Wie wil even meekijken en evt advies geven? Het is mijn tweede, maar ik lijk alles van de eerste te zijn vergeten? Ik weet niet meer hoe we het bij mijn zoon hebben aangepakt... Mijn dochter is twee weken oud (geboren met 41wk) en vanzelfsprekend is er van een ritme nog geen sprake. We bieden rust en regelmaat aan: slapen (boven in haar eigen bedje), verschonen, fles, knuffelen en bij slaapsignalen weer op bed. 's Middags en 's nachts slaapt ze vrij lang (van voeding tot voeding zeg maar), 's ochtends en aan het eind van de middag/'s avonds is ze onrustig en doet hazenslaapjes, alleen bij ons op de arm. Ze is de laatste dagen erg aan het rommelen met haar flessen. Ze dronk steeds 7x90/3 (ze is 4,2 kg) maar lijkt hier de laatste dagen niet meer genoeg aan te hebben. Ze is onrustig en komt steeds eerder. Doet wel 15-20 min over een fles. Gisteren hebben we de flessen verhoogd met 10-15cc. Ze heeft geen vaste tijden wat drinken betreft, met deze hoeveelheid mag ze eigenlijk niet meer dan 6 flesjes hebben... Het is weer zo'n gepuzzel, wil haar niet te weinig geven maar ook zeker niet teveel! Zit ik op de goede weg? Ik heb ook een dreumes van nog geen 2 rondlopen. Vanaf hoeveel weken kan ik het ritme van mijn dochter wat sturen naar dat van mijn zoontje?
Gezien haar gewicht mag ze gemiddeld 630 cc per 24 uur en max 756cc. Zeg tussen de 19 en 23 schepjes. Je hoeft natuurlijk niet alle flessen even groot te geven. Wat ik vaak deed is een standaard in mijn hoofd hebben en als hij eerder kwam gaf ik wat minder en zat er wat langer tussen evt wat meer. Je zegt tussen de 15 en 20 minuten, kan je deze tijd nog iets verlengen? 6x 115 (90/3 is 100 cc en verhoogd met 15cc) is 690 cc voeding. Dan hou je nog 66 cc voeding over voor een 7e fles. 6 x 110 is 660 en hou je dus 96 cc over voor de 7e fles. Wat je ook kunt doen is 100/3 maken. Dat 7x aanbieden geeft 21 schepjes, want extra water hoef je niet mee te tellen als extra voeding. Te weinig geef je haar volgens de richtlijnen zeker niet. Vanaf wanneer sturen, tja geheel afhankelijk van je kindje denk ik.
Lastig he. Ik was ook alles vergeten leek het wel toen de 2e was geboren. Over de fv heb ik geen verstand. Maar hier gingen we meteen mee met het ritme van het gezin. De baby slaapt beneden in de kinderwagen. Dus mochten we weg moeten (bijvoorbeeld peuter haken en brengen van de psz), hoef ik hem niet wakker te maken.
Bedankt voor jullie reacties! Beneden slapen wanneer mijn zoon beneden is is helaas geen optie, ze slaapt dan niet. Ik zal haar volgende week uit bed moeten halen en in de doek doen als ik mijn zoon moet brengen en halen van de kov.
Onthou ook dat het richtlijnen zijn. Ook met flesvoeding hebben babietjes groeispurtjes en regeldagen, waardoor ze tijdelijk wat meer nodig hebben. Toen mijn dochter dat gewicht had (ze was toen overigens al 5 weken), gaf ik haar 7x90/3, maar na de avondfles gaf ik er vaak nog 30-60 bij. Dit had ze gewoon nodig, ze groeide erg hard. Dus kijk ook naar je kindje, na de nacht en voor de nacht vraagt ze misschien om wat extra, overdag is 90/3 blijkbaar voldoende. Succes!
Ze drinkt er maar vreemd in om, zowel gisteren als vandaag... Dit heeft ze tot nu toe gedronken: 2 uur 60 cc 5 uur 135 cc (120/4) 8 uur 115 cc (120/4), maar daarna wat melk uitgespuugd 11 uur 135 cc (120/4) En dan moeten we nog tot 22 uur! Zoals het nu lijkt gaan we richting 7 flessen van 135 cc, dat kan toch niet???
En waarom leg je haar dan niet te slapen in te kinderwagen? Laat je het jasje nog open of je doet jasje dicht en dekentje wat terug. Dan hoef je haar niet helemaal uit bed te halen.
Met moeite, ze brult dan alles bij elkaar tot er een fles in zit... Werkt forte echt beter dan standaard? Mijn zoon moet in de buggy, ik ben herstellende van een ks en kan nog niet snel genoeg reageren als mijn zoon de weg op zou rennen. Over een paar weken kan ze wel in de wagen.
Welke fles en speen gebruik je? Want vaak valt hier echt winst uit te behalen. De oudste moest en zou de fles hebben en leegdrinken. Tussentijdse pauze kon niet, maar ik kon wel zo naar 20 minuten voeden. Forte kan idd beter werken. Maar zou eerst kijken naar de tijdsduur...
Ze drinkt wel rustig, 15-20 minuten. We gebruiken de dr brown fles met speen 1. Vanmiddag 100 cc (afgegoten naar 100) aangeboden, hierna leek ze verzadigd... Is nu 2 uur geleden. Ben benieuwd wat ze gaat doen...
Ik bedoel inderdaad 110 cc, stom haha. 120/4 klaargemaakt. We hebben haar na 4 uren wakker gemaakt. Weer 110 aangeboden, ze heeft ongeveer 10 cc laten staan. Zou het kunnen zijn dat ze zo onrustig was omdat ze teveel heeft gekregen?
Ja dat kan. Te veel voeding geeft extra druk op de maag waardoor er evt meer voeding naar boven komt, de slokdarm in. Dat is niet prettig. Ook moeten de darmen meer verwerken waardoor deze krampen kunnen geven.