Hallo. Ik heb gelezen dat er een relatie bestaat tussen het maken van veel echo's tijdens de zwangerschap en de kans daardoor dat je kindje autisme kan ontwikkelen. Hier ben ik erg van geschrokken omdat ik tijdens mijn zwangerschap veel echo's heb gehad, soms wel 2 per week. Wie heeft ook ervaring met het maken van veel echo's en kan daardoor een beeld schetsen met de ontwikkeling van haar kindje?
Ik heb bij alle vier de kinderen elke twee weken echo's gehad, En geen van allen lijken autisme te hebben, ze zijn bijna 7, 5 en net 2 jaar,de jongste is 7 weken dus daar valt nog weinig over te zeggen maar ik ben er niet bang voor dat hij autisme zal hebben,
Dit soort uitspraken valt voor mij altijd onder bangmakerij. Is het wetenschappelijk bewezen? Ik heb deze zwangerschap vanaf week 6 wekelijks een echo gehad, en regelmatig 2-3x per week en daarbij ook nog veel ctgs. De artsen zouden dit heus niet doen als het echt kwaad kon.
Dat er een iets hoger percentage zou zijn kan juist ook duiden op dat ouders met autisme meer geneigd zijn tot het maken van meer echo's. Kan me voorstellen dat ze nog meer behoefte hebben aan gedetailleerde duidelijkheid. Maar verder zijn er nog wel meer theorieën te bedenken voor 1 en dezelfde uitkomst. Wetenschap is niet heilig. Het is deels feit en deels verzonnen om de feiten die gemeten zijn aan elkaar te verbinden.
Heb heel veel echo's gehad.. Bij eerste wat meer dan gemiddeld, maar niet extreem veel.. Bij mijn 2de heb ik extreem veel echo's gehad, de laatste weken dagelijks.. En bij mijn 3de heb ik de hele zwangerschap iedere 2 weken een echo gehad en tijdens controles... Dus ook genoeg... Mijn kinderen vertonen geen enkele signalen van autisme.. Oudste wordt deze week 8, middelste 6 en jongste 2
Nog nooit van gehoord. Hier drie kinderen met elke zwangerschap heel veel echo's. Elke week en alledrie gezond en geen vorm van autisme. En snelle ontwikkeling.
Het komt inderdaad uit een wetenschappelijk artikel. Ik heb daar geen linkje naar. Dit is wel de reden dat ze niet in elk land zo happig zijn met het maken van veel echo's. Maar uit dat artikel blijkt dat er een verband bestaat tussen de hoeveelheid echo's en de grotere kans dat je kind een vorm heeft van autisme. Dat dit om een zeer klein percentage gaat dat vermelden ze vaak niet. Je moet het zien als het hele verhaal over rauw eigeel eten tijdens je zwangerschap. Het wordt afgeraden omdat je ziek kan worden van salmonella. Dat slechts 1 op de 20000 eieren besmet eigeel heeft dat wordt er niet bij verteld. Niet je druk om maken. Je krijgt waarschijnlijk niet voor niets zoveel echo's.
Het artikel komt van de hoge gezondheidsraad. Heb het via een linkje via de site van vitamor. Dat werd aangeraden over info over voeding van iemand hier op het forum. Ik ben dat dus ook gaan lezen en kwam dus zodoende op dit onderwerp.Net als dat er staat dat het gebruik van ssri's tijdens de zwangerschap vermeden dient te worden. Ik word er zelf ook een beetje angstig van van die informatie. Vandaar dat ik dit topic opende. Kijk maar eens op Het ABC van voeding om gezond ouder te worden, en scroll dan naar beneden dan vind je de info. Fijn om te lezen dat dat gelukkig niet het geval is bij de vrouwen die gereageerd hebben.
Ben wel iemand die zich snel zorgen maakt om van alles en nog wat, heb die site ook gezien via dit forum, en vond het persoonlijk wat te ver gaan. Ben geen medicus en er zullen veel mensen zijn die het veel beter weten dan ik, maar rekening houdend met alles op die site moet iedereen zich gek gaan maken. Die echos zal je niet voor niets hebben gekregen en waren waarschijnlijk het als het al bestaat minieme risico waard.
Ik zie nog steeds geen goede bron vermeld dus ga er maar vanuit dat de manier waarop TO dit brengt niet helemaal klopt.
