Afgelopen week waren we met vakantie en toen wilde ik eens een biertje tijdens de WK-wedstrijd drinken. Dat doe ik thuis ook wel eens, maar dan heb ik afgekolfde voeding in de vriezer die ik dan aan haar kan geven. Maar nu op vakantie had ik dus niks op voorraad. Dus dacht ik er verstandig aan te doen om KV te kopen en voor een keertje de fles met kv te geven. Nu vraag ik me af: wat is beter? KV voor een keertje geven of wel gewoon BV geven wanneer je 1 biertje ophebt en bijv. 1 uur later al BV geeft? Dit is enkel even omdat ik het me oprecht afvraag. Wegen de voordelen van BV zó op tegen KV dat BV met een glas alcohol nog steeds beter zou zijn? Ik weet dat je het beste 3 uur kan wachten met bv geven. Maar het gaat me erom wat nu gewoon beter is als je tussen deze twee opties zou moeten kiezen. Ik lees veel tegenstrijdige verhalen op internet, hoe denken jullie daarover?
Moet eerlijk zeggen dat ik het een moeilijke vind ! Ik zelf zou namelijk absoluut geen alcohol drinken met de borstvoeding, maar aan de andere kant gebruik ik wel met regelmaat medicijnen die ook bij de kleine (kunnen) komen. Verder geven wij (ondanks dat ik het toch ook belangrijk vind dat kinderen borstvoeding krijgen) ook regelmatig kunstvoeding. Bij de jongste is nu ook standaard de laatste voeding weer kunstvoeding, en dat al een tijdje. Maar vooruit, ik zou dus denk ik als ik wel gedronken zou hebben, toch kiezen voor kunstvoeding (terwijl ik daar met het gebruik van medicijnen dus niet voor kies, daarom vind ik het zo moeilijk, zo dubbel eigenlijk). Alleen 1 ding, wanneer jij gewoon altijd borstvoeding gegeven hebt, en nog nooit kunstvoeding gegeven hebt, zou ik denk ik in jouw situatie ervoor gekozen hebben om toch de borstvoeding te geven, maar wel proberen zo lang mogelijk tussen drinken en voeden te laten zitten. Dan denk ik namelijk dus dat het beetje alcohol dat ze binnen kan krijgen, minder 'schadelijk' is dan wat een fles vol kunstvoeding kan 'aanrichten'. Bij ons zelf zou ik wel voor kunstvoeding kiezen dan, maar dat alleen dus omdat hier de kunstvoeding zn 'schade' al heeft aangericht als het ware, dus het weinig uit maakt verder . Bij iemand die volledige borstvoeding geeft, vind ik het dus zegmaar erger om die kunstvoeding te geven dan bij iemand die toch al kunstvoeding gebruikt naast de borstvoeding. (Schadelijk/Aanrichten zijn natuurlijk soort van heftige benamingen, en of het ook echt zo vreselijk is als je hoort, ik weet het niet, maar vooruit, dit is dus gewoon zoals ik erover denk ). Liefs, Hanneke!
Maar het is toch niet zo dat KV ´schade´ aanricht of kwaad kan? Het gaat er bij BV toch om dat BV vele voordelen heeft. Die voordelen worden door bijv. 1 van de 6 voedingen te vervangen door KV toch niet teniet gedaan?
Borstvoeding legt een natuurlijk bescherm laagje in de darmen van de baby, kunstvoeding breekt dit laagje weer af. Of tenminste, zoiets schijnt het te zijn, ik kan niet in de darmpjes kijken , en door die kunstvoeding die dat laagje afbreekt, heb je weer minder voordelen van de borstvoeding eigenlijk (dingen als allergie bijvoorbeeld).
Borstvoeding, ook met een biertje is altijd beter dan kunstvoeding. Ik drink zeer zelden, maar heb me altijd aan de vuistregel gehouden dat je kunt voeden als je achter het stuur mag. Dus na 1 biertje? Ik zou geen moment twijfelen! (Hooguit kans dat je kind borstweigert of minder drinken wil vanwege een andere smaak).
Ik zou borstvoeding geven. Na een glaasje is de hoeveelheid in je moedermelk zo miniem dat het echt niet zo is dat je je baby rechtstreeks een sloot alcohol voert.
Ik denk dat Dirksmama gelijk heeft, maar ik zou heel graag van een lactatiekundige horen hoe die erover denkt.
Ik heb weleens wat gedronken tijden de BV periode. Maar ik voedde dan altijd pas minstens 2 uur later. KV heb ik nooit gegeven.
Ik drink uberhaupt nooit, maar denk wel dat het beter is om (mits je niet flink hebt zitten tanken) gewoon bv te geven en te zorgen dat je het biertje net na een voeding neemt. Evt. kan je bij die voeding de rest afkolven en voor de zekerheid een flesje achter de hand houden mocht kindje het niet willen ofzo? Ik denk niet dat kv 'slecht' is ofzo, wel dat bv beter is als je dat altijd geeft. Vergeet niet dat de darmen van jouw kindje helemaal niet gewend zijn aan kv.
