Houdbaarheid aangebroken potjes Olvarit

Discussie in 'Voeding' gestart door Jorietje, 23 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hoi Meiden,

Op de potjes van Olvarit staat dat de potjes groente onopgewarmd na openen binnen 24u gebruikt moeten worden (of iets van die strekking). Is dat ook echt zo? Lars krijgt nu per dag een paar lepeltjes groente om aan de smaken te wennen, dus elke 2 dagen gooi ik een deel weg.. Is dit echt nodig of zou ik het ook een dag langer kunnen bewaren, zodat ik iets minder tot zelfs bijna niks weg hoef te gooien? (uiteraard warm ik het maar 1x op)

Ik lees op andere sites dat je wel meerdere dagen met een potje kan doen, maar ik weet niet wat jullie ervaringen zijn? Ik denk dat ik het gewoon ns ga proberen en dan eerst zelf even proeven of het nog goed is, maar voor het zelfde geld, weten jullie zo al of dit wel of niet kan...

(En nou niet aankomen met tips van dan moet je maar vers geven, dan heb je dit "probleem" niet e.d. Ik geef nu nog even potjes, klaar). ;)

Gr,
    Joriet

2. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Ja, dat is idd een beetje vaag. Ik heb potjes Olvarit (wel vanaf 8 maanden) en eigen merk. Op Olvarit staat dat het 24 uur bewaard mag worden, bij eigen merk 48 uur:S
    Ik heb het altijd maar 24 uur bewaard, dan wist ik het zeker.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb open potjes nooit meer dan 24 uur bewaard. Het kan vast geen kwaad om het een paar uur langer te bewaren (zeker als je het meteen in een goed koude koelkast zet), maar ik nam gewoon liever het zekere voor het onzekere.

4. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Hihi hier af ent oe de potjes en ik deed idd in 3 delen geven.
    En dan in de koelkast.Ik zou dus max 3 dagen nemen.Ging hier perfect.

5. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Dan ga ik ook 3 dagen er mee doen hoor, kan hij mooi 3 dagen aan een smaak wennen en dan weer 3 dagen een andere smaak.. Vind het n beetje zonde om de rest weg te gooien en zelf het restje opeten (zoals ik in het begin bij fruit wel deed, jummie jummie) heb ik bij groente geen zin in, groente is mij te flauw, ben een zouteter ;)

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Je zou ook bij het openen een deel eruit kunnen halen en dat meteen invriezen. Dan kun je het wel langer bewaren.

7. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik zou het dan idd ook invriezen, bijvoorbeeld in ijsblokjesvorm

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou ofwel invriezen ofwel max 24 uur gebruiken. Ik denk zelf dat die reden niet voor niets is. Een kindje wat nog maar net met bijvoeding begint heeft nog zulke gevoelige darmpjes. Je zal maar net een flinke bacteriegroei veroozaken in dat potje wat je 3 dagen laat staan. Bah, het idee!

9. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Bacteriegroei kan dan ook in 24u lijkt me zo... Maar goed, invriezen is dan wel een goeie optie denk ik :D

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    24 uur, als je er iets uitschept en op een bakje opwarmt. Voer je vanuit het potje, dan moet het binnen 3 uur gegeven worden, anders bederft het.

Je kunt natuurlijk wat overblijft gewoon zelf opeten. Deed ik ook, maar ik gaf geen potjes maar vers.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou ook die 24 uur aanhouden. Staat er niet voor niks op. En de dag erna is het al 48 uur. Dat is al een stuk meer..

Ik maakte meestal zelf een prutje, en vroor dat in. Dus gewoon een handvol wortels koken, pureren, verdelen in ijsblokvormpje en dan de vriezer in. Kun je er zoveel uithalen als de kleine zin heeft..

12. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Wij deden in het begin 3 dagen met een potje, ging prima. Wel deden we het potje meteen in 3 bakjes. Twee bakjes afgesloten meteen in de koelkast en eentje in de magnetron om op te eten. We bewaarden dus niet in het potje zelf.

13. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hm tot nu toe nog steeds 2 dagen met 1 potje, maar dan ga ik er nu toch 3 dagen van maken, hebben er meer gedaan zo te lezen en die kindjes zijn er niet ziek van geworden. ;) Ik schep nu een deel uit het potje in een ander potje/bakje dat warm ik op en de rest gaat gelijk de koelkast in..
    Enne bloemkool viel niet zo in de smaak, maar bruine bonen met appeltjes wel :D

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier snap ik niets van, waarom zou je je kind risico laten lopen? Die 24 uur staat niet voor niets op de verpakking. Er zullen vast kinderen zijn bij wie het met 48 uur ook altijd goed gegaan is, maar waarom russisch roulette spelen met je kinds gezondheid?

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ik snap het ook niet hoor... Ongelofelijk! Tijdens de zwangerschap word overal op gelet en vooral geen brie kopen of wat dan ook ( Ik overdrijf wellicht met de brie ) de kindjes moeten allemaal potjes krijgen want "dat is zo gezond" oftewel makkelijk, maar dan zo iets simpels als goede voedsel hygiene en bacterieontwikkeling, nee dat zal zo'n vaart niet lopen.

Op kunstvoeding staat dat je zuigelingemelk max 1 uur na bereiding mag bewaren. 1 uur en een kwartier dat zou ik zelf nog wel durven. Maar geven jullie dat na 2,5 of 3 uur buiten de koelkast nog? Waarom dan wel potjes die een dag over de geadviseerde houdbaarheid zijn?

16. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Sowieso gaat hier een flesje de koelkast in als ie er niet meer van drinkt. Nu is dat nog maar 1x gebeurd, want hij drinkt zijn flessen toch wel leeg. Maar als het dan niet op is na een uur, gaat het gewoon weg. 2,5 uur doe ik niet, maak dan liever een nieuw flesje.

17. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Nou weet je wat, ik zal hier neerzetten dat ik keurig netjes niet langer dan 24 uur met een aangebroken potje zal doen, nu allemaal weer tevreden??

18. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

onze eigen bereide prakkies staan toch ook max 3 dagen in een (afgesloten) bakje in de koelkast?
    hier hebben we in het begin ook 3 dagen met potjes gedaan. dan zijn ze totaal 2 dagen/48 uur open. wat een ramp!
    ik vind het zonde om eten weg te gooien, zo ook met de potjes van de kleine. en als je het niet aandurft, vries het dan in deelporties in ofzo.

moet je eens voor de gein kijken op bijv. site van de voedselbank, wat daar staat over de tht en tgt data op producten, waarom die er op staan en hoe lang je producten eigenlijk kan bewaren.
    olvarit (en anderen) is hoogstwaarschijnlijk wettelijk verplicht om de 24u grens er op te zetten, net als alle tht en tgt data op producten, maar dat zegt niet dat je na 24 uur en 15 minuten alles ook echt weg moet gooien...

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Nee, maar het dubbele is wel wat anders he!

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap het ook niet hoor. Liever wat meer kosten dan straks een baby met een bacterie in het ziekenhuis, dan sla je jezelf toch voor je kop! Ik snap niet dat iemand dat risico neemt.

Deel Deze Pagina