Ik vind het zelf echt saai eten , we aten het vroeger thuis dan ook áltijd . Ik denk dus een soort van verschuiving van generatie icm van bekendheid met wereldeten dat mensen dit tegenwoordig vaker als 'saai' bestempelen. Ik lees t zelf ook niet als denigrerend (geen smaak, niet kunnen koken) maar meer als gekscherend (saai, simpel, behoefte aan iets anders). Nou voel ik me er ook niet mee aangesproken, omdat ik het zelf ook wat saai eten vind, dus wellicht dat als je er wel graag van houdt dit wel zo voelt. Ik denk echter dat niemand het denigrerend bedoelt, maar het simpelweg saai vindt. Het leuke bij mezelf vind ik trouwens dat ik er nu juist wel van kan genieten door eens gekookte aardappelen te eten, ik denk doordat we het nu zelden eten . Maar op een of andere manier zit het niet meer in mijn systeem om eraan te denken als ik even snel bedenk 'wat we moeten eten vanavond'. Dan denk ik meer aan andere dingen. Ik moet nu echt bewust eens zeggen 'oja een keer gekookte aardappelen, ook lekker'.
Ik houd ook niet van platte hollandse pot. Ik ben ook niet erg gek op gekookte aardappelen, poffen, bakken, grillen, puree allemaal heerlijk maar gekookt.. nope. Mijn vriend houd van AVG en een paar weken geleden zei hij "lieverd, om nog wat meer bij te dragen, ga ik de 2 dagen AVG koken". Hij doet al het huishouden etc maar dat aanbod sloeg ik niet af, dan maar 2 dagen platte hollandse pot, zeggen dat ik heerlijk vind terwijl ik ervan gruwel (dat weet hij gerust) maar he, ik hoef 2 dagen niet te koken hahahaa. Maargoed on topic, ik heb pas brocollini met tahini ondekt en man wat is dat lekker, evenals gebakken sla. Ja echt, gebakken sla. Van die romain sla, even in de grilpan, rode ui in de basalmico en een beetje honin, pijnpoompitten en parmezaan. Maar kan ook heerlijk met feta en zongedroogde tomaat etc. Ovenschotels en traybakes zijn ook heerlijk. Valt genoeg te vinden.
Maar AVG betekent toch niets anders dan aardappel, vlees en groente. Het zegt toch helemaal niets over de bereidingswijze? Dus gebakken of gepofte aardappelen vallen toch net zo goed binnen AGV? Er zijn zoveel lekkere variaties. Je hoeft echt geen gekookte aardappelen met jus en groenten uit een pot te eten. Ik gruwel van gekookte aardappelen met jus. Mijn vader bouwde vroeger hele deltawerken met een kuiltje voor de jus... brrrrrr. Geroosterde aardappelen in de schil, met lekkere kruiden vind ik daarentegen hartstikke lekker. Of Krieltjes gesneden in plakjes, besprenkeld met olijfolie, knoflookpoeder en truffelzout. 15 min in de oven, geraspte cheddar kaas er over heen en dan een minuut of 10 in de oven. Heerlijk!
Oh ik heb ook zo’n kind wat het liefst 7 dagen in de week agv eet ik lees even mee want ze is de enige die het lekker vind in huis.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1193651/traybake-met-ovengroente-tomaat-en-ricotta wat vinden jullie van dit gerecht? Hier valt het in de smaak
Mijn man is van huis uit heel gekruid en pitting eten gewend, en bij voorkeur ook nog eens 2x warm eten op een dag. Hij heeft dus niet veel met Nederlands eten. Ook ik niet, van huis uit aten wij het namelijk amper (we aten vegetarisch, en in de jaren negentig waren er nog niet echt vleesvervangers zoals dat nu gebruikelijk is). Dus wij hebben er beiden weinig mee, eten het misschien 2x per jaar ofzo op verzoek van de kinderen. Maar ben het wel eens dat er vaak raar over gedaan wordt als mensen het wel "nog" regelmatig eten. Het is net zo goed eten als een curry of spaghetti bolognese, uiteindelijk. Overigens hebben we ook niks met bv sushi omdat dat (naar onze mening) ook nogal saai/smaakloos is. En dat is tegenwoordig juist weer superhip, tja...
Ik ben misschien blond maar wat is AVG? En ik gooi vaak allerlei gerechten door elkaar. M'n moeder zei altijd het komt allemaal in één maag terrecht.
Een lekkere prei schotel uit de oven. Broccoli schotel , spinazieschotel uit de oven. Gaat er hier altijd wel in. Dan iets met puree, krieltjes, gehakt, kipfilet oid. Ik gruwel ook van die prakkies maar mijn man is er gek op dus dan geef ik er meestal maar een draai aan door het in de oven te schuiven
Paprika ui courgette teentje knoflook en champignons roerbakken, zodat het lekker knapperig is. Apart spekjes bakken. Apart aardappeltjes. Dan alles even bij elkaar doorscheppen. Ik maak er meestal wel tzatziki bij.
Vanavond eten wij AVG (aardappelen, vis en groente). De krielaardappeltjes gaan, in de schil, samen met regenboog worteltjes op de oven bakplaat. Gebakken kabeljauw erbij en een zelfgemaakte honing mosterdsausje. Iedereen vind dat heerlijk hier in huis.
Beetje offtopic maar vond het grappig dat dit voorbijkwam. In NL selecteren ze dan bewust ook verschillende kleuren, ga ik maar even vanuit. Bij ons is dit ook het geval, al die kleuren, maar die wortels zijn dus gewoon zo en weet je nooit welke kleur je vanbinnen aantreft In één bosje zitten er dan een paar dieprode bijna tegen het paarse aan, een paar geelgroene en als je geluk hebt ook nog eens een "gewoon" oranje wortel. Net als wonky groenten, supergoed tegenwoordig want het helpt tegen voedselverspilling. Bij ons zijn echter alle groenten wonky.
Ja klopt je koopt het ook echt als "regenboogworteltjes" zijn ook duurder dan gewone oranje wortels. Maar vaak ook de enige biologische die ik kan vinden, vandaar de regenboog keuze