Bedankt voor jullie reacties. Ik las ook al wel eerder dat BV met een glas alcohol op nog steeds beter is dan KV. Het enige risico schijnt dan ook te zijn dat je minder melk geeft en het anders kan smaken. Nu moet ik zeggen dat als ik na de laatste voeding een of twee biertjes drink, ik om 6 uur 's ochtends op klappen sta (mijn borsten dan) dus dat van minder melk produceren gaat geloof ik ook niet helemaal op @Evenstar; wat betreft het gevolg van de kv op de darmen. Ik heb er niks van gemerkt hoor. Ze poepte net als anders, erg veel dus.
Ik voed 2 a 3x per dag en nu in de weekenden een glas heerlijke Chardonnay of een lekker koud rose'tje na de laatste voeding voordat mijn kleine man gaat slapen! Ik moet nu even tijdelijk aan de diclofenac en dat vind ik veel erger!!! Na 1 glas alcohol is de concentratie in de moedermelk het hoogst na 1,5 uur en dan breekt het weer af en is in totaal na 3 uur uit je melk. Ik laat veel meer dan 3 uur tussen mijn glaasje wijn en de voeding (is pas weer de volgende ochtend). Ik kolf niet en geef geen kv, de voordelen van borstvoeding vind ik veel groter. Als je er voldoende tijd tussen laat kan je best genieten van een lekker glaasje! Oh ja; bokbier/oud bruin wordt in de kraamtijd nog steeds geadviseerd, da's goed voor het zog!
Bij mij kwam de bv niet zo goed op gang, de kraahulp zei, drink vanavnd maar is een flesje oud bruin. Nou, het hielp echt en 1 biertje maakt niet zo veel uit qua alcohol hoor, je baby merkt daar niks van.
Echt, je mag in Nederland dan wel met twee glazen drank op achter het stuur, maar degene die met twee glazen drank op meteen gaat voeden is compleet gestoord. Na 2 glazen kan je beter een flink aantal uren wachten alvorens te voeden of anders kolven en weggooien en een fles kunstvoeding geven, dat is nog altijd minder slecht dan moedermelk die alcohol bevat!!! Alcohol is zeer schadelijk voor baby's en kleine kinderen. Ja, ook 1 glas!
Daarover zijn de meningen echt heel erg verdeeld. Ik ga er van uit dat moedermelk met toevoegingen is so wie so echt beter dan kunstvoeding is. Alcohol is niet goed voor kinderen, maar vergeet niet dat babies op heel veel andere manieren ook sporen van alcohol binnen kunnen krijgen, in hogere concentraties als in melk van een mama met een biertje op, zeker nu het zo warm is!
Echt geweldig; van die mensen die zo super pro-borstvoeding zijn, dat ze helemaal voorbij gaan aan de schadelijkheid invloed die alcohol heeft op baby's en kleine kinderen. Google maar eens en zie dat zelfs kleine hoeveelheden al schadelijke effecten kunnen hebben op het centrale zenuwstelsel enzo. En "een biertje" is net zo slecht als een wijntje en net zo slecht als een glas jenever. Alcohol is vergif voor baby's. Kunstvoeding niet. Maar: kies voor jezelf hoor, het is me veel te warm om mensen te overtuigen van mijn gelijk ofzo! Maar pas ermee op. Na 1 glas drnk 3 uur niet voeden, na 2 glazen 4 uur niet (6 is beter) enz.
Zit er dan toch waarheid in die bakerpraatjes? Heb nu al zin in een bokbiertje straks in de herfst Voorlopig alleen Bavaria witbier met 0,0% alcohol voor mij. Toen ik mijn zoontje voedde hield ik me ook aan de 3 uur afbreektijd van 1 alcoholische consumptie. Al moet ik zeggen dat het weleens voorgekomen is dat mijn zoontje dan toch eerder wilde drinken en dan deed ik het wel. Vooral als er wat meer tijd tussen de voedingen gaat zitten wordt het makkelijker te plannen. Met 1 biertje op zou ik dus zeker voeden maar ik zou wel proberen het te vermijden. In het algemeen vind ik dat je het jezelf als borstvoedende moeder niet al te moeilijk moet maken, des te meer heb je de motivatie om door te gaan.
ik gooide de voeding altijd weg als ik iets gedronken had (wat 1 of 2 keer is voorgekomen) in jou geval heb je dan dus niks voorhanden. in dat geval zou ik kiezen voor 1 kunstvoeding. 1 kv is echt niet zo erg. denk zelf dat een kv beter is dan bv met alcohol. als je toch kiest voor bv zou ik een pauze inlassen van 3 uur. dus meteen na het voeden een biertje en dan hoef je je bij de volgende voeding geen zorgen te maken. houdt er wel rekening mee dat de kleine maagkrampjes kan krijgen, vaste ontlasting of zelfs diaree.