Hallo, Even een vraagje : hoe zit het in de zorg met avonddiensten draaien als je zwanger bent ?? Ik weet dat je vanaf 12 weken geen nachtdiensten meer hoeft te werken Ik dacht ergens ooit te hebben gelezen dat het vanaf 20 weken niet meer zou hoeven, de avonddiensten ? Het gaat om werken als verpleegkundige in een algemeen ziekenhuis Alvast bedankt.
Beste xVlindertje, Allereerst excuses voor het late antwoord. De regels over afwijkende werktijden bij zwangerschap staan in de Arbeidstijdenwet. Deze bevat onder andere regels waar een werkgever rekening mee moet houden. Omdat deze wet niet door UWV uitgevoerd, kan ik je hier niet over informeren. Op de website van de Rijksoverheid, staat dat je werkgever je moet informeren over je rechten en plichten. Doet je werkgever dit niet? Of houdt hij zich niet aan de regels? Schakel dan juridische hulp in, bijvoorbeeld via je vakbond of een juridisch loket. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie. Ik heb het antwoord in de tussentijd gevonden, zoals het is bij de CAO ziekenhuizen: Aan de zwangere werknemer wordt na de derde maand van de zwangerschap geen onregelmatige dienst opgedragen, tenzij de werknemer hiertegen geen bezwaar maakt. Wat zijn onregelmatige diensten? Alle werkzaamheden die vallen buiten de periode van 7.00 tot 20.00 uur op doordeweekse dagen en 8.00 en 12.00 uur op zaterdag en die de 36 uur per week niet te boven gaan.