Zucht.. Heel verhaal hoor maar heb het even helemaal gehad. Mijn zoontje is nu 3 weken oud. Ik ben meteen begonnen met BV, dit liep niet helemaal goed. Zoontje was afgevallen 1e 2 dagen, 3e dag gaan kolven op advies van de kraam, toen kwam hij aan, 4e en 5e dag aan de borst gehad, bleef stabiel op gewicht kwam niet aan, dag 6 weer kolven weer aangekomen, dag 7 op borst en weer stabiel gebleven. We hebben gekolfde voeding uit een fles gegeven(kon wel volgens kraam, ik wist niet beter..). Aan de borst ging aardig, hij leek er wel veel moeite mee te hebben en kwam heel vaak om voeding, wat volgens de kraam niet hoorde(er moesten minimaal 2, liefst 3 uren tussen de voedingen inzitten). Viel ook vaak in slaap en was weer moeilijk wakker te krijgen tussendoor. Nouja, ik werd hier behoorlijk onzeker van(vooral van dat gewicht wat alleen toenam op de kolf) en heb alle adviezen van de kraam terharte genomen. Afijn, dag 7 had de kraam de lactatiekundige gebeld, die kwam langs en raadde aan om op een andere manier aan te leggen en te blijven kolven, ons manneke kon geen goed vacuum aanleggen en was een luie drinker. Met als resultaat een kind wat onwijs driftig word van de borst en alleen nog flessen wil.. Af en toe een slokje uit de borst oké, maar daar is de lol snel af en wil dan dus echt die fles hebben. Geen fles geven helpt niet meer, wordt zo boos dat hij alleen nog maar huilt. Dus ik zit nu volledig aan de kolf. Week 2 werd ons mannetje steeds onrustiger, volgens iedereen normaal(babys huilen nou eenmaal, babys hebben krampjes hoort erbij etc.). Jochie huilde echt uren.. Ik hoorde steeds wat zuur omhoogkomen(is ook normaal volgens de menigte) en vond zijn tong wel heel erg wit(nee dat is een melkwaasje). Ook heel veel krampjes en veel buikpijn/huilen na zijn voedingen(jaja.. ook al normaal..). Einde week 2 kwam CB lang, die vertelde dat hij spruw had. Dus wij allebei aan de medicijnen, hij werd al iets rustiger, vooral flesjes drinken ging beter. Ik hele zere borsten, maar langzaamaan met dat spruwspul ook wat beter. Week 3 naar de HA geweest want wij vonden dat hij toch wel erg veel huilde. Conclusie, mannetje heeft verborgen reflux. Ik gevraagd of hij misschien KMA heeft, want wij hebben allebei behoorlijk wat allergieën en dit leek mij goed mogelijk. Nee dit kon absoluut niet.. Naja wij aan de nutriton want om nou meteen aan de pillen te gaan, en maagzuur kwam vooral omhoog als hij zich heel erg druk maakte. Nou, die nutriton gaat erin als ketelapper, hij vind het heerlijk. Maagzuur lijkt wat minder maar hij blijft zo huilen! Dus ik zaterdag op eigen houtje maar pepti gehaald. En hij wordt steeds rustiger. Heeft af en toe wat krampjes, maar niet zo extreem meer. Huilt geen uren meer en als hij huilt laat hij zich troosten. Ondertussen heb ik vanaf zondag een hele rode zere borst(gaat nu al wat beter) en koorts.. Zucht.. Daarnaast nog een manneke rondlopen van 8 die zijn broertje geloof ik echt niet meer leuk vind omdat papa en mama dagen en nachten met een ontroostbaar kind hebben gelopen en de tijd dat hij sliep moest ik kolven. Nu wordt het iets rustiger, maar hang weer 2x zo vaak aan de kolf(blijf kolven om mijn productie op gang te houden, mocht het geen KMA zijn kan ik zo weer over op de borstvoeding) en heeft hij nog te weinig aandacht van mij(opa en oma zijn gelukkig heel lief en helpen waar ze kunnen, compenseren de aandacht ruimschoots maarja, die zijn natuurlijk zijn mama niet..). Dus sta nu op een punt waarbij ik eigenlijk wil stoppen met kolven.. Kleine man doet het super op de friso pep, grote man kan dan wat meer aandacht krijgen en ik heb misschien een keer tijd voor mezelf en mijn man.. Maar jeetje, ik voel me als ik er aan denk al ZOOO SCHULDIG!! En anderzijds, ik moet anders op eigen houtje een koemelkvrij dieet gaan volgen ofzo, want de HA geloof toch niet dat manneke dat heeft. Ben als de dood dat ik dat verkeerd doe en mijn mannetje zijn voedingsstoffen niet binnenkrijgt. Buiten dat ben ik dan nog meer tijd kwijt naast de voedingen en eht kolven, aan uitzoeken wat ik wel en niet mag etc. LASTIG! Dus, ik weet het niet meer hoor...
