Sinds de geboorte van Emma geef ik haar borstvoeding. We hebben even wat opstart probleempjes gehad ivm keizersnee en hoog geboortegewicht, maar het gaat nu hartstikke goed. De kleine meid doet het echt geweldig. Slaapt al lekker door! En met doorslapen, bedoel ik ook echt doorslapen. Ze krijgt om 21.30 de laatste voeding en als ze voor 8.30 niet wakker is, maak ik haar dan wakker. Ze is ook echt Hollands Welvaren, dus het gaat echt hartstikke goed en ben er ook echt gewoon trots op, hahaha! Maar....nu begin ik me toch een beetje beperkt te voelen, want ik heb nog een dochtertje van ruim 2 jaar. Zij slaapt in de middag altijd van 13.30 tot 16 uur, dus in de middag kunnen we nooit weg. Door de bv voel ik me toch wat gebonden aan huis, want ik kan niet voeden in het openbaar. Ik voel me dan zo'n klungel en absoluut niet op m'n gemak. Heb het gevoel dat iedereen me aan staart en dan wil het gewoon weg niet. Nu zit ik gigantisch in 2-strijd. Want ik zou dan (ook met het oog op het werken over een paar weken) alvast langzaam aan kunnen afbouwen en dan de 2de voeding als eerste kunnen afbouwen. Dan kunnen we net weer wat meer buitenshuis doen. (ook met het oog op de naderende vakantie). Maar aan de andere kant, moet ik bijna huilen bij de gedachte, want het gaat zo goed. M'n moppie doet het er zo goed op! Ze groeit goed, slaapt fantastisch... Dus ik kan bijna alleen nog maar huilen op het moment. Ik voel me zo opgesloten in mijn eigen huis, maar als ik voor mezelf kies, voel ik het als niet voor het beste voor mijn kind kiezen... Man o man o man....best moeilijk hoor, mama zijn en gewoon het beste willen voor je kindjes...maar ik ben er zelf ook nog.. Kortom...ik weet het even niet meer.
Als het zo goed gaat zou je misschien eens kunnen overwegen om een kolf te huren/kopen en af en toe eens te kolven? Dan kun je buitenshuis een keer gekolfde melk geven in een flesje... Als je 's nachts zolang kunt volhouden zonder voeding moet dat overdag ook wel een keer lukken, toch?! Heb je èn een beetje vrijheid èn je dochter heeft lekkere mama-melk!
Ik heb een kolf, maar gebruik die eigenlijk niet heel vaak. Maar ik heb dus geen idee hoe veel ze drinkt.... En eerlijk gezegd....vind het nogal een gedoe. Heb nu bijvoorbeeld wel bakjes in de vriezer staan, maar die moet je eerst laten ontdooien. We kunnen dus nooit spontaan weg, maar moeten dan met gekolfde melk dus uren van te voren bedenken...en het gaat juist om de ochtend. Dat we tussen 9 en 13 uur even weg kunnen. Dat is dus het dilemma een beetje. Manlief snapt het helemaal niet. Die zegt: dan stop je toch "gewoon".
Zo "gewoon" is dat natuurlijk niet, maar weten mannen veel... Je kunt ook de dag van tevoren kolven, in de koelkast blijft melk wel 5 dagen goed! Heb je geen gedoe met ontdooien. Moet je alleen wel gelegenheid hebben om het op te warmen (en dat mag best in de magnetron, op half vermogen en goed zwenken voor je het geeft zodat er geen temperatuurverschillen meer inzitten) en niet ter plekke met lekkende borsten komen te zitten. Dat kan best lastig zijn... Persoonlijk denk ik: investeer in je zelfvertrouwen zodat je het gaat aandurven om op steeds uiteenlopender plekken te voeden. Mijn ervaring is dat het de meeste mensen geen donder interesseert, of dat ze het juist mooi of ontroerend vinden als je je kind voedt. Er zijn allerlei doeken te koop waarmee je zo kunt voeden dat echt niemand ziet wat je aan het doen bent. Maar je kunt ook op een rustig moment in een pashokje gaan zitten met je baby, of in een stil hoekje van een groot café. Ik heb ook best vaak in de auto op een parkeerterrein gevoed, dat gaat prima zonder pottenkijkers. En bij de kapper in hun personeelskamertje (naast het koffieapparaat). Misschien zijn er wel BV-mama's in jouw buurt die goede plekjes weten om je kind in alle rust en discretie te voeden. Of je bouwt het langzaam op. Eerst bij familie thuis, dan bij een vriendin en dan bij mensen die nog wat verder bij je weg staan, of juist totale vreemden voor je zijn. Je hebt zoiets moois opgebouwd, het zou toch zonde zijn om dit nu al te stoppen. Tegelijk snap ik je dilemma (ook al heb ik nooit moeite gehad met openbaar voeden). Natúúrlijk ben jij er ook nog! als het echt niet lukt om buitenshuis te voeden, hoef jij niet thuis ongelukkig te gaan zitten wezen, daar is ook niemand bij gebaat.
Misschien snap ik het niet helemaal, maar als je tussen 9 en 13 uur weg wil, voed je toch nog een keer om 8.30? Dat deden wij altijd wel, voordat we gingen maakte ik haar wakker en voedde dan nog een keer. Ookal had ze soms een uur ervoor nog gehad. Afgetankt en wel kan je toch zo 3,5 uur weg, desnoods nog een bevroren melkje mee, die ontdooit wel in de tussentijd, en bij restaurants warmen ze je flesje wel even op.
Nou, ik hoef haar niet aan te leggen als ze geen honger heeft hoor! Ze duwt mijn tepel gewoon weg met haar tong of gaat lekker dramatisch kokhalzen....
Ik zou ook aanraden om te oefenen met in het openbaar voeden! Ik was daar in het begin ook neit zo van, heb nu een sjaar (een ronde dochte, is weer moedern ofzo) en dat is een beetje als een draagdoek, daar leg ik haar in en dek ik haar toe. Ff oefenen thuis met hoe je het het snelst en makkelijkst doet en dan is in het openbaar voeden een eitje! Je hebt ook speciale borstvoedingsschorten en hoedjes (die over je borst valt) mogelijkheden genoeg! Anders denk ik dat je je altijd opgesloten blijft voellen! suc6!
Ik zou ook proberen te voeden in het openbaar, dan krijg je zelf wat meer vrijheid. Er zijn al wat tips gegeven. Verder zorgde ik er altijd voor dat ik wat melk in de koelkast had staan. Hier vaak 's morgens volle borsten, dan kolfde ik snel even (ging hier heel makkelijk) dus kon altijd even weg.
Je neemt haar gewicht x 150 = ??? cc. Dus mijn dochtertje zou 4,8 * 150 = 720 cc per dag krijgen. Dat deel je door het aantal voedingen op een dag en dan weet je wat ze per dag nodig hebben. Bij mijn dochtertje is dat ongeveer 6 voedingen is dus 120 cc per flesje.
Aaaah...oke dank je! Ga aanstaande vrijdag uit eten met vriendinnen, dus dan zal mijn vriend voor het eerst alleen 2 flesjes gekolfde melk moeten geven...ben heel benieuwd
Is ze wel gewend uit een flesje te drinken? Yara vind dit dus echt niets en doet/kan het gewoon niet. Heb nu een tommee tippee fles waar ik dr wat water mee geef in de warme dagen en dit was ook echt oefenen! ' niet dat je je partner straks achter laat met een kindje wat niet uit de fles kan drinken
Lijkt me eerlijk gezegd juist dé manier om het eens te proberen. Mama niet in de buurt (veel kindjes willen dan helemaal geen flesje, als mama vlakbij is). Voed haar nog even voordat je weggaat, hou je mobiel bij je en geniet van je avondje uit. Mocht het nou écht niet gaan kun je altijd nog voor het toetje naar huis. Maar meestal loopt het wel los hoor! Hoeveelheid valt weinig zinnigs over te zeggen. De vuistregel die op de vorige pagina gegeven werd is niet meer dan een vuistregel, en eigenlijk bedoeld voor KV. De ene voeding drinken ze meer dan de andere, en uit een flesje kunnen ze heel andere hoeveelheden drinken dan uit een borst. Ik zou liever een paar kleine hoeveelheden in de koelkast zetten (bijvoorbeeld per 50-60 ml), zodat papa kan kijken hoeveel ze in één keer drinkt. Gaat het flesje makkelijk leeg, dan kan hij de volgende aanbieden. Als ze eenmaal aan een flesje begonnen is kun je het mss nog een uurtje laten staan, maar daarna zou je het zeker moeten weggooien, da's toch zonde!
met kolven nam ik gewoon 120 mee, en eventueel in ander flesje nog 50 ofzo... hij dornk tot en met 6 mnd maar 150cc hoelaat ga je zelf slapen? toen mijn zoontje af was van de voeing van 23u, kolfde ik altijd voor ik zelf ging slapen, ha dik altijd verse melk de volgende dag... je kan er toch een gewoonte van maken, melk savonds uit de vriezer...en dna gebruik je die gewoon sowieso...ookal ga je niet de deur uit...geef je die afgekolfde melk gewoon, en kolf je die tijd ook weer verse af....zo simpel... openbaar voedne is iets wat je gewoon 1x moet doen! ikd ee dhet voor het eerst in mn eentje in de Bijekorf, was extreem rustig...zat met mn rug naar de mensen...ik was echt beretrots op mezelf! ik vond het ehct een gedoe thermosfles, flesje koud water, flesje, poederbakje, etc etc...sjouwen...nee gewoon aanleggen ergens, mn zoontje dronk 2 borsten in een minuut of 10
Hier dronk ze volgens mij ook rond die tijd 120cc, later 140cc en nog later 160cc. 160cc heb ik in elk geval heel lang gekolfd. 's Avonds laat kolven heb ik hier idd ook gedaan toen ze vanaf 19u de nacht in ging maar dat was hier met 4 maanden.
Flesje afgekolfde melk heeft ze vorige week voor het eerst gehad en dar ging wel prima. Maar had er veel te veel in gedaan. Maar goed, beter te veel dan te weinig. Manlief kan in ieder geval 250 ml uit de vriezer halen en er staat vers gekolfde melk (210 ml) in de koelkast. Moet genoeg zijn voor 2 voedingen lijkt me
je kan ook kleinere porties in vriezen, ontdooit ook sneller... maarja als het niet anders kon, dee dik een bakje warm water en liet het daarin ontdooien...als ik het snel nodig had... succes!