Onrustig drinken (baby 8wk oud)

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Emily27, Mar 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Goedemiddag,

Mijn zoontje is bijna 8 weken oud en krijgt volledig bv op verzoek. Al sinds het begin drinkt hij vaak en langdurig. De eerste 2-3 weken elke 2 uur, soms vaker. Daarna in principe elke 3 uur, maar ook regelmatig maar 2 uur ertussen, en incidenteel 's nachts 3.5 uur. Meer niet. Ook drinkt hij nog steeds vaak langdurig, soms de 20-30 minuten die er voor staan, maar een uur lang komt ook voor. Tijdens het drinken is hij onrustig, laat vaak los, trekt aan mijn tepel, ligt te wriemelen in mijn armen, overstrekt ondertussen, enzovoorts.

Hij heeft in ieder geval veel last van krampjes, dus dat speelt mee. Ook komt regelmatig melk terug omhoog. Ik denk niet dat hij ernstige reflux heeft, maar wel in wat mildere vorm. Die reflux en krampjes spelen natuurlijk mee in een deel van zijn onrust, maar zijn volgens mij niet het volledige verhaal.

Hij groeit goed, niet extreem hard maar ook zeker niet te weinig. Ik heb ook wel genoeg melk denk ik. Als ik nakolf na een voeding haal ik er (afhankelijk van de tijd van de dag en hoeveel hij gedronken heeft) 40-100 cc uit. Kolven in plaats van een voeding doe ik nooit, dus ik weet niet hoeveel het dan zou zijn. En teveel heb ik denk ik nou ook weer niet.

Ook is zijn onrust niet per se aan het begin van de voeding (ook wel, als hij even teveel melk binnen krijgt, maar dat herken ik) of alleen aan het eind (als het 'op' is) - het is eerder middenin de voeding. Een gek moment, want er is nog wel genoeg melk, en tegelijkertijd is de toestroom dan echt niet meer zo flink, zou je zeggen.

Aanstaande vrijdag komt een lk meekijken bij een voeding, ik hoop daar ook goede tips van te krijgen over de voeding efficienter te laten verlopen. Maar aangezien twee altijd meer weten dan één, wat zou jij adviseren? Wat kan ik nog proberen, waar kan de onrust vandaan komen?

Overigens is hij ook onrustig in het algemeen, niet alleen tijdens de voedingen. Ik neig er soms bijna naar hem eens een fles kv te geven en te kijken of hij dan wel rustig is, maar het zou eigenlijk nergens op slaan, want behalve de onrust loopt de bv goed...

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ben heel benieuwd wat je met LK hebt besproken. Ik zou zeggen mogelijk stroomt de melk minder makkelijk en wriemelt hij deels daardoor. Dan zou ik kijken naar effectief drinkgedrag en evt borstcompressie op die momenten.

Ook zou ik kijken naar manier van aanleggen. Sommige kindjes willen niet meer in de babyhouding: andere houding zoeken helpt soms ook al ;)

Verder ben ik benieuwd naar wat er verder uit is gekomen, ik kan natuurlijk niet zien wat er daadwerkelijk gebeurt, maar uit wat je beschrijft lijkt het gewoon goed te gaan!

3. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Hallo Heidi, bedankt voor je reactie! Wat je zegt komt voor een groot deel overeen met wat de lk zei. Zij gaf ook aan dat het eigenlijk gewoon goed ging; hij hapt goed, er is genoeg voeding (mogelijk een klein tikje teveel, maar niks extreems), er zijn geen zichtbare/merkbare problemen bij het voeden. Ze vond zijn tongriempje een twijfelgeval, die heeft ze geknipt. Het maakt in onrust helaas geen verschil. Wel lijkt hij nu iets vlotter te drinken, met een half uur is hij meestal wel klaar.

Ook zij gaf aan dat de voedingshouding wellicht voor onrust zorgt. Ze heeft me eea verteld over en laten oefenen met biological nurturing. Helaas is hij ook dan onrustig. Wel helpt het soms als hij in de madonnahouding veel loslaat en erg onrustig is om af te wisselen naar die houding. Maar als je de voeding begint in die houding wordt hij ook dan net zo goed na even onrustig.

Het lijkt erop dat de onrust meer in hem zit dan in het voeden. Dus losstaat van het voeden. Ik was vanmorgen bij het CB en zij vermoeden hetzij gevoeligheid voor koemelk (niet zozeer echte allergie waarschijnlijk) hetzij verborgen reflux. Het plan is dat ik tot eind van de week alle voor de hand liggende melkproducten laat staan (melk, yoghurt, kaas, etc) (en wel gewoon normaal brood enzo blijf eten, dus niet heel strikt) en kijk of dat een verschil maakt. Maakt dat geen verschil, dan begin volgende week naar de HA voor eventuele refluxmedicatie. Ik ben zelf een beetje terughoudend om 'op de gok' een baby medicijnen te geven, maar feit is op zich dat hij veel spuugt, slikt, regelmatig uit zijn neusje melk heeft lopen, etc.

Misschien is één van die dingen dan de verklaring? Kan gevoeligheid voor koemelk of verborgen reflux ook voor onrustig drinkgedrag aan de borst zorgen, tijdens de voeding?

Een andere vraag, over borstcompressie heeft de lk het niet gehad. Wat is dat precies? En zou het ook helpen om de vettere melk goed uit de borst te krijgen? Ik vraag me namelijk wel eens af of mijn melk vet genoeg is, omdat hij zo kort wegblijft tussen voedingen. Als ik kolf en de melk gaat na even scheiden in het flesje dan ligt er ook maar een dun laagje vet bovenop, en dan kolf ik ook nog eens direct na de voeding, dus je zou zeggen, het vetste deel... Kan ik iets doen om de melk vetter te maken?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik zou eerder gaan kijken naar een chiropractor dan ofzo. Google even en bel rond of er een praktijk in jouw buurt zit met ervaring met kleine baby's.

Om met je vetten aan de slag te gaan (in je melk) heeft vaak niet zoveel resultaat, en maakt het geheel erg omslachtig. Ik ben daar niet zo voor. de natuur heeft het zo bedoeld, wij hoeven niet te 'sleutelen' aan de voeding ;)

Onrust kan inderdaad komen door voeding, maar dan moet de voeding waar op gereageerd wordt al in systeem van je kindje zijn opgenomen om klachten te geven. Op moment van drinken is dat wat snel. Vandaar mijn advies om verder te kijken.

Succes!

Share This Page