Hoi dames, Ik ben nu 12w1d zwanger. Mensen om mij heen zeggen dat wij ons nu al moeten gaan orienteren op kinderdagverblijven omdat de wachtlijsten soms enorm lang zijn. Onze kleine zal pas tegen december/januari naar de opvang gaan voor 2 dagen per week. Hebben jullie hier ervaring mee met wellicht jullie eerdere kindjes? Moet dat nu al echt?
Het ligt denk ik aan je woonplaats. Ik woon in Eindhoven en daar werd echt aangeraden het met 20 weken al te doen. Zo gezegd, zo gedaan. De opvang zelf benadrukte het zelf ook. Vrienden van ons die in omliggende dorpen wonen hebben het pas véél later hoeven doen. Ik zou gewoon eens bellen naar een opvang en het eens even vragen.
Vroeger was het veel drukker bij kinderdagverblijven en waren er zo'n beetje overal lange wachtlijsten, maar tegenwoordig valt het wel mee volgens mij. Je zou nu alvast kunnen informeren bij kinderdagverblijven (bellen of een mailtje sturen) of er wachtlijsten zijn. Dat verschilt nogal per locatie volgens mij. Zelf zijn we met onze dochter pas langs een kinderdagverblijf geweest toen ze 8 weken was. Dat was wel laat volgens mij, maar gelukkig was er geen wachtlijst. Vriendinnen zijn al tijdens hun zwangerschap verschillende kinderdagverblijven langs geweest. Dat is trouwens leuk om te doen, en zo kun je ze vergelijken. Qua sfeer en leidsters vooral, maar ook qua aanbod. Bij het kinderdagverblijf van mijn dochter zitten bijvoorbeeld de luiers inbegrepen in de prijs, er is een grote buitenspeeltuin en ze krijgt iedere dag vers fruit en verse groente van de boer om de hoek.
Ok! Bedankt voor jullie reacties . Wij wonen in Almere en het schijnt hier aardig druk te zijn qua wachtlijsten. Kan idd wel rustig aan beginnen met orienteren dan
Wij hebben een wachttijd van 2-3 jaar! Dus wij moeten eigenlijk iedereen afwijzen op dit moment. Ik zou dus zo snel mogelijk een plekje zoeken.
Heb haar al ingeschreven ondanks we waarschijnlijk pas in sept opvang nodig hebben. Hoe langer ingeschreven hoe sneller aan de beurt. Nu had ik genoeg keuze en plek maar het kan maar gedaan zijn.
Wij zijn vorige week bij 2 kinderdagverbijven gaan kijken. Gisteren hebben we haar al ingeschreven. Vanaf eind augustus/begin september gaat ze er dan heen. Bij de ene was er nog genoeg plek, maar de andere raadde aan om snel in te schrijven (zeker voor bepaalde dagen, donderdag is erg populair hier blijkbaar). Ik zou gewoon even wat gaan rondkijken/bellen en inderdaad vragen of er wachtlijsten zijn.
Het hangt helemaal van de opvang af, daar is geen peil op te trekken. In mijn oude woonplaats waren er vestigingen in buurten waar je morgen al terecht kon op de voorkeursdagen. Maar er waren ook buurten waar je pas na 1,5 jaar wachten een plekje had. Zeker als je vaste dagen wilt, die geliefd zijn, kán het zijn dat je mispakt. Zelfs als je je nu al inschrijft. In mijn nieuwe woonplaats zie ik hetzelfde. Bij de ene locatie moest ik beide kinderen al 1 jaar van te voren inschrijven. Bij de andere locatie is nog ruimte genoeg en kan het korter van te voren. Als je keuze wilt hebben, zou ik nu inderdaad al snel gaan rondkijken en je inschrijven.
Hier in Belgïe al vanaf week 5 een plaatsje gezocht en nog net het laatste plaatsje gehad voor december 2016.
Bizar joh! Hier keuze zat, ben toevallig per 1/2 overgestapt voor mijn zoon en de baby ook maar vast ingeschreven, maar plek zat hier! Maar kan nooit kwaad vast te inventariseren wat je wil en wat de mogelijkheden zijn.... onze zoon is de eerste tijd naar een gastouder gegaan bijvoorbeeld....das weer heel anders als een kdv waar hij nu heen gaat
Wij hebben het rond de 19/20 weken geregeld. Ligt er ook aan welke dagen je opvang nodig hebt, voor de woensdagen en vrijdagen is er hier bijv plek genoeg. Maar vooral maandag en donderdagen is het veel drukker en kan er een wachtlijst zijn.
Verschilt per regio en opvang zelf. En ook de dagen dat je wilt donderdag schijnt inderdaad erg populair te zijn. Daar in tegen de woensdag / vrijdag weer niet. Bij mijn zoontje zijn we weze kijken toen ik 24 weken zwanger was. Dit was eind april/begin mei en hij is per december naar het kdv gegaan. Donderdag was ook al vol , gelukkig net voor hij starte was er plek voor hem. Nu heb ik andere werkdagen sinds deze week dus toen ik belden met het hoofdkantoor gelijk de nieuwe baby aangemeld. Geen probleem qua dagen aangezien de baby groep heel rustig is. ( het was verticaal maar sinds november hebben ze een baby groep tot 1 jaar). Zou gewoon even bellen met de opvang die je op het oog heb. Daarbij zou ik bij meerdere gaan kijken. Ik had er twee op het oog , met voorkeur voor eentje. Bij allebei weze kijken en voor die andere gegaan die sprak mij veel meer aan.