meertalig opvoeden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tord, 23 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    hoi! Wie heeft nog meer een dreumesje dat meertalig opgevoed wordt? Ik zou het leuk vinden om eens van anderen te horen hoe het gaat. Hier is de woordenschat nu beperkt tot "papa" en "mama", maar gisteren hoorde ik ineens "no" zeggen ;). Kan toeval zijn hoor, maar ik moest er wel om lachen!

Groetjes!

2. fafje

fafje Niet meer actief

ik lees mee, ik wil dit graag voor mn zoontje...
    ze zeggen dat het belangerijk is dat de ene ouder die taal spreekt ALTIJD en de andere ouder de andere taal spreekt ALTIJD....lijtk me lastig...ben ook benieuwd naar ervaringen

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik lees ook mee!
    Ik ben nog geen ervaringsdeskundige ;)
    De vader van mijn kindje is Brits, spreekt ook geen NLs dus zal met ons zoontje Engels spreken.
    Ikzelf zal gewoon NLs spreken met de kleine.
    Verschil met jullie (althans dat denk ik:D) is dat ik niet samen ben met de vader, dus de eerste taal van de kleine zal NLs zijn. :)

4. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Hoi Fafje! Dan kun je nu al beginnen hoor, aangezien Mirza al 2 maanden is! Wij spreken niet altijd elk éen taal met ons meske, omdat we heel vaak ook samen zijn, of juist met het gezin bij anderen. Het is meer een soort "situatie aankijken" per keer, en welke taal daar dan het beste bij past.

Met 2 maanden kun je ze al meertalig voorlezen, zingen, geruststellen... hoe vroeger je begint hoe beter :).

5. Zonnestraal2

Zonnestraal2 Bekend lid

28 jul 2009
    793
    0
    0
    Wij voeden ons kindje ook 2-talig op. Mijn man praat enkel Arabisch met hem en ik alleen Nederlands.

6. fafje

fafje Niet meer actief

ja das waar heh...nou is het wel zo dat zijn vader veel werkt, dus ja ik spreek NL de hele dag...en die paar "hallo" die zn papa zegt haha kan idd dan wel in het Marokkaans/...maar vaak zit ie meer met em te spelen met gekke geluidjes enz....voorlezen doe ik nog niet hoor...ik zing wel voor em..

maarja ik kan geen marokkaans!! haha... hoe dan ook zal zn 1e taal NL zijn...maarja ik hoop en wil ehc t dat hij toch marokkaans kan spreken op zn minst verstaan!

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we doen ook niet met die regel dat de talen verdeeld zijn tussen de ouders. als hij iets in een taal geleerd heeft leer ik hem hetzelfde ook in de andere taal. (hij kan zijn hoofd aan wijzen als je hem vraagt bijvoorbeeld, dan in de andere taal ook geleerd) dat gaat prima. hij begrijpt n heleboel nu in 2 talen. maar praten doet hij niet. hij kan zo een 5-6 woordjes zeggen, niet elke dag hoor.meeste in Nl.
    ik let ook op dat geen van de talen de straftaal wordt(alleen of vaker gebruiken om te corrigeren)of alleen de taal is om te prijzen,troosten.

8. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

30 mrt 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    Volgens mij was het belangrijk om het per situatie te doen. Dus bijvoorbeeld thuis Nederlands en buiten de deur Engels.
    Maar is misschien ook lastig om te doen.

Wij zouden het graag willen, maar zijn beide Nederlands. Willen het meer omdat we veel Engelstalige vrienden hebben en het geeft de kleine een mooie voorsprong in het leven. Er is tot nu toe alleen nog neit heel erg veel van terecht gekomen op wat Engelstalige boekjes na...

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Hierrrrr!
    Ons zoontje wordt 3-talig opgevoed en hij is nu net 2 jaar en de woordenschat begint opeens te groeien en te groeien. Ik zie wel dat hij echt de makkelijkste woorden in beide talen eruit pikt. Zo zegt hij niet 'in bad gaan' in het Nederlands maar gebruikt hij de variant van z'n vader.
    Hij gaat nu naar een psz en pikt daar ook in razende tempo nu de omgevingstaal op.
    Wij doen wel aan OPOL- one parent one language en het schijnt nu echt z'n vruchten af te gaan werpen!

