ik ben net begonnen met kolven. het is een tweedehands apperaat. zit er eigenlijk een houdbaarheid op? alle onderdelen zijn altijd schoongehouden en gesteriliseerd. maar hij is al best oud denk al zeker 7 jaar.
ik zou niet kolven met een tweedehands kolfapparaat! Alleen die van de thuiszorgwinkel die je kan huren is veilig om te hergebruiken. Ook al sterriliseer je alles/vervang je alle losse onderdelen, er kan nog melk in de motor komen en daardoor kan je ziektes overnemen (meest extreme voorbeeld is HIV)...
Hiv overleeft maar een paar uur buiten het lichaam, zelfs in vloeistof maar max 1,5 dag. Het gebruik van een tweedehands kolf wordt inderdaad niet geadviseerd, maar ligt er een beetje aan... Wat voor kolf is het?
o ok... dat wist ik niet, ik was daar altijd als de dood voor... maar alsnog zou ik geen tweedehands exemplaar gebruiken...
Dat is haar keuze.. Maar op de vraag: op een gegeven moment is het apparaat idd op. Ligt beetje aan het merk en hoeveel het gebruikt is, fulltime of paar keer per week... Weet niet of je daar achter kan komen? Maar functioneert hij niet meer goed of vroeg je je het gewoon af? De onderdelen zelf kun je los kopen, dus het is meer het apparaat trouwens..
Hoe goed een kolfapparaat voor een 2e kindje te gebruiken is hangt erg van het merk en type af. Een veel gebruikte kolf, de Mini Electric van Medela heeft een motortje dat een beperkte levensduur heeft. Als het voor 1 kindje redelijk intensief gebruikt is (op het werk, aantal maanden) dan verliest het motortje kracht waardoor het niet sterk genoeg meer kolft. Andere kolven zoals de Pump in Style, Lactaline o.i.d. kun je rustig voor meerdere kinderen gebruiken.