Onze dochter krijgt momenteel alleen nog maar fruit in de ochtend, maar we gaan over ongeveer een week groente er bij geven op dezelfde tijd als het avondeten. Nu zit ik er mee dat ik twijfel wie de groentehap gaat geven? Wij zelf of de gastouder? Als wij haar ophalen bij de gastouder om 18:00 dan hebben zij al hun avondeten gehad, ik ben meestal dan om 18:15 thuis, moet dan nog koken/eten, eventueel dochter in bad doen, borstvoeding geven en dan ligt ze om 19:30 op bed, soms zelfs eerder. Wij willen haar natuurlijk het liefst lekker met ons mee laten eten, maar vinden het ook zielig als ze moet toekijken hoe het gezin zit te eten en zelf moet wachten totdat papa/mama haar ophaalt en dan vlak voor het op bed gaan nog moet eten. Ik heb het er nog niet met de gastouder over gehad. Vraag nu meer naar jullie ervaringen hier mee. (Minder werken/andere tijden/thuisblijf moeder worden is niet mogelijk en onze dochter gaat 3 a 4 dagen per week naar de gastouder)
Ik zou haar lekker de groente bij de gastouder laten eten. Veel gezelliger voor haar om tijdens de maaltijd ook mee te mogen doen en dat zorgt voor minder stress wanneer je zelf thuis komt 's avonds. Op de overige dagen kan ze toch gewoon met jullie mee eten?
Dan zal ze zeker gezellig met ons meeeten Dan hebben we er ook meer tijd/rust voor en staat het eten tussen half 6 en 6 op tafel.
leuk! mijn zoon is ook van 3-2 wat ik doe is als hij bij de oppas is dat hij rond een uur of 4 warm eten krijgt. en z'n fruit s'morgens. hij kreeg al beide maar hij ging moeilijker poepen nu krijgt hij per dag of groente of fruit. en binnenkort probeer ik weer beide. succes!
Uhhh ik neem aan dat dat aan jullie is en dat de go niet met haar gezin gaat eten, terwijl ze nog op jullie kindje aan het passen is?? Dat lijkt mij heel raar.
esklessebes Onze dochter kreeg eerst ook fruit en groente en ging hierdoor ook moeilijker poepen. tuc onze gastouder heeft zelf 3 kinderen, waaronder een tweeling van net 1, die gaat dus niet wachten met warm eten totdat wij onze dochter opgehaald hebben om 18:00, soms 18:15. Dat vraag ik ook niet van haar.
Hier eet zoonlief mee met de gastouder en haar partner. Hij is de enige. Maar goed hij is 3 Ik zou groentehap eerst paar dagen zelf willen geven, om te zien wat reacties er op zijn. En dan middags. Dan beginnen evt krampjes niet midden in de nacht...
Dat is niet raar. Wanneer moeten ze dan avondeten? pas als iedereen is opgehaald? Ik ben zelf gastouder en eet gewoon rond 17:15/17:30 uur. Als ik moet wachten tot iedereen is opgehaald kan ik pas 18:30 aan tafel en dat trekken mijn kinderen echt niet. Dat zou ik pas raar vinden.
Pepper: ik zou even overleggen met de gastouder. Bij mij eten kinderen die er dan nog zijn eigenlijk dan gewoon mee. Tegen extra vergoeding of ze hebben zelf eten mee. Zelfde als met ontbijt. Iedere gastouder heeft zo zijn eigen ideeen. (zo geef ik bv geen flