Kolven en 2e toeschietreflex?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Snoopy1979, 27 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi,

Ik had even een vraagje over kolven. Ik kolf eigenlijk altijd zo'n 5 minuten (ik heb dan zo'n 100ml, 's avonds) , daarna stroomt de melk niet meer. Ik ga vaak nog even door (hooguit 5 minuten), maar er komt dan haast niets meer en dat voelt niet prettig, ik zie ook geen straaltjes meer. Krijgen jullie een 2e toeschietreflex en na hoeveel tijd? Eva drinkt ook altijd maar 5 minuten bij me, dus ik heb het idee dat die 2e toeschietreflex niet komt, volgens mij komt ie ook nooit als Eva drinkt.
    Ik wil best iets langer kolven als er nog meer gaat komen, maar nog een kwartier ofzo zonder dat er iets komt, volgens mij kolf ik dan mijn tepels kapot (zo voelt het in ieder geval).

Ben wel benieuwd hoe dat bij jullie gaat!

Liefs,
    Snoopy

2. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hi

Kolf je eigenlijk electrisch of met de hand? Ik kolf met de hand. Soms in 5 minuten 160cc, soms in 20 minuten nauwelijks 100..
    Bij mij is het meestal een kwestie van op = op.. Als er niets meer uitkomt, heeft t volgens mij geen zin meer om te blijven kolven.

Heb wel eens 2x een toeschietreflex, maar dat is dan bijvoorbeeld als ik van borst wissel met kolven. Maar soms ook geen (duidelijk voelbare..)

Ik had gisteravond trouwens wel een beetje hetzelfde als jij, wil de beide borsten leegkolven ivm een paar glazen wijn gedronken. En had zoiets van 'is dit alles?' Heb toen nog de andere borst gekolfd, was samen niet meer dan 115cc..
    Probeerde toen nog even de eerste, maar een straaltje, drie druppels en toen was het echt leeg. Dus maar gestopt.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik kolf met de hand, ben aan het oefenen met dubbel handmatig kolven en dat gaat goed, maar de opbrengst is maar 20-40 ml meer :(.

Het ligt natuurlijk ook aan het tijdstip waarop je kolft, ik kolf nu dus altijd 's avonds. En als mijn vriend een flesje geeft, als dat overdag is kolf ik makkelijk 120 maar ga dan ook niet meer door als het niet meer stroomt, ik vind het dan wel best ;).

Als ik enkel kolf en ik doe de andere borst ook, dan stroomt eerst de melk er goed uit, maar houdt snel op en dan houdt het ook helemaal op. Dus geen toeschietreflex. Ik vraag me af of die wel zou komen of dat ik toch langer door moet gaan. Het gaat bij mij in ieder geval pijn doen als ik te lang 'droog'kolf.

Als jij 20 minuten kolft, stroomt het dan telkens een beetje? Of heb de laatste 10 minuten ook het idee dat er weinig uit komt?

4. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Van de kraamhulp kreeg ik de volgende tip:
    Eerst ene borst 7 min. Dan de andere borst 7 min
    Dan de ene 5 min. Dan de andere 5 min.
    Dan de ene 3 min. Dan de andere 3 min.
    Dan de ene 1 min. Dan de andere 1 min.
    Ik heb dit in de eerste week gedaan om mijn productie op gang te krijgen, maar ze vertelde dat dit dus ook helpt om je kolfopbrengst groter te krijgen, omdat je telkens weer een toeschietreflex opwekt.
    Daarna heb ik het nooit meer gebruikt ik kolf nu totdat ik genoeg heb en meestal zit er dan nog wel meer in, maar dat laat ik dan maar zitten. (lui he?) Suc6

5. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Maar om nog terug te komen op je vraag: Ik zou niet door kolven als er niets meer komt hoor, want op=op denk ik dan, straks heb je hele pijnlijke tepels.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat schema, kan ik ook korter doen denk ik? Als ik allebei de borsten 7 minuten kolf zijn ze volgens mij al leeg (dan komt er haast niets meer uit) en krijg ik pijnlijke tepels. Ik ga het vanavond eens proberen met eerst 4 minuten, dan 3 en dan 2 ofzo. Ben wel benieuwd of het werkt.
    Ik ben ook wel benieuwd hoeveel ik overdag kolf, nu kolf ik altijd aan het einde van de avond. Dan is het als het goed is altijd minder.

7. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    ik kolf dubbelzijdig electrisch met 2 fase-systeem (medela pump-in-style)
    bij de 1ste toeschietreflex kolf ik netzolang dat er alleen nog maar een klein straaltje is, dat wisselt wat duur betreft.
    Dan zet ik mijn kolf uit, masseer kort mijn (.)(.) en zet hem dan weer aan (max 2 min rust) dan komt er altijd wel een 2de toeschietreflex
    soms doe ik daarna nog een keer en heb ik een 3de.... ook is het wel eens dat een 2e direct tijdens het kolven komt. Dus dan ben ik bijna klaar met de eerste sessie en dan komt spontaan een 2de.

Ik zou wel altijd voor een 2 toeschietreflex (per borst) proberen te gaan, want dan leeg je je borsten veel beter.
    Dat schema werd bij mij in het ziekenhuis ook aangehouden (alleen dan dubbelzijdig)

succes!
    ohja en je niet blind staren op ml.... soms heb je maar een klein beetje en soms een hele boel..... ;)

8. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    ja ik liet die van 7 minuten ook vallen hoor! Ik begon ook bij 5 minuten, gewoon maar even kijken wat het beste werkt. Als het pijnlijk wordt zou ik stoppen. Succes!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ok, ik ga wel eens wat proberen de komende dagen. Maar hoe lang duurt bij jullie de eerste toeschietreflex? Bij mij is het na een paar minuten echt afgelopen. Ben benieuwd of het me gaat lukken een 2e toeschietreflex te krijgen, heb die dus volgens mij nog nooit gehad...

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou niet op mijn horloge kijken, maar gewoon de eerste borst kolven tot er geen druppels meer komen, en dan de tweede idem dito. Vaak lek je aan de borst die je niet kolft, daarvoor zou je een gesteriliseerde borstschelp in je bh kunnen doen.

Als je 2 borsten gekolfd hebt, neem je even een flinke slok thee uit je mok en warmt je handen daaraan. Dan masseer je beide borsten. Dan neem je weer een lekkere slok thee en gaat weer kolven.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik gebruik tijdens het kolven inderdaad zo'n borstschelp van Avent, elke ml telt nietwaar? ;) Vaak ligt er een lekker plasje in, soms alleen wat druppels.

Maar klopt het dan de 2e borst heel snel niet meer stroomt? De eerste borst ben ik binnen 5 minuten mee klaar, de 2e binnen 2 minuten ofzo. Oh ja, ik moest niet naar de tijd kijken ;), maar ik vraag me of het dit 'normaal' is.

12. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hoi
    Ja, eigenlijk komt er alleen de eerste paar minuten echt veel uit, en dan bedoel ik minimaal 3 stralen.. daarna worden het er 1 of 2 en dan gaan ze al snel druppelen.

Maar, ik heb straks even opgelet met kolven. Toevallig kwam er in het begin niet al te veel uit, ik twijfelde even want dacht dat ik te weinig melk had, maar kolfde nog wel even door. Toen kwam er ineens nog wel een toeschiet voelde ik aan mijn andere borst) en vervolgens begon het dus wel weer te stromen. Dus het kan wel..

Die tip van handen warmen is een goeie! Die gaan we invoeren..
    Borstschelp ken ik noet, maar ga er zeker naar kijken, want we lekken inderdaad wat weg zo met kolven..

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je een hand vrij hebt kun je ook een flesje er onder houden.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb net gekolfd, nu 20 minuten en ik kreeg na een paar minuten een 2e toeschietreflex bij de 2e borst! Daarna mijn handen gewarmd en gedronken en nog wat gekolfd, maar er kwam niet echt veel meer (zo'n 20ml), 2 toeschietreflexen is maximaal geloof ik. Toen mijn tepels pijn gingen doen ben ik maar gestopt.... Maar het resultaat is: 140ml! Wel 5 uur na de laatste voeding, maar het is wel avond natuurlijk. En Eva drinkt ongeveer 150 dus dan zit ik wel goed. Ik wil blijven kolven 's avonds dus ik hoop per dag dan totaal zo'n 450ml wel te kolven.
    In mijn borstschep is dit keer geen drupje gekomen en dat terwijl ik mijn eerste toeschietreflex toch duidelijk voelde...

15. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Er bestaat ook een neus spray die je bij de huisarts kunt krijgen om een toeschietreflex op te wekken. Ik heb die ook gebruikt toen ik op mijn werk gig kolven omdat het daar niet echt opschoot. Toen ik die spray gebruikte ging het wel heel goed! Misschien een idee?!

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Is wel een goed idee, maar die mag ik niet vanwege mijn hoge bloeddruk verleden en eventuele zwangerschap... had 'm al besteld bij de huisarts maar kreeg 'm dus niet.
    Nu maar proberen goed te ontspannen, kopje thee erbij en genoeg aan Eva denken (ik neem ook foto's mee).

Deel Deze Pagina