Help, wat te doen obstipatie :(

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Barbera, 2 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbera

Barbera Actief lid

9 jul 2012
    175
    0
    0
    Hoi allemaal,

Mijn zoontje is bijna 4 maanden oud. Met zijn darmpjes is het eigenlijk nooit echt lekker gegaan. In het begin veel last gehad van krampen wat eigenlijk is overgegaan in obstipatie. Hij is hier erg onrustig van, slaapt slecht en overstrekt zich voortdurend. Sinds een week of twee kan hij ook echt krijsen, echt heel naar :(
    Ik geef zelf volledige borstvoeding, als ik aan het werk ben drinkt hij gekolfde voeding uit de fles. Zelf let ik ook heel erg op mijn voeding, eet vezelrijk en gedroogde pruimen.
    Hij poept nu vaak een keer per week, maar de spanning bouwt zich duidelijk op. Naarmate de tijd verstrekt krijgt hij steeds meer pijn. Ik ben hiervoor al 3 keer naar de huisarts geweest en hij heeft nu twee keer een microlax gekregen en geef hem dagelijks lactulose. Het zet nog geen zoden aan de dijk. Op advies van de huisarts begonnen met fruit, ik heb hem donderdag voor het eerst peer gegeven, en jahoor een flinke poepbroek!
    Echter is hij de nachten ontzettend onrustig. Vannacht een paar uur met hem rondgelopen omdat hij zoveel buikpijn had. Ik weet echt niet wat ik moet doen....stoppen of toch doorgaan? Of is de combi lactulose en peer te veel van het goede? Nu heeft hij zaterdag voor het laatst gepoept.
    Overigens ben ik woensdag ook met hem bij een osteopaat geweest. Ze voelde wel dat hij wat blokkades in zijn lijfje had. Maar van 1 behandeling kan ik nog niet echt veel zeggen....
    Hebben jullie tips voor mij? Zit echt een beetje met mn handen in het haar. Zo zielig als hij zo verstopt zit. Overigens is het overdag wel een zonnetje, veel kletsen en lachen.

2. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Heeft hij geen koemelkallergie? Wee het niet maar was het eerste wat me inviel...

Misschien zelf eens geen koemelk producten eten?

3. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Kun je geen verwijzing krijgen naar een kinderarts? Want normaal gesproken zie je geen obstipatie bij volledige bv. Via kinderarts kun je dan e.e.a. gaan uitsluiten (door onderzoek) en kun je wat gerichter handelen zodat je sneller tot een oplossing komt. Want leuk dat laxeermiddel, maar daarmee is de oorzaak nog niet aangepakt. Wellicht speelt er een allergie mee o.i.d.

4. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mn collega had ook zoiets met haar zoon, is zelf heel erg op haar voeding gaan letten, koemelke eruit en t kindje knapte op.
    Maar als je kleine in t begin geen last had....
    Heb je wat veranderd in je eigen voeding? Mijn zoon had veel last als ik bijv sinaasappelsap dronk of gekruid eten nam

5. Barbera

Barbera Actief lid

9 jul 2012
    175
    0
    0
    Wat moet ik dan allemaal weglaten uit mijn eigen voeding??
    Melk, yoghurt?

6. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    kwark, vla, kaas.
    er zit in belachelijk veel koemelk, maar of je dat allemaal moet weglaten???

7. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Goh klinkt als mijn dochter. Ik ben met haar ook bij de osteopaat geweest en ben begonnen met probiotica (orthiflor start) en dat heeft wonderen gedaan!! Ik gebruik ook geen pure melkproducten meer.

8. vogel

vogel Actief lid

23 okt 2009
    276
    0
    0
    Gelderland
    Probiotica capsules slikken! Jij dan, je geeft het dan mooi door via de BV.
    Niet die probiotica bende uit de supermarkt, maar echt capsules/pillen.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kind van deze leeftijd dat borst en niets anders krijgt hoeft niet elke dag te poepen. Sommige kinderen poepen maar eens in de twee weken. Is heel normaal, hoef je niks aan te doen. Micolax, vervroegd bijvoeden, allemaal niet nodig. Lactulose kan voor fikse kramp zorgen!
    Gewoon op verzoek aanleggen en je geen zorgen maken!

Je kunt kijken of iets wat je eet invloed heeft, maar op zich is het weinige poepen heel normaal, geen obstipatie en geen reden om naar een arts te gaan. Als je merkt dat je zoon zich wat ongemakkelijk voelt, dan kun je met een flinke klodder zalf zachtjes en voorzichtig rondom de anus masseren.

