Borstvoeding en afkolven voor flesvoeding!!???

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ingeping, 13 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ingeping

Ingeping Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.441
    1
    38
    Noord-holland!!!
    Hoi moeders,

Zit even met een vraag. Heb echt geen idee of dit kan. Ik wil wel borstvoeding gaan geven, maar nu wil ik het ook weleens uit handen kunnen geven door af te kolven en dan met de fles te geven.
    Is dit gewoon een goeie optie? Of moet je echt of het één of het ander kiezen!! En hoelang hebben jullie borstvoeding gegeven?

Hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen geven!!

2. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    Kan heel goed hoor!
    Doen wij ook :)
    Succes
    Liefs

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ja hoor, dat kan prima! Het beste kun je ergens tusen 4 en 6 weken beginnen met af en toe te kolven en het oefenen van een flesje.
    Als je te vroeg met een flesje begint, loop je het risico dat je kindje last krijgt van tepel/speenverwarring. Het drinken aan de fles is een andere zuigtechniek dan aan de borst.
    Als je te lang wacht, kan het zijn dat je kindje de fles weigert.
    Hier op een gegeven moment dagelijks 1 flesje afgekolfde melk laten geven door papa.

Ik heb 23 maanden borstvoeding gegeven. Mijn dochter is er zelf meegestopt na ca. 15 weken zwangerschap toen er geen melk meer kwam.

4. Ingeping

Ingeping Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.441
    1
    38
    Noord-holland!!!
    Ok, dus de eerste periode doe je alleen de borstvoeding en dan las je een flesvoeding moment in.....ik was idd ook aan het denken aan de tepel/speen verwarring. Ik dacht dan ken het niet omdat het dan het ene prettiger vind dan het anders....maar langzaam op bouwen dus na ongeveer vier weken!! helemaal top...is natuurlijk wel prettig en leuk als je partner het ook kan doen!!

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Nou mijn partner vond het flesjes geven helemaal niet leuk haha.
    Maar ze ging hier bijv. s avonds met hem mee onder de douche, dat was hun momentje samen.
    Of ze lag s avonds lekker bij hem op z'n buik te slapen.
    Die dingen vond hij veel fijner dan het flesje geven.
    Maar het af en toe kolven gaf mij meer ruimte en vrijheid en dat vond ik ook belangrijk.
    Ik zorgde hier op een gegeven moment ervoor dat ik altijd een flesje klaar had staan in de koelkast. Als ik dan bijv. alleen boodschappen ging doen en ze kreeg al wel honger, dan kon hij zich redden en kolfde ik wel als ik terug kwam.

6. Ingeping

Ingeping Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.441
    1
    38
    Noord-holland!!!
    Ok ja dat kan ook. Niet iedereen zal het leuk vinden om te doen hihihi...maar idd je wordt even wat flexibeler dan weer. Als je dan wat achter ken laten als jij er niet bent en de kleine moet toch voeding krijgen. Nou dan is dit natuurlijk super!! En ja samen douche daar had ik het ook al over. Mooi momentje na het werk en eten met je kleine....

7. De combi is geen enkel probleem. Naast dat je flexibeler wordt, je kan dan ook bijvoorbeeld rustig een glaasje wijn drinken. Zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de eerst volgende voeding.

Ik heb het bij alle drie de kids gedaan. Kolven ben ik steeds bijn meteen na de geboorte gestart. Bij de eerste om de bv op gang te brengen en bij de jonste 2 om de stuwing en overproductie te lijf te kunnen gaan.

En een voorraadje bv in de vriezer is in mijn ervaring altijd handig. Zeker als je straks gaat werken na de bevalling.

8. Ingeping

Ingeping Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.441
    1
    38
    Noord-holland!!!
    Dus je bent meteen na de geboorte al een voorraadje gaan aanleggen. Hoe bewaren jullie het in de vriezer dan? En warm je het op in de magnetron of flessenwarmer? En watvoor klofapparaat hebben jullie gebruikt. Hand of elektrisch enz. enz.

Ik vraag gewoon lekker door hoor hihihih....

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als het je eerste is, hoef je geen voorraadje te gaan aanleggen in de kraamweek hoor.
    Als je kindje niet gelijk aan de borst wil, moet je kolven om je productie op gang te brengen. Het beste kun je dan een dubbelzijdige elektrische kolf van Medela huren.
    Dan kun je later kijken wat voor kolf je handig lijkt.
    Als je maar af en toe hoeft te kolven, volstaat een handkolf prima. Maar bij een paar dagen werken is een elektrische toch wel erg fijn.

De kans is hier groot dat ik straks overproductie krijg aangezien mijn oudste nog maar net is gestopt. Dus dan zal ik wel moeten kolven als het niet te doen is.

Ik had hier ook altijd veel voorraad in de vriezer maar uiteindelijk heb ik het maar weinig gebruikt. Gaf het liefst verse melk en werk altijd 8 dagen achter elkaar. 1-2 dagen voor ik weer moest werken kolfde ik wat extra en hoefde dan hooguit 1 voeding uit de vriezer te halen terwijl er aan het einde van mn werkweek weer 3 voedingen in de vriezer kwamen. Gelukkig heb ik er iemand anders erg blij mee kunnen maken.
    Maar ik kolfde dan ook erg makkelijk en zat ruim in mn melk.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.195
    35.903
    113
    Ik heb mijn dochtertje ook gevoed. Ik ben ook begonnen met een voorraadje tijdens de kraamweek, maar dat komt omdat ik eerst kolfde omdat zij niet aan de borst kon drinken en ik meer kolfde dan zij dronk. Ik kolfde toen dubbelzijdig elektrisch, maar als je af en toe kolft voldoet een handkolf prima. Dat deed ik later ook. idd met een week of 4-6 beginnen met het kolven van een voeding.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je in het begin wel zelf moet kolven als je lange tijd weggaat en je kindje niet in de buurt is.

Ik heb 26 maanden gevoed en van 4 tot 14 maanden op het werk gekolft.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb een dubbelzijdige electrische kolf van Medela, en kolfde altijd na mijn ochtendvoeding nog even na want dat is toch meestal de voeding dat je het meeste hebt. En zo al een mooi voorraadje opgebouwd in de vriezer! Je ontdooit het en warmt het op in een flessenwarmer, in een magnetron krijg je een oneven verwarming en in sommige 'hotspots' gaan dan voedingsstoffen verloren.

Ik heb bij mijn dochtertje full time gekolfd omdat ze niet aan de borst kon, vandaar dat ik zo'n uitgebreid apparaat heb. Als je het voor af en toe erbij doet is een enkelzijdige misschien ook wel genoeg.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ben je al bij bijeenkosten van VBN of LLL geweest?
    Ik denk dat je daar veel dingen kunt oppikken waar je iets aan hebt.

13. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    De tip van Dirksmama is inderdaad een goede! Kijk of je een borstvoedingscursus cq voorlichting kan bijwonen. Daar komen dit soort dingen ook aan de orde.

14. Ingeping

Ingeping Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.441
    1
    38
    Noord-holland!!!
    Thanks meiden idd voor die tip. Was mij alweer ontschoten dat dat er is...

Deel Deze Pagina