10. Newlymom

Newlymom Actief lid

27 sep 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    mijn oudste is nu 3 jaar en we hadden afgesproken dat ik met hem marokkaans praat en mijn man nederlands(omdat mijn marokkaans beter is) maar automatisch praat ik nederlands met hem, als ik mezelf daarop betrapp ga ik snel over op marokkaans..
    het gevolg: hij verstaat marokkaans maar praat het niet! hijgaat ook nog eens naar de creche dus en daar hoort ie alleen maar nederlands..
    mijn voornemen bij de tweede die nu net 7 weken is: meer marokkaans met hem praten!

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee, de enige manier om een kind tweetalig op te voeden is via OPOL: one parent one language. En de ouder MOET een moedertaalspreker zijn. Anders zal het kind nooit allebei de talen als moedertaal aanleren. Het beste is om er direct na de geboorte mee te beginnen, zowel voor het kind als ook om de ouders er direct aan te laten wennen.

Wij voeden tweetalig op volgens de OPOL methode. Mijn man spreekt (ook nu al) alleen Turks met Irem en ik spreek alleen Nederlands met haar. Tot nu toe gaat dat er goed, het zal wel anders worden als ze gaat terugpraten in verschillende talen.

Qua overig taalaanbod wonen we natuurlijk in Nederland dus ik wil wel zorgen dat er ook genoeg aanbod in Turks is - gelukkig hebben we een schotel en kan Irem straks ook kinderprogramma's in het Turks kijken, bellen met de schoonfamilie en ik ga zeker ook boekjes uit Turkije meenemen straks. Alleen zal baba die dan toch moeten gaan voorlezen ;).

Het voordeel is natuurlijk het hebben van twee moedertalen: een moedertaal beheers je perfect, elke taal die je later leert zul je niet als moedertaal leren spreken dus dat is écht een heel groot voordeel. Nadelen zijn dat tweetalige kinderen vaak in het begin wat langzamer zijn met praten (maar uiteindelijk trekt dat natuurlijk wel helemaal recht). Ze gaan ook de talen helemaal mixen in het begin, maar dat hoort er allemaal bij, zo 'testen' ze een taal uit. Als je maar consequent volhoudt zal je kindje perfect tweetalig worden.

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wij voeden Julia zoveel mogelijk 2-talig op. Wij hebben in het buitenland gewoond, en willen dat misschien wel weer, en daarbij vind ik het belangrijk dat Julia vroeg Engels leert, zodat ze ook gemakkelijker mee zou kunnen verhuizen. Mijn man is Engels docent en ik spreek zelf ook vloeiend Amerikaans.

Wij doen niet aan OPOL, maar Engels is een taal erbij. Ze kijkt bijvoorbeeld alleen maar Engelstalige televisie (filmpjes, DVD's) en geen Nederlandse, en ik praat ook af en toe een middagje Engels met haar. Ze begrijpt nog niet veel, maar in de filmpjes wel. Ze zegt al meer dan 50 Nederlandse woordjes, en inmiddels 1 Engels woordje (bye bye) en vanmiddag ook opeens 'tik' (think, uit een filmpje). Ze pikt steeds meer op, nu ze ook meer met taal bezig is.

Nederlandse zal voor Julia hoe dan ook haar eerste taal zijn, maar ze pikt het op deze manier wel vroeg op. Wij zijn ook nog regelmatig in Duitsland (Amerikaanse mensen) en daar pikt ze ook wel Engels mee op. Ze begrijpt alleen in het Nederlands veel meer!

13. fafje

fafje Niet meer actief

hmmm, moet manlief maar aansporen om vanaf vandaag alleen maar arabisch te praten!! ook liefkozingen dus...

tja hij is in NL geboren en als peuter in marokko naar school geweest...en in nl vanaf de kleuterklas...hij heeft dus echt 2 moedertalen...maar spreekt heeel veel nl...alleen met zn ouders af en toe....om dingen makkelijker uit te leggen...maar die praten ook veel nl...

en dan ga ik mn kindje ook nog indische woordjes bijbrengen, niet als taal maar gewoon paar woordjes...dat wordt wat haha...

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Er is wel een verschil tussen tweetalig opvoeden en 2 moedertalen krijgen. Heel veel kinderen zullen alsnog één taal als moedertaal hebben, en een taal daarbij goed kennen. Als een kind in NL op school gaat (niet tweetalig onderwijs), dan zal die taal waarschijnlijk de echte eerste taal worden.

Daarbij is er ook nog zoiets als kinderen die na een paar jaar volledig overgaan naar een andere taal en dan de tweede taal alsnog zo goed leren en dan hun moedertaal soms zelfs verleren!

Dus niks verloren als je niet direct na de geboorte bent begonnen hoor! Je kind met meer talen opvoeden is sowieso al heel waardevol!

15. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Hoi Eylem! Ik ben het niet met je eens dat de OPOL methode de enige methode is die werkt. In onze omgeving zien we best wat voorbeelden waar meertaligheid op een andere manier aangepakt of geleefd wordt, soms zelfs onbewust.
    Mijn man spreekt bijvoorbeeld nauwelijks Nederlands. Moet ik dan wel in het Nederlands met mijn dochter gaan praten, als we met zijn drieen aan het eten zijn? Ik spreek alleen Nederlands met mijn dochter als de rest van de mensen dit ook verstaat. Zo heb je dus bijvoorbeeld de zwemles en de oppas in 1 taal, en de pianoklassen en voetballen met papa en mama in een andere taal.

Ik doe net hoe ik me op dat moment ook voel. Ik zing niet alleen maar Nederlandse liedjes, en ik zeg ook wel eens in het Nederlands dat ze niet zo moet knoeien tijdens het eten, als we wél met zn drieen samen zijn.

Wel heel leuk om jullie verhalen te horen overigens! En onze dochter, die heeft al aardig wat mensen die bést een beetje jaloers zijn op de meertalige opvoeding :).

16. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    He Gentle! Daarom hebben we het plan ook om straks alleen maar de andere talen te spreken, omdat NL dan al genoeg aan bod komt in haar leventje :).

Wat goed dat jullie ook Engels aanbieden, hoewel je beiden niet het Engels als moedertaal hebt!

17. fafje

fafje Niet meer actief

maar dat OPOL zorgt ervoor dat je kindje het spreken en verstaan wel heel vloeiend is...
    andere methodes zullen ook werken alleen niet zo goed als OPOL...bijv kunenn ze de 2e heel goed verstaan maar niet heeel goed terugspreken....of dat neemt af, naarmate dat minder wordt gesproken

18. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat de klink hierin zit!

Wij voeden ook tweetalig op, maar niet cf OPOL-methode, daar zijn we beide echt niet consequent genoeg in. Dus hier zal Nederlands als enige moedertaal gelden.

19. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    @Fafje, maar stel dat jij straks je zoon met huiswerk gaat helpen in 1 taal. Dan weet hij toch niet hoe alle wiskundige begrippen heten in de andere taal?

En even wat anders, maken jullie wel uitzonderingen als er dus mensen aanwezig zijn die slechts 1 van de talen spreken? Ga je dan allebei over op die taal? Of ben je echt consequent? Ik denk dat we zelf ook nog genoeg praktische situaties tegen gaan komen waar we moeten schipperen ;).

20. adi

adi Niet meer actief

Ik heb ook een vraag voor de ouders met OPOL methode: hoe praten jullie MET elkaar als het kind bij is? Ieder in eigen taal? Hou je dat echt vol?

En inderdaad wat Tord bedoelt, hoe lang ga je daarmee door?

Deel Deze Pagina