Hopelijk doet deze bronvermelding het beter. Maar als ik de link intype dan verandert dat steeds automatisch. Weet niet hoe ik het anders moet doen. VitaMor voor gezond ouder worden. Ik kwam bij toeval op deze site omdat het vermeld werd door een andere topicstartster dat ging over voeding in de zwangerschap. Ik vond het interessant en heb het aangeklikt. Het is ook best veel info allemaal over wat je beter wel en niet kunt doen als zwangere volgens de site van vitamor. Ik ben ook best paniekerig en trek me misschien wat teveel aan van dit soort artikelen. Anderzijds wil ik het graag zo goed mogelijk doen allemaal, en denk het via dit soort info te kunnen optimaliseren. In ieder geval is het me niet te doen om onrust te zaaien, maar gewoon om wat geruststelling te krijgen van ervaringen van anderen.
Nog nooit van gehoord... Hier ook best veel echo's gehad en onze meid is tot nu toe kerngezond. Geen autisme te bekennen.
Behandeling met medicijnen zoals clomid en kunstmatige inseminatie bij vrouwen, die om onverklaarbare wijze onvruchtbaar lijken te zijn, geeft geen betere resultaten dan gewoon afwachten. Medicijnen geven behalve bijwerkingen misschien wel een wat lagere kans op het krijgen va een baby. Dit staat oa in de tekst. Ik vind het nogal een uitspraak. Zo zonder bronvermelding. En ik ben best wel anti medicatie, maar soms kan je niet anders.
Ik heb die link in dat topic gedeeld omdat TS daar om vroeg. Ik zelf neem alles met een flinke korrel zout. De belangrijkste risicos zijn bij iedereen bekend. Niet roken, geen alcohol, gevarieerd eten, voldoende rust pakken, niet teveel vitamine a, voorzichtig met zout en geen rauwe producten. Meiden maak je geen zorgen. Het komt wel goed met jullie kindje. Die echo's zijn er niet voor niets. Mocht je nou voor de lol 2x per week een pretecho laten maken.. ja dan zou ik wel mijn vraagtekens hebben. Maar meer waar je het geld vandaan haalt haha.
Bij zoonlief regelmatig echo's gehad. Bij dochterlief nog meer echo's gehad dan bij zoon. Bij zoonlief normale dosis foliumzuur geslikt, bij dochterlief een dubbele dosis. Zoonlief heeft ADHD en PDD-NOS (vorm van autisme). Met dochterlief is niks aan de hand. Mi kwam het dus niet door de vele echo's maar het feit dat ik bij zoonlief een normale dosis foliumzuur heb geslikt en bij dochter dubbele dosis (is ook een studie over geweest). Oja... de ADHD heeft zoon van mij "geerfd"
Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen. Je zal vast een goede medische indicatie hebben voor zoveel echo's. Ik heb tijdens mijn zwangerschappen volgens mij maar een paar echo's gehad. Bij de jongste met 8 weken,12,20,pretecho en een groeiecho Bij de middelste maar 3. Bij de oudste aan het begin iets meer ivm bloedverlies maar toen alleen nog met 12 en 20 weken. Mijn schoonzus heeft wel veel echo's gehad ivm tweeling zwangerschap en de ziekte van crohn. Haar zoon is wel autistisch maar heeft meerdere chromosoomafwijkingen maar daar hoort autisme bij dus heeft niets met de echo's te maken. Al die artikelen moet je ook niet lezen. Is 9 van de 10x uit de lucht gegrepen en flink uitvergroot.
Autisme is iets wat in de genen zit en niet wat ontwikkeld wordt door teveel echo's. Niet alles geloven wat op internet staat! Aan de ene kant van mn familie zit veel autisme, in die tijd bestonden er geeneens echo's! Ik ben het verder zeer eens met Hoop28, ook over het geld voor pretecho's
Dit staat er in de conclusie van die aanbeveling: 'Subtiele effecten werden gerapporteerd in verband met de cerebrale ontwikkeling bij dieren en in sommige studies worden veranderingen in de neurologische functie (incidentie op autisme bijvoorbeeld) vermeld na een blootstelling in utero.;. Het gaat dus met name over dierstudies, er wordt over subtiele effecten gesproken en er wordt niet gezegd dat er een causaal verband is tussen het maken van veel echo's en het hebben van autisme.
Dubbele dosis foliumzuur -> 0.6 tot 0.8 mcg per dag de hele zwangerschap door is wetenschappelijk bewezen dat het de kans op een kindje met autisme vele male kleiner maakt. Dit is onderzocht en wetenschappelijk onderbouwd door het lumc. Ook een 0 lijn voor cafeïne is hierin een belangrijke factor ook dit verkleind de kans aanzienlijk. Daarnaast is het ook belangrijk om het advies op te volgen om een flinke dosis visolie te slikken (die speciaal is voor tijdens de zwangerschap) de hele zwangerschap door. Dit zou een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van de hersenen. De site waar het artikel op staat over de echo's ... deze is niet betrouwbaar en niet wetenschappelijk onderbouwd.