Hallo Vanaf volgende week ga ik beginnen met een nieuwe baan, voor deze baan moet ik 2 keer per maand een nacht werken en 2 a 3 keer per week de avonden. Nu is ons mannetje 7 maanden en heb bewust voor deze baan gekozen zodat ik meer bij ons kindje kan zijn en geen oppas meer nodig heb. Maar nu vroeg ik mij af hoe anderen dat doen die op zulke werktijden werken, doe je op de dag hetzelfde als normaal of laat je dingen liggen, ben heel benieuwd hoe het allemaal in zijn werk gaat, ben soms best bezorgd dat ik `s avonds gewoon te moe zal zijn om te werken, maar daartegen ben ik vaak 2 dagen erna vrij. Hoelang zou het duren voordat ik aan mijn nieuwe ritme gewend ben? Ik hoor graag jullie ervaringen Liefs Mamalous
Hoi, Mijn vriend werkt ook in de avonden en nachten. Als hij de avond moet werken (tot half 1 's nachts) gaat ie vaak als ik thuis kom van mijn werk nog even een uurtje liggen en als Sem op bed ligt overdag slaapt ie vaak ook nog wel wat. Als hij nachtdienst heeft (tot 6 uur 's morgens) dan gaat ie meteen naar bed als ie thuiskomt en dan wordt Sem vaak rond half negen wakker, dan heeft ie 2 uurtjes geslapen maar Sem slaapt nog veel overdag en wanneer hij slaapt gaat vriendlief ook slapen. De nachtdienst komt niet vaak voor dat ie overdag dan alleen is met Sem want anders is het niet vol te houden... Wat zijn jou werktijden?
oh ja, je wilde tips zorg dat je de deur niet uithoeft als je nachtdienst hebt gehad, dus boodschappies al in huis, miss het eten al klaar hebben staan en dan lekker weinig doen. Het huishouden bijv komt morgen dan wel weer, je kan beter je energie sparen voor je kleintje en voor het werken 's avonds!
Spannend hoor, zo ineens andere werktijden. Maar ik moest even nadenken hoe ik het doe, aangezien ik al ruim 7 jaar onregelmatige diensten draai en er dus al redelijk aan gewend ben. Maar voor mij geldt iig 1 ding, nachtdienst went nooit . Het is niet mijn ding en gelukkig heb ik ze ook niet vaak. Als ik nachtdienst heb, probeer ik de dag ervoor uit te slapen (ik heb ze altijd in het weekend, mijn man is dan thuis voor onze dochter) en na het avond eten nog even "voor te slapen". Er wordt gezegd dat dat niet altijd helpt, maar tussen de oren zit. Bij mij helpt het wel en ik ga dan wel iets uitgeruster de nacht in. Ik doe die dag ervoor ook niet teveel, beetje in huis rommelen enz. Als ik avonddienst heb 'mag' ik ook altijd uitslapen (ik heb ze ook altijd als mijn man vrij is) en doe die dag gewoon wat ik anders ook doe eigenlijk. Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat je te vermoeid ben om 'savonds te werken, als je éénmaal aan het werk ben hou je vaak die energie wel (tenminste ik wel). En tja... ik kan niet zeggen hoelang het duurt voordat je aan dit ritme gewend bent. Sterker nog... er is veel minder ritme, je moet 'wennen' dat je onregelmatige diensten draait, zo is het meer zeg maar. Het heeft ze voordelen én nadelen vind ik. Voordeel is voor mij ook de oppas en in principe meer vrije tijd hebben en aan de andere kant werk jij vaak wanneer anderen vrij zijn, das ook niet altijd even leuk. iig veel succes met je nieuwe baan!
Ik doe helemaal niets in het huishouden wanneer ik nachtdienst heb! Ik moet dan tot 7u werken, lig rond 8u in bed en sta rond 17u op. Dan maak ik eten en maak me rustig klaar om om 21u terug te beginnen werken. Als ik niet meer moet gaan werken 's avonds, probeer ik rond 13u op te staan zodat ik 's avonds wat makkelijker in slaap kan geraken. Ik heb het hier natuurlijk over nachten draaien zonder een kindje in huis... Tja, tips...kan er niet echt geven. Bij mij helpt voorslapen totaal niet. Ik kan ook vrij makkelijk wakker blijven tijdens de nacht maar het terug omschakelen naar de dag gaat bij mij erg moeilijk. Midden in de nacht razende honger enz... Als je er goed tegenkan, is het ideaal met een gezin, denk ik.
