Mijn zoon van een maand oud is overdag veel wakker. Soms wel langer dan drie uur. Hij huilt niet echt veel, is goed te troosten. Maar je bent dan wel de hele tijd met hem bezig. Is dit normaal? Ik lees dat baby's vaak minder dan een uur wakker zijn, dit is bij hem alleen 's nachts zo. Zou ik al moeten beginnen met een bed ritueel, of is hij nu nog te jong?
He dahlia! Ons dochtertje is nu ook 4weken oud en is inderdaad soms verbazingwekkend lang wakker en ik vroeg me ook al af of dit normaal is. Ze slaapt soms tussen twee voedingen overdag gewoon niet en valt dan ook niet meteen na het voeden in slaap. Zo lang ze er geen langs van hebben lijkt dit me geen ramp toch? Wij zijn maar wel begonnen aan een klein avondritueeltje. Dit houd eigenlijk alleen maar in dat we wassen/douchen/badderen en dan flesje in de slaapkamer met een klein lampje aan. Misschien meer voor ons eigen gevoel, maar zo wennen wij er tenminste ook aan Hoe lang slaapt hij 's nachts door?
Ik heb ook zo'n actieve dochter haha.. ze heeft nu sinds een week of 2 wat langere slaapjes overdag. Maar slapen van voeding tot voeding zit er hier ook niet in. Ik heb het aan mijn dokter gevraagd of dit normaal is. Hij zag er geen probleem in zolang ze vrolijk is, goed groeit, eet en plast. Dus ik maak er ook geen probleem van officieel zouden ze een uur wakker mogen zijn inclusief voeden. Maar die van mij speelt vaak voor het flesje een half uur, dan een half uur voeden en boeren, en dan is ze vaak nog wel driekwartier bezig voor er een keer een gaapje komt. Dan leg ik haar weg en ligt ze nog een half uurtje wakker in haar ledikantje, en dan eindelijk even de oogjes dicht. Zolang je je baby wel de mogelijkheden geeft om goed te kunnen slapen, lijkt het mij prima. Ik heb wel een ritueeltje:luier verschonen, samen de gordijnen dicht, even knuffelen, dan leg ik haar in bed, instoppen, muziekje aan, speentje aanbieden, kusje en dan zeg ik welterusten en doe het nachtlampje aan.
Volkomen normaal. Hier wordt mijn zoon van 6 weken om 07.00 wakker. Rond 08.15 slaapt hij weer. Soms tot de volgende voeding, vaak korter. Na de volgende voeding een beetje hetzelfde en vervolgens is hij de middag van voeding tot voeding wakker. Maar gewoon gezellig wakker, dus dan gaan we lekker wandelen zodat hij veel kan zien. Uiteindelijk zullen ze natuurlijk overdag vaker wakker zijn en in de nacht langer doorslapen. Ik heb het idee dat hij dat nu al doet. In de nacht is het dat hij honger heeft, anders zou hij als een blok doorslapen.
Als hij tevreden is lijkt het me wel normaal. Je hebt wakkere en slaperige baby's. Waar je wel op zou kunnen letten of hij misschien oververmoeid is? Dit had ik met mijn zoon van 6 weken. Ineens veel wakker. Dus toen ben ik goed op zijn signalen gaat letten...Wat bleek; nu met meer regelmaat slaapt hij gemiddeld 17.5 uur per dag! Hij was dus oververmoeid en overprikkeld. Hij was dan ook wel minder gezellig als hij wakker was. Niet huilen maar wel mopperen. Succes!
Hier vroeg ik me hetzelfde af. Meneer is idd soms de hele middag wakker, ook als ik bijv ga wandelen, ligt hij na een half uur nog steeds met zn ogen open. Maar hij kan ook soms zo lang slapen, dat ik hem slapend zijn fles geef, hij wordt dan ook echt niet wakker. Ik maak me er verder niet druk om, want hij is er niet vervelend onder.
Onze eerste was de eerste weken bijna de complete dag wakker. Door mijn complicaties kon ik sowieso geen goed ritme inbouwen. Vanaf 6 weken zijn we dat wel gaan doen en het is een dame geworden die veel slaap nodig heeft. Onze tweede is ook veel wakker nu, de is 5 weken oud. Kan soms 1 tot 2 rondes wakker zijn, 's nachts slaapt ze wel goed. Tussendoor heeft ze veel zuigbehoefte en ben je dus continu een speen aan het vasthouden. Overdag slaapt ze in de woonkamer, vanaf de 6 weken wil ik weer met het ritme gaan beginnen, omdat ze dan hormonen kunnen aanmaken die voor een goed ritme zorgen. En dan gaat ze gewoon steeds in haar eigen bedje als dat haalbaar is ivm ons andere kind. Ja, dan zal ik ze wel eens moeten laten huilen. Maar ik merk dat ze dan veel eerder slaapt. Net was het om 8 uur de fles en toen ben ik met de speen in de weer gebleven tot 10:15 uur. En zie je andere kind dan maar eens de aandacht te geven die het nodig heeft
's Nachts meestal tussen de drie en vijf uur tussen de voedingen, voeding duurt zo'n half uur tot een uur. Maar soms is hij langer wakker, volgens mij vanwege krampjes. Hij heeft een grote zuigbehoefte, het speentje werkt wel, maar hij wil ook vaak de fles. Daar doet hij dan heel lang over. Kun je ook al spelen met een baby van een maand, en wat kun je dan doen?
leuk topic. ik volg even. onze jongen is nu ook bijna 4 weken oud. snachts slaapt hij super. wordt tussendoor wakker voor drinken en slaapt weer verder. ´s ochtends half 9 weer drinken en vaak is hij dan wakker tot de volgende voeding. soms wel wat dommelen. dan voeden en dan slaapt hij vaak weer heel lang. vaak tot de hele volgende voeding. daarna weer wakker tusen de voedingen. maar lees hier dat het geen kwaad van. ik wil vanaf volgende week wel beginnen hem op zijn eigen bedje te leggen en dan aan een ritme te gaan werken.
Onze dochter sliep ook heel weinig de eerste weken overdag.. paar hazenslaapjes. Alleen snachts sliep ze goed door. Op een gegeven moment ging ze overdag wat langere slaapjes doen, van 30 min. of een klein uurtje ( nog steeds niet lang op zich) en nu slaapt ze in de avond ook van 8 tot 11. Dus als je kindje verder gewoon wel vrolijk/alert en goed drinkt en plast en poept is het vrij normaal. Op een gegeven moment gaan ze wel een ander ritme krijgen.
Hebben jullie dan ook een beetje regelmaat met de flesvoeding? Bij ons op het consultatiebureau zeiden ze dat we ook op vraag kunnen voeden. Dat ga ik niet doen, omdat wij het wel fijn vinden, een beetje regelmaat. Hier drinkt onze man om: 00.00 (maken we hem wel wakker) rond 04.00 (wordt hij zelf wakker) rond 08.00 (wordt hij zelf wakker) En daarna geven we hem elke 3 a 3,5 uur. Hij drinkt dan ongeveer 110 cc per keer
Bij ons zit er gelukkig, ook als ze er om vraagt, redelijk wat regelmaat in. Meestal overdag tussen de 3 en 3,5 uur. Ze drinkt dan 90 (nutrilon). Vaak is ze rond een uur of 23:00-0:00 zelf nog wakker van de vorige voeding dus dan doen we haar even in bad en krijgt ze 120cc. S nachts laten we haar slapen zo lang ze wil, soms is dat 4uur en soms 7. Mocht ze langer door slapen krijgt ze 's ochtends ook wat meer eten (120) aangezien we vaak dan op een flesje minder uitkomen.
Die van ons kunnen we nog geen ritme opdringen. Als we hem wakker maken voor een voeding drinkt hij maar 20cc en maakt ons een uur later alsnog wakker.
Ja sinds kort, dus even afwachten of het een foutje was of dat ze dit vol blijft houden. Overdags is ze dan wel heel lang wakker, hopelijk is dat fijn voor haar en kan ze dit vol blijven houden