Wat vervelend dat het allemaal zo is gelopen! Ik denk dat er enkele opties zijn: 1. Je stapt over op de fles. Schuldig voelen heeft geen zin, maar je moet wel achter je beslissing staan. Dus goed bedenken wat de voors en de tegens zijn. 2. Je gaat zelf op dieet en geeft enkel de borst. Er zijn behoorlijk wat ervaringsdeskundigen wat betreft koemelkvrij eten hier op het forum en verder is het niet zo ingewikkeld: vooral veel etiketten lezen. 3. Je gaat zelf op dieet en blijven kolven. Eventueel in combinatie met pepti. Waarom kolf je alleen als je zoontje ligt te slapen? Kun je niet kolven als hij even in de box ligt? Of kolven combineren met je zoon voorlezen? Ik neem aan dat je zoon al naar school gaat en dus heb jij op die momenten de vrijheid om te kolven wanneer je wil, als je zoon thuis is dan iets meer op hem ook afstemmen. En als je ouders er zijn om te helpen, hen ook met je zoon laten helpen, zeker als hij een fles krijgt kunnen zij dat ook geven en kun je dan juist aandacht geven aan je oudste. Maar ook in situaties waarin alles van een leien dakje gaat, is het voor alle partijen wennen, passen&meten, etc. Gelukkig is je oudste al zo groot dat je dit wel allemaal aan hem kan uitleggen en verder op de momenten dat het kan zo veel mogelijk aandacht aan hem geven. Sowieso zou ik nog eens met je HA een afspraak maken met jouw bevindingen en de resultaten van het overstappen op de pepti. Via hem je laten doorverwijzen naar een goede allergoloog en dietist. Succes!
Verder zou je een draagdoek kunnen gebruiken, dat vinden pasgeboren baby's vaak heel fijn en dan heb je je handen vrij voor je grote zoon.
Ik sluit me aan bij Salapio! Als je ervoor zou kiezen om koemelkvrij te gaan eten, wil ik je gerust mijn bundel doorsturen met producten die wel/niet mogen. Ik heb hem bij ons in het ziekenhuis gekregen toen er bij mijn zoon vermoeden was van KMA.
Salapio geeft goede tips Verder nog even wat betreft je huisarts: je kunt voor dieetvoeding ook een recept van het CB krijgen, mogen zij uitschrijven. Leg de situatie voor en waarschijnlijk gaan ze je dan vragen om te provoceren met gewone voeding, (kun je dan dus ook de BV voor nemen). Als de klachten dan weer terug komen is dat voldoende om een recept voor dieetvoeding te krijgen, (dan krijg je het tenminste vergoed, want ik weet nog wel dat de pepti rond de 22/23 euro per pak was). Je kunt natuurlijk ook zelf op dieet gaan. Ik ben voor Thirza anderhalf jaar op dieet geweest, (wij kwamen er pas met 9 mnd achter, heb totaal 26 maanden gevoed). Als je er eenmaal aan gewend bent, valt het reuze mee Maar goed, dat moet je alleen doen als je dat kolven of terug aan de borst krijgen, ziet zitten, (dat kan met hulp van een lactatiekundige, hier kreeg Thirza de borst ook niet vacuum en was een tepelhoedje DE uitkomst. Met een week of 6-7-8 ging ze toen helemaal uit zichzelf toch de borst weer pakken). Succes met beslissen iig en hier gewoon tips komen vragen als je het niet meer weet
Ga vandaag een borstvoeding geven, kijken wat er gebeurt. Vanmiddag naar t inloopuurtje van cb, zal t daar zeker even aankaarten! Dank voor de tip!
Je adres! (zal zaterdag op m'n werk even kijken of ik hem ook zou kunne mailen maar voorlopig lijkt het erop dat ik hem met de post zou moeten opsturen).