Probiotica zijn heel goed voor je eigen darmen, maar die bacterien komen niet via je bloed in melk!

De krampjes die hij heeft kunnen wel duiden op overgevoelighed voor iets wat je eet. Prikkelende voedingsmiddelen, zoals pruim of looksoorten kunnen het erger maken.
    Beste lijkt me om eens met iemand van VBN of LLL te belen, die hebben veeltips op dit gebied.

10. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Wie heeft er je gezegd dat je kindje obstipatie heeft?
    Ik denk eerder dat er een ander probleem is (zoals KMA ofzo?), of extreme darmkrampjes.

Obstipatie komt niet vaak voor bij volledige borstvoeding...

Ik zou ook zeker nog GEEN fruit gaan geven. Bijvoeding op deze leeftijd geeft nog meer kans op onrustige darmpjes.
    Uitsluitend BV is gewoon nog het allerbeste voor de darmpjes.

Kan je een verwijzing naar een kinderarts vragen?

11. Barbera

Barbera Actief lid

9 jul 2012
    175
    0
    0
    Nou dat was de conclusie van de huisarts. Omdat hij zoveel aan het persen en kreunen is zonder dat hij daadwerkelijk poept. Want ik weet dat kindjes van borstvoeding een week of langer niet kunnen poepen, maar dan neem ik aan dat ze er geen last van hebben??

Dus misschien is lactulose de boosdoener?? Want als je dat twee maal daags krijgt en je poept nog steeds niet, werkt het dan wel??

Pfff zo lastig. Wil ook niet telkens iets proberen en dan stoppen, wel niet wel niet, moeilijk!!

Donderdag moet ik naar het CB en zal daar ook de situatie uitleggen, ben benieuwd wat hun advies is.

12. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Zou zeker eens een doorverwijzing vragen voor een kinderarts hoor...

13. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Ter verduidelijking, hier krijgt mijn dochtertje probiotica...

14. Barbera

Barbera Actief lid

9 jul 2012
    175
    0
    0
    Vraagje: waarom ben je dat gaan gebruiken dan? En geef je ook volledige bv?

15. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Ja volledige borstvoeding. Ik ben het gaan geven op aanraden van de osteopaat obder andere. Zij constateerde blokkades bij de darmpjes. Steeds als ik daar geweest was poepte ze drie luiers vol. ( anders 1xin de 2 weken en wel degelijk met heeeeel veel last. Winden buikpijn en huilen.) Met de probiotica poept ze nu om de dag en heeft ze dus niet meer de pijn van een buik vol ontlasting. En het is wel zo dat 1x in de week of 10 dagen poepen voor een borstvoedingskindje ook normaal kan zijn, maar dan volgens mij niet met zoveel pijn gepaard. En het was in dit geval ook niet dat ze alles op gebruikte van de voeding want als er wat kwamdan was het ook echt een hele lading ;)

16. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    #16 Eefie2, 3 dec 2013
    Laatst bewerkt: 3 dec 2013
    Ow en ik heb trouwens ook een recept voor lactulose hier liggen van de ha, maar ben niet zo voor medicijnen bij die kleintjes dus daarom eerst dit geprobeerd

17. Barbera

Barbera Actief lid

9 jul 2012
    175
    0
    0
    En van welk merk kan ik het kopen? Waar is het verkrijgbaar?

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Huisartsen en borstvoeding...:x:$:(

Kinderen kunnen flink last hebben als ze niet vaak poepen, masr het kan totaal geen kwaad, het is een natuurlijk proces, daarin moet je niet gaan knoeien met medicatie of vast voedsel! Twee maal daags lactulose en nog niet poepen betekent dat er niets te poepen valt.
    De meeste CB's kennende vrees ik dat je daar ook weinig zinnigs m.b.t. borstvoeding te horen gaat krijgen.
    Je zult meer hebben aan een lactatiekundige of VBN/LLL.

Heb je al eens geprobeerd gewoon aan te leggen als hij aan het persen en kreunen is?

19. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Ik heb orthiflor start van ortica. Op aanraden van de osteopaat en in overleg met de lk trouwens. Zij heeft zelfs naar het sophia kzh gebeld om te overleggen en dit was de beste optie. Ik heb hem besteld bij bol.com daar was hij het goedkoopste. ...

Deel Deze Pagina