Toen en nu (of vóór en na) in beeld

Discussie in 'De lounge' gestart door Coquelicot, 22 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Ik moest van de week sinds lange tijd weer eens bij ons dorpshuis langs. Er hangen daar altijd oude foto's van ons dorp aan de muur. Heel leuk, maar ik had er nog nooit één van ons huis gezien.

Aangezien ik dit keer iets langer moest wachten had ik meer tijd om e.e.a. te bekijken en kwam erachter dat ons huis op één van de foto's volop in beeld kwam.

Een kopie van de betreffende foto rijker ging ik weer naar huis. Ik weet niet in welk jaar hij gemaakt is, maar de kledij van de mensen op de voorgrond spreekt boekdelen (de meeste huizen hier stammen uit om en nabij 1870 - de foto is wel iets nieuwer dan dat denk ik). Onze tuin (met daarin ons huis) is de eerste omheinde onderaan de heuvel).

Daarna een foto vanaf dezelfde heuvel (maar een iets ander standpunt) genomen, een paar jaar geleden...

Hebben jullie ook een set vroeger en nu (of vóór en na) fotos? Het mag over élk onderwerp gaan...

Ben benieuwd...

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Niet echt, maar bijzonder om te zien!

3. Coquelicot

Maar jij hebt toch misschien wel 'toen en nu' foto's van E'ling paddestoelen o.i.d. (was ook een top-topic trouwens)?

Ik doel met dit topic trouwens op elke vorm van oud/nieuw, toen/nu, voor/na. Mag ook een makeover, boobjob, dieet zijn, of een verbouwing, of een puppie die nu volwassen is, een verbouwing etc. etc..

4. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    Dat is leuk zeg

5. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Haha... Volgens mij moet ik nog wel een andere hebben met eef erop.. Wordt ff zoeken..

Ik ga morgen eens kijken of er misschien nog iets te vinden us over ons huis.. Is nieuwbouw, volgens mij waren hier vroeger weilanden :)

6. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
  7. Coquelicot

8. beautevil

beautevil Fanatiek lid

23 dec 2011
    2.156
    1
    38
    in het oosten !!
    Klopt als een bus! En waar ons huis staat liepen 2 beken.... Vroegah haha! Ze zijn trouwens wel lekker aant graven als je richting jou huis gaat! Kane vind het geweldig al die grote zandbulten :).

9. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Leuk zeg, oke 1870 dus. Lang geleden... Ik vind het altijd mooi om te zien zoiets.

Wij hebben een voor oorlogse woning (1930), we willen eens gaan informeren bij de gemeente of er nog foto's zijn van voor vroeger. De vorige bewoner had er geen en was er ook niet naar geinteresseerd. Het was zijn ouderlijk huis en wilde er alleen maar vanaf haha.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat woon jij mooi Cocqueliqout!

Ons huis is van 1939. In het gemeentehuis hangt een oude luchtfoto, waar ons huis nog net niet op staat, maar de buurhuizen wel (die zijn wat ouder). Bijzonder detail, op onze zolder is een onderduikverstopplaats.

11. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Vroeger kon je in dierenpark Amersfoort een ritje maken op een echte ezel...
    Mijn zoon moet het doen met de plastic vervangers, stukken minder leuk zoals je kan zien... :D

12. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    whahahah :D

13. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Tip voor oude foto's:

Heel veel gemeentes hebben een gemeentearchief en vaak hebben die archieven een website waar een groot deel van de fotocollectie op te zien is. Daar kun je dan in zoeken op straatnaam enzo om te kijken of je huis ergens opstaat (of een andere voor jou belangrijke plek natuurlijk) ik weet dat Den Haag en Leiden en Amsterdam het hebben, maar ga er vanuit dat dat voor veel meer steden/dormpen geldt!

14. Coquelicot

Hahaha die is leuk...
    Nou ziet die plastic vervanger er ook niet echt ezelachtig uit moet ik zeggen... Het lijkt wel een tijger? Geen wonder dat je zoontje zo'n 'met een kluitje het riet ingestuurd' blik heeft... :)

15. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    TS, ik gok dat de foto eind jaren 20 begin 30 gemaakt is

16. Coquelicot

Hoi Napoleon, dat idee heb ik ook, mede door het 'charleston-achtige' uiterlijk van de dames op de foto.

Wel grappig dat uitgerekend jij in je hoedanigheid als ex-keizer van Frankrijk een lichtje laat schijnen over mijn foto (welke is gemaakt in de Bourgogne). :D

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik blijf deze mooi vinden.

Is door een vriend van mijn opa gemaakt.

De eerste foto is in 1930 gemaakt en de 2e foto in 2005.

Bekijk bijlage 275731

18. Coquelicot

Die is supermooi! Vooral ook leuk om te zien hoe het autogebruik door de jaren heen is toegenomen...

Deel Deze Pagina