Dl, bijna 15 maanden, is nog steeds allergisch voor koemelk (1 maand geleden weer getest met een dubbelblinde provocatietest). Ik loop op de zaken vooruit, maar over 3 maanden krijgen we geen neocate meer voorgeschreven aldus de ka. Ze krijgt dan calciumtabletten voorgeschreven om het tekort daarvan op te vangen. Ze drink nu echter nog 2 flessen melk, ik verwacht dat ze dan ook nog 1 of 2 flessen melk drinkt. Maar wat is een volwaardige koemelkvrije vervanging van de neocate? Ik lees dingen over rijstemelk en rijst-room? Wie weet hier meer van?
De enige volwaardige zuivelvervanger is sojamelk. Maar dat is geen optie bij kma. Wij zijn naar een diëtiste geweest om een alternatief te bepalen voor mijn dochter. Drink je geen melk, dan heb je vervanging nodig voor calcium, vitamines en vetten die in de koemelk zitten. Wij zijn uiteindelijk bij rijstmelk uitgekomen. Vitamines krijgt ze voldoende omwille van haar fruitverslaving. Om de rest op te lossen kozen we in overleg met de diëtiste voor rijstmelk met extra calcium (Rice dream heeft dit bijvoorbeeld), aangevuld met rijstroom voor de vetten. Als ik jou was, zou ik toch even langs een diëtiste gaan om te bekijken wat past bij jouw kindje.
Dank je voor je advies 😄. Ik neem zeker eens contact op met een dietist(e). Die rijstroom die je geeft, van welk merk is dat? Doe je dat door de rijstemelk heen? Kan je dat ook opwarmen?
Ik kocht dat bij bioplanet, geen idee of zoiets in Nederland ook bestaat. Ja, gewoon mengen. En ja, mag je ook opwarmen, want eigenlijk is het kookroom.
Dank je! Rice dream heeft ook rijstroom in het assortiment, zie ik nu. Zou dat hetzelfde zijn? Is ook kookruimte. In welke verhouding geef je dat? Ik zit eraan te denken om dit tevens aan zl te geven, hij is dol op melk/yoghurt/vla en krijgt dagelijks teveel melkproducten binnen.
Weet jij (of iemand anders ☺️ wanneer het veilig is om sojamelk te proberen? Ze heeft weleens soja gehad wat toevallig in een product zat, is een kleine hoeveelheid geweest.
Bedankt voor je antwoord! Hopelijk weet ze hier wat vanaf, want de vorige keer bij mijn zoontje had ik echt niets aan haar adviezen 😔