Onze dochter is nu 5,5 maand. Sinds dat ze 4 maanden is zijn we begonnen met bijvoeding. Nou gaat dit allemaal prima maar ik zit met het volgende.. Ze geeft niet aan wanneer ze genoeg heeft. Dit heeft ze vanaf haar geboorte al niet gedaan. Ze heeft altijd netjes op de standaard hoeveelheden gezeten maar als ik haar een liter per keer zou geven dan zou ze het ook opdrinken.. Kleine vreetzak Nu is haar schema: 8:00 fles 210/7 10:30 fruithapje ong. 100 gram (soms ook maar 50) 12:30 fles 180/6 Dan deed ik om 16:30 eerst een fles. Die had ik al afgebouwd naar 120/4 en rond 18:00 groente. 20:30 180/6 + 3 schepjes Bambix 4mnd. Maar onze dochter slaapt nog best veel en iedere keer rond 18:00 lag ze dan te slapen. Dus nu dacht ik gisteren dan geef ik rond 16:30 het groentehapje en dan daarna de fles en dan stopt ze vanzelf wel als ze vol zit.. Nou niet dus. En het complete potje leeg EN een fles van 180/6.. Dit lijkt me wel een beetje veel toch? Ze is ook maar zo klein 64 cm en 7 kg.. Ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen omdat ze niet aangeeft wanneer ze geen honger meer heeft. Iemand tips hoe ik die avond voeding misschien anders kan aanpakken of heeft ze het gewoon nodig als ze alles op eet en drinkt?
Waarom krijgt ze verschillende hoeveelheden flesvoeding? Ik denk dat hoe je het nu doet het prima gaat. Ze is tevreden en slaapt goed, dan krijgt ze voldoende te eten. Mijn dochter geeft ook niks aan maar word niet boos als het op is dus ik ga ervan uit dat ze precies genoeg krijgt. Ik zie dat ze van dezelfde leeftijd zijn Dit is haar schema nu, misschien heb je er iets aan? 7.00 180/6 (8.30-10.00 slapen) 10.00 fruit (geen idee hoeveel.. ik vries het in in een ijsblokjes vorm en ze eet 4 blokjes haha) 11.00 180/6 (11.30-15.00 slapen) 15.00 180/6 (16.15-17.00 klein slaapje) 17.30 groente + aardappel/rijst (ook weer 4 'ijsblokjes') 19.00 180/6 + 2 scheppen Bambix 4 maanden (19.00-7.00 slapen)
Waarom geef je haar een kwart liter melk in de ochtend? Een baby wordt met een heel klein maagje geboren, op het moment dat wij gaan voeden gaan we die maag oprekken, hoe meer je erin stopt hoe groter de maag. En uiteindelijk des te meer eten ze nodig lijken te hebben. Heb je zelf wel eens een kwart liter melk weggedronken? Is best heel veel, ik red dat nl niet. Een beetje gemiddels schema is; 7 uur fles, 180/6 Rond 10 uur fruithap, hierbij kan je als richtlijn een klein potje aanhouden.. 11 uur fles 180/6 15 uur fles 180/6 Rond 17.30 groente, richtlijn klein potje 19 uur fles. Verse groente en fruit vult beter dan potjes, ik heb zelf ook nooit potjes gegeven. Verder zou ik wel zeggen dat als ze haar lijntje volgt en verder tevreden is ze voldoende voeding krijgt. Ik zou alleen echt de ochtendfles verminderen.
Ik maak ook alles zelf maar ik doe het in potjes om in te vriezen dus vandaar dat ik het over potjes heb. De fles van 8 uur was eerst gewoon 180/6 maar ze brak een aantal dagen de tent af.. Na een aantal keer kreeg ik haar echt niet meer stil en het enige dat hielp bleek 30cc meer te zijn dus vandaar Maar zo te zien zit ik wel redelijk op een normaal schema. Ik probeer het deze week nog even eerst het eten en dan de voeding en dan hoop ik maar dat ze zelf aangeeft wanneer ze genoeg heeft. Anders maar weer terug werken naar eerst fles en dan het eten denk ik
@suusvw Hahaha dus jij hebt ook zo'n kleine vreetzak 😅 Nou ik word vooral onzeker als ik kijk naar wat een 6 maanden oude baby eet/zou moeten eten. Dan denk ik, ik kan toch niet in een keer van EN 4 naar 3 flessen gaan, vlees en rijst gaan geven EN voor het eerst boterhammen gaan geven. Dan weet ze toch niet wat ze meemaakt? Hoe ga jij dat doen als ze 6 maanden is? Ben wel benieuwd!
Inderdaad rustig opbouwen als ze 6 maanden is.. Ik ben eerst smiddags na de fles een broodkorstje gaan geven om te wennen. Dus eerst fles en dan pas brood. Nu een korstje en een paar stukjes. Gewoon als extraatje. Vervolgens bij de groente aardappel of rijst gaan toevoegen en over een tijdje komt er weer vlees bij. Dus niet alles tegelijk En van 4 naar 3 flessen gaat dan ook vanzelf wel. Mijn zoontje zit nu op 3,5 fles. Hij krijgt na zn warme hap nog een flesje van 90+3. Dus dat is de 3e fles van de dag. De hapjes ben ik ook langzaam gaan opbouwen. Begonnen met 25 gram en nu eet hij 125gr fruit en 150 gram groente met aardappel/rijst. Die kleintjes kunnen in het begin nog niet veel voedingsstoffen uit de hapjes halen. De darmen kunnen het nog niet goed opnemen. Daarom blijft melk ook nog zo belangrijk.
Ja snap ik helemaal! Dat heb ik bij elke nieuwe stap; oooh my god hoe gaan we dit doen haha. Ik ben ook met hapjes begonnen vanaf 4 maanden maar had de 23.00 fles er nog best lang in omdat hij altijd op ging. Nu ben ik op advies van een vriendin gewoon gestopt (het leek me zo heerlijk om gewoon om 21.00 al lui in bed te liggen haha) en ik heb niet het idee dat ze deze mist. Misschien gaat dat ook wel zo als je naar 3 flessen gaat? Maar daar begin ik pas mee als ze brood gaat eten. Ik heb sinds vorige week rijst/aardappel/macaroni aan de hapjes toegevoegd en dat gaat ook super goed. En dan vanaf volgende week doe ik er vlees bij.. Alles stapje voor stapje Ik denk dat ik daarna met brood begin en dat gewoon als tussendoortje geef om haar eraan te laten wennen. Eerste een korstje. Ik moet zeggen dat ze sinds een paar dagen niet echt lekker in haar vel zit.. ik denk dat het het beruchte 6maanden sprongetje is.. Alles rustig aan dan maar. Had jij een plan in je hoofd? En hoe gaat het nu met eten?