Ik draai ook voor mijn werk late diensten van 15.00-23.00.. Overdag doe ik dan gewoon het huishouden, zorg dat er eten is voor Esmee en mijn vriend.. De heledag niets doen is toch niets voor mij. En eenmaal op het werk heb ik energie voor 10.. Na de late diensten draai ik vaak een slaapdienst.. Dus van 15.00- 23.00 werken, daarna slapen tot 6.00 en dan door tot 9.00 of 12.00 Die nacht slaap ik vaak maar een uurtje of 4 maar ik vind het redelijk goed te doen. Ik werk 18 uur per week wat inhoud gemiddeld 1 slaapdienst per week dus de rest van de week kan ik hier rekening mee houden..
ik draai allemaal avond en nachtdiensten. alleen hebben we in het weekend dagdiensten. die heb ik niet zo vaak. als ik de nacht in moet probeer ik altijd uit te slapen tot 13.00 uur. nachten zijn hier van 23.30 tot 07.30,08.00 of 08.30 en dan sta ik rond 15.30 weer. en dan moet ik weer om 23.30 beginnen. ik slaap nooit er voor daar wordt ik zo braak van bah. als ik me laaste nacht heb gehad dan probeer ik altijd rond 12.00 uur op te staan anders heb ik niets meer aan me dag. tussen door doen ik eigelijk niet anders dan anders. gewoon huishouden enzo. avond zijn vanaf 15.30 of 16.30 tot 23.30 of 00.30 doe ik ervoor ook niet anders. maar sta dan ook altijd om 10.00 pas op. maar ben uitslaper haha. hier nog geen kindje daar hoef ik geen rekening mee te houden
Hi... Ik werk alleen maar nachtdiensten en werk reeks op en reeks af.. En als ik de week werk zorg ik dat ik mn boodschappen in huis heb en als ik wat moet halen probeer ik dit nog snel te doen voordat ik mn bed in ga om te slapen.. De week dat ik werk doe ik weinig tot niks in huis en dat pak ik weer op als ik vrij ben.. Zelf vind ik dit erg fijn want je kan gewoon rusten en je hebt al niet van alles gedaan voordat je nog gaat werken.. Ik slaap nu nog heel lang als ik gewerkt heb maar ik heb alleen mn vriend waar ik rekening mee hoef te houden en die is pas om 7 uur thuis. Wat ik wel altijd doe.. als ik mn laatste nacht gewerkt heb ga ik daarna nooit naar bed! Want als ik ga slapen ben ik dan altijd veelste moe en kan dan mn bed niet uitkomen en dan kan ik sávonds niet meer in slaap komen en lig ik te draaien tot 4 uur.. Het is wel beetje zwaar maar ik zorg dat ik dan die dag dingen in de planning heb staan zodat ik een beetje afleiding heb en moet zeggen dat ik het altijd trek en die avond nog om 23.00 uur naar bed ga omdat ik gewoon niet moe ben.. haha Maar dat is voor ieder anders. Mn moeder werkt ook nachtdiensten en die wacht eerst tot mn zusjes naar school zijn (8.30) en gaat dan naar bed en is er om 14.50 weer uit voor als ze thuis komen en mn moeder heeft genoeg slaap gehad om daarna weer een nacht te kunnen draaien.. Maar als het je s avonds even lukt om bijv. nog een uurtje te liggen kan je altijd proberen om nog even te slapen.. Maar wat echt mn tip is probeer zo weinig mogelijk te doen als je moet werken anders ben je helemaal op in de nacht.. En probeer echt te slapen en rustig aan te doen.. en neem niet je telefoon op als je slaapt.. Dan deed ik in het begin wel en dan was ik daarna klaar wakker en ging mn bed uit.. Waardoor ik s nachts helemaal op was.. Wat ik nu altijd tegen mezelf en andere zeg is: Jou nachtrust is overdag, en er is niemand die jou s nachts gezelschap houdt als je even aanspraak wilt! (Terwijl je het eigenlijk zwaarder hebt s nachts.. want je lichaam wilt slapen en het is donker en stil om je heen..) Succes iig!! Ik vind het heerlijk om zo te werken en het is echt ideaal als je het kunt.. wil dit ook wel blijven doen als er straks een kleine is.. want je hebt idd veel minder oppas nodig.. Xxx