kleine van 6 maand wil absoluut niet op de buik

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Danie1991, 26 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danie1991

Danie1991 Actief lid

18 aug 2014
    449
    0
    0
    hallo

mn kleine man van ondertussen alweer 6 maanden wil absoluut niet op z'n buik liggen. hij kan wel rollen van de buik naar rug, of hij laat zich vallen. maar hij heeft het in ieder geval goed door hoe dat moet.
    ik word er helemaal gestoord van, want mn mannetje heeft een serieuze afplatting en ik wil echt niet dat hij een plat hoofdje houd..
    we gaan iedere week naar de fisio maar het word echt niet beter en deze week is z'n hoofdje gemeten. dit hoort tussen de 70 - 90 te zijn en hij heeft 98,5 veel te hoog dus. begin er nu toch wel behoorlijk gestrest van te worden.
    iemand nog tips?

2. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn oudste had ook een lichte afplatting, wel iets minder dan jouw zoontje, en hetzelfde probleem met buikliggen. De enige manier om haar op haar buik te houden om alles uit de kast te trekken qua entertainment. Van te voren goed nadenken over welk speelgoed het leukst en en hoe je dit het leukst kan maken, kiekeboe spelen of een liedje zingen of iets heel bijzonders in haar handjes geven waren hier de trucjes die ik gebruikten. Eigenlijk kun je het dus goed samenvatten met afleiden ;). En dan nog lukte het altijd maar een paar minuten. Op een gegeven moment ben ik haar maar op haar billen gaan zetten om haar in ieder geval van haar hoofdje afte krijgen, maar toen was ze al wel een stukje ouder dan jouw zoontje (ongeveer 8mnd). Nadeel hiervan was dat ze waarschijnlijk mede hierdoor erg traag was met haar grove motoriek en pas met ongeveer een jaar zelf leerde zitten en kruipen. Maar ik ben er echt van overtuigd dat dit bij sommige baby's gewoon onvermijdelijk is, wanneer ze buikliggen gewoon écht heel stom vinden.

Mn jongste daarentegen is vanaf dag 1 altijd een fan van buikliggen geweest en is mede daardoor juist heel snel met alles. Tja, ik heb niet het idee dat ik echt iets anders gedaan heb als moeder. Je hebt het nou eenmaal niet voor het uitkiezen. Je baby is wie hij is :).

3. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Mijn zoon had ook echt hekel aan op de buik liggen, alles geprobeerd om het hem leuk te maken maar niks hielp. Een paar dagen voor hij 7 maand was trof ik hem opeens op zijn buik aan en sindsdien wil die niet anders omdat die eindelijk door heeft dat hij dan meer kan zien. Dus misschien komt het nog?

4. Danie1991

Danie1991 Actief lid

18 aug 2014
    449
    0
    0
    ja daar hoop ik nog steeds op dat dat gaat gebeuren :D maar goed om te horen dat het wel voorkomt haha! Maar nu is zijn grootste bezigheid; terugrollen. dus je moet er echt bij blijven en voetjes vasthouden en idd veel vermaken :p

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat heel belangrijk is, is om de buikligging als basisligging in te zetten. Dat vergt een aanpassing bij de ouders hoe je de baby benadert. Fysio kan daarin helpen.

Dit principe gaat vanuit dat je echt elke motorische beweging benadert vanuit de buikligging. Als hij op zijn rug ligt ligt (in bed, box, grond maakt niet uit), draai he hem eerst op de buik, schuift zijn knieën onder zijn buik en helpt hem zo omhoog.
    Als je hem neerlegt, ALTIJD op de buik neerleggen. Bij slapengaan of verschonen draai he hem daaruit weer naar de rug.
    - in bad op de buik;
    - Veel en vaak oefenen met rollen van rug en buik.
    - speelgoed aanbieden dat spelen op de grond stimuleert (iets dat rolt, een spiegeltje, een autotje enz), en vooral geen speelgoed dat passieve houding van de baby toelaat (mobiel boven zn hoofd)
    - nooit in de zithouding neerzetten
    - altijd op de buik neerleggen om te spelen.

Op deze manier wordt de buikligging voor hem ook de basis, ipv iets wat een paar minuten per dag moet.

6. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Mijn zoontje is rond de 6 maanden gelukkig ook in een andere houding gaan liggen vanzelf en rond de 7,5 maand slaapt hij steeds op zijn buik, ik zie echt verschil. Hij had echt een scheef en afgeplat hoofd, maar je ziet er nu nog maar weinig van. Ik dacht dat het nooit meer goed zou komen, maar gelukkig wel. Al zo een speciaal kussen geprobeerd?

7. Michelle123

Michelle123 Actief lid

31 mei 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat zegt de fysio er zelf van?

Ons mannetje had ook een behoorlijk plat hoofd om te zien, maar volgens de metingen viel het best mee. Ik zat er zelf wel in de stress van moet ik eerlijk zeggen.

We hebben heel veel oefeningen gedaan en op een gegeven moment ging hij zelf steeds meer op zijn buik. Tot hij ook echt ging slapen op zijn buik (heeft erg lang geduurd)

Met een maand of 10 zag je het nog heel erg, maar nu is hij 16 maanden en het is al zo ontzettend bijgetrokken. Niet normaal hoe snel dat gegaan is. Je ziet er nu bijna niks meer van!

Deel Deze Pagina