Hallo Allen, Mijn kleine Benjamin is nu over de 7 maanden en zou al lekker een boterham kunnen eten.... Maar helaas, hij krijgt niks weg. Bij de kleinste stukjes spuugt hij de boel weer uit. Je ziet hem kokhalzen/verslikken en ik kom hierin geen stap verder, aan een hele broodkorst moet ik al helemaal niet denken. Vandaag geprobeerd een boterham in melk gedrenkt te geven in stukjes van nog geen halve cm, en ja hoor....ik kon hem weer verschonen. Ik heb zelfs bij te dikke pap, of de olvarit warme maaltijd potjes dat hij moet kokhalzen.....help....iemand ervaring hiermee??
ik zou hem júist die broodkorst geven, dan heeft hij zelf controle over hoeveel hij in zijn mond neemt, en kan hij er een beetje op sabbelen. Je moet weten dat het kokhalsreflex bij kleine kindjes al veel meer naar voren in de mond ligt. Dus ze zullen sneller willen kokhalsen. Ben je bekend met de Rapley methode?
gun je tijd, hij HOEFT nog niet zo´n boterham te eten, hij mág! het ene kindje is daarvoor meer tijd nodig dan de andere, ik zou alleen echt niet het brood in de melk dopen, dan krijgt hij het nog moeilijker weg, zo´n natte klomp. gewoon weekje rust, en dan weer een stukje brood zelf laten pakken, hij leert het vanzelf!
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik heb me al goed ingelezen omdat ik mijn zoontje volgens de rapley methode wil leren eten. Ik weet dat er genoeg kindjes zijn die tot een maand of 10 (of langer) nauwelijks vast voedsel eten of wegkrijgen en het tot die tijd nog vrijwel volledig met moedermelk doen. Dus ik zou me er nog helemaal geen zorgen over maken. Het ene kindje kan beter eten dan het andere kindje. Misschien nog even wachten met brood, en alleen wat stukjes groenten of fruit aanbieden? Je kindje heeft nu in principe nog genoeg aan moedermelk/kunstvoeding met wat kleine beetjes eten ernaast om uit te proberen. Kijk anders eens op het rapleyforum of stel daar je vraag. Zij hebben hier veel ervaring mee!
door mn trouwens wel met een broodkorst te laten ´spelen´ went hij aan het vaste voedsel en hoe hij ermee om moet gaan.
Ik heb gelezen over de rapley methode. Ik heb hem ook bijv een wortel of broccoli gegeven, maar ja, het blijft dat hij zich blijft verslikken. Het is dan ook mijn angst om iets groots te geven, want hij wil het wel eten en stopt het ook in de mond. Waarom zou een groot stuk wel goed gaan en een klein stuk niet? Of is dat bij jullie baby's ook zo? Ik zal id mijn vraag ook nog stellen bij het rapleyforum!
Weet je het verschillen tussen verslikken en kokhalzen? Kokhalzen hoort erbij, dat is het onderdeel van het leerproces en moet je als ouder ook niet eng maken. Als een baby zich verslikt, blijft het stuk in zijn keel hangen en kan ie niet meer ademen. Dan moet je ingrijpen. Als de baby het stuk zelf uitspuugt, is dat kokhalzen en dus niet eng of verkeerd.
juist lekker laten sabbelen op een broodkorst. hij hoeft het toch nog niet weg te krijgen? gewoon laten wennen aan het gevoel. en voor je het weet eet hij zo 2 boterhammen weg!
Oh, en over grote of kleine stukken: Je kunt dit zelf testen. Laat iemand anders een erwt op jouw tong leggen (dus jij mondje open zoals een baby ). Kijk wat voor gevoel je dan krijgt. Je hebt geen controle over wat in je mond komt, plus kan die erwt zo doorschieten naar je keel als je eventjes slikt of wegdraait. Het is voor elk mens veel fijner om zelf eten in de mond te stoppen en zelf af te happen, dat zorgt voor meer controle.
