel over.

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Pijn bij het aanleggen/zuigen en branderig gevoel klinkt bij kij als spruw... tepel is dan ook vaak wat rood en geirriteerd. Na een paar dagen miconzaolnitraat (vrij te verkrijgen bij de apotheek) is het meestal over.

Verder zou het ook gewoon verkeerd aanleggen kunnen zijn maar ik gok op spruw als ik dit zo hoor. Let er bij het aanleggen goed op dat hij een groot gedeelte van de tepel in z'n mond heeft, dat hij echt hapt en hem niet naar binnen slurpt en dat hij z'n lipjes naar buiten heeft maar als dat gewoon goed gaat. Voor spruw hoef je niet perse iets in de mond van je kindje te zien maar het is erg besmettelijk dus let goed op je kleintje... ikzelf geef dan altijd al preventief daktarin (doktersrecept) anders blijven we elkaar besmetten.

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Daktarin = miconazol is vrij verkrijgbaar bij apotheek/drogist.

8. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    De vk en kraamhulp hebben gekeken voor ze weg gingen en nee spruw is het niet!
    Hij hapt goed aan, zover we weten, zijn lipjes staan naar buiten en hij zuigt de tepel niet naar binnen! Ik doe nu met mijn duim en wijsvinger mijn tepelhof samen knijpen zodat hij nog beter kan happen...
    Ik wacht morgen wel af, en hoop gewoon dat ze me kunnen helpen!

Heb trouwens inlegkuisjes in de vriezer gelegt, straks even goed koelen!

Nogmaals bedankt!
    kus miek

9. Monique den Uyl

Mar 17, 2007
    73
    0
    0
    Ik had aan het begin ook veel pijn bij het voeden.
    Bij mij lag het aan de manier van aanleggen.
    Na lang zoeken had ik dan eindelijk de juiste houding gevonden die we alletwee fijn vonden.
    Daarnaast gebruikte ik na elke voeding Bepanthen.
    Dat verzachte de boel. Succes!

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

@miekie82: Als je echt borstvoeding wilt geven probeer dan door te zetten. Klinkt mischien een beetje als een dom advies. Maar ik heb ook echt veel pijn gehad, en heb ook echt wel gedacht van druk er maar een fles in. Maar ik heb nu nergens meer last van ! Dus ben echt blij dat ik heb doorgezet.

Stoppen kan altijd nog ;)

11. robentes

robentes Actief lid

Oct 25, 2006
    109
    0
    16
    Het kan misschien ook gewoon een pijnlijke toechietreflex zijn! Ik had dat ook erg in het begin, de eerste aanhap en slokken pijnlijk, daarna zakte het weg. Deze pijn gaat echt op een gegeven moment weer weg hoor! Ik had het ook soms als Joris niet aan het drinken was maar gewoon tussendoor als ik aan hem dacht of hem hoorde, dan schoot mijn melk toe... AUW! Dat voelde ook niet prettig. Nu gebeurt dat soms nog steeds wel eens maar het doet geen pijn meer....

Hier nog een leuke link die een extra stimulans kan zijn door te gaan met Bv, ik heb hem ook al op andere plekken op het forum gezet.... Hoop er meer mensen enthousiast mee te maken voor BV! ;)

http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... rmelk.html

Succes!

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

Miekie82 hoe is het nu ?

Share This Page