Alchohol en zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by erannick, Nov 20, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. erannick

erannick Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    1,356
    0
    0
    Melissant
    Gisterenavond stapte ik bij een vriendin binnen die nuu 12 weken zwanger is, haar vriend heeft haar 4 weken geleden verlaten, en nu heeft ze z'n stom iets gedaan. Ik zag haar zitten op de bank met een half literblik bier en werdt heel boos, nu biechte ze op dat ze dat de laatste 4 weken al drinkt en dan z'n 5 a6 per dag, omdat ze allemaal niet meer wist hoe verder te gaan.

ik heb met haar zitten praten en ze ziet in dat ze erg fout bezig is geweest en is best wel geschrokken. Maar ze schaamt zich zo nu dat ze er verder met niemand dyrft over te praten.

Nu is mijn vraag aan u, wat kan zoveel alchohol aanrichten voor schade en moet ze hier toch met haar eigen verloskundige over gaan praten, voor eventueel onderzoeken enzo, of is wat er is g3ebeurd gebeurd en valt er niet veel meer aan te doen?

Ze heeft mij belooft dat ze niet meer zal drinken want ze wil dit kindje niet kwijtraken.

Hopelijk heeft u een gerustellend antwoordt voor haar,

Alvast bedanjkt voor het de tijd nemen om te antwoorden

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Angelique,

tja, wat een moeilijke situatie zeg. Het valt ook niet mee als je net zwanger bent en je wordt in de steek gelaten, ik kan me voorstellen dat je je dan helemaal hopeloos voelt. Nu is alcohol natuurlijk helemaal nooit een oplossing, en in de zwangerschap al helemaal niet. Ik kan me voorstellen dat ze zich ervoor schaamt en het moeilijk vindt om erover te praten. Gelukkig ben jij haar vriendin en wil jij haar helpen!
    Het is van groot belang dat ze zo snel mogelijk hulp zoekt. Het is fantastisch dat ze wil stoppen met drinken, maar ik denk dat ze daarbij hulp nodig heeft. Als je al 4 weken lang 5-6 halve liters bier per dag drinkt dan stop je daar niet zomaar mee. Ze kan terecht bij haar huisarts die haar ook door zal verwijzen naar ene gynaecoloog, waarschijnlijk wordt ze ook doorverwezen naar het CAD om te helpen met stoppen met drinken en naar maatschappelijk werk om te praten over haar situatie en te zoeken naar praktische oplossingen voor dingen die nu op haar afkomen.
    Ik kan helaas niet zeggen dat alcohol geen probleem is in de zwangerschap, ook in kleine hoeveelheden kan het al grote schade teweegbrengen. Gelukkig komt het ook wel eens voor dat er later niets aan het kind lijkt te mankeren.

Veel sterkte en ze kan natuurlijk ook altijd (anoniem) met ons "praten" ze mag me ook een pb-tje sturen als ze vragen heeft.

Mirjam

Share This Page