Zou ook juist adviseren om hem een broodkorst te geven. Zo heeft hij zelf onder controle wat hij doet en went hij aan andere structuren. Hetzelfde geldt voor groenten en fruit overigens. Het kokhalzen hoort ook gewoon bij het leren eten. Ieder klein kind heeft een kokhalsreflex, die na verloop van tijd steeds meer verdwijnt. Ook door te blijven oefenen en aanbieden... Brood in melk of water dopen zou ik zeker niet doen, zo heeft je kindje nog meer moeite om het weg te krijgen omdat het samenklontert. En dan is het veel lastiger om zo'n brok weg te krijgen. Als hij het zelf in zijn mond kan stoppen gaat het vaak ook veel beter. Probeer maar eens hoe het is als iemand steeds een stuk in je mond stopt of dat je het zelf doet... Succes ermee!
Oke, ik heb de grote stap gewaagd en een broodkorst gegeven!!! En het ging best goed (in mijn ogen). Hij is geinterreseerd, brengt het naar zijn mond, sabbelt erop en krijgt er ook wat van binnen. Gebruikt zijn tong goed. Echter ook hierbij, komt er een te groot stukje achter in de keel, meerdere malen kokhalzen/verslikken komt terug en geeft ook wat over. Maar ik vond het in ieder geval niet eng en wil dit morgen wel weer proberen, een keer een extra was draaien vind ik niet erg.
kijk, er wordt goed gereageerd op je topic, beter als een blog hè? Hoop dat je nu uit de voeten kunt op de site, veel succes!
MOOI! Klinkt helemaal goed hoor, na wat oefenen zal hij snel doorkrijgen wat ie moet doen met die stukjes die loskomen. Het is ook allemaal nieuw voor hem, mee zwaaien, gooien, in haren smeren, uitspugen enz. Het hoort allemaal bij het ontdekken en leren. Veel plezier morgen
Soms heb ik hem in de wipstoel en soms in de kinderstoel. Zithouding is nog niet top, maar komt vanzelf.. Benieuwd naar morgen...
Als je hem een korstje geeft om zelf te eten, is het echt heel belangrijk dat hij rechtop zit, met een rechte rug (ook in verband met goed kunnen slikken). Dus, of in de kinderstoel (evt met wat kussens om hem te ondersteunen), of bij jou op schoot en dan goed rechtop houden. Stukken eten in de wipstoel is niet aan te raden. (overigens hoorden wij dit ook 3 weken nadat we zelf bezig waren met stukjes (in de wipstoel), ik voelde me toen best schuldig. Maar ja, weer wat geleerd)
je wilt niet weten hoe djena aan het kokhalzen was zooo gewoon blijven proberen nu eet ze een hele boterham zonder korstjes en ze krijgt ook vaak losse broodkorstjes liga of soepstengel vind t erg knap hoe makkelijk ze het allemaal weg krijgt
Een voorwaarde voor zelf stukken eten, is wel dat ze goed rechtop kunnen zitten, zodat als ze zich verslikken, het eten er makkelijk uit kunnen werken. Ik heb het over zelfstandig rechtop, dus niet gemanipuleerd dmv kussens en handdoeken, maar dat ze dat zelf kunnen. In de wipper is een dikke no, kan je hem nog beter op schoot nemen! Heel goed dat je hem zelf een broodkorst in zijn handen geeft, het komt vanzelf goed!
Klinkt al hardstikke goed! Je zou ook een geroosterde boterhamkost kunnen geven, maar stukjes afsabbelen of happen en leren hoe groot het moet zijn om door te kunnen slikken, dat moet hij nu gaan leren. Kokhalzen is alleen maar goed; hij beschermt zichzelf tegen te grote stukken! En bij rechtop zitten, gaat dit meestal best prima. Een keer melk opspugen, daar kom je helaas niet onderuit, maar je zal zien dat hij het met de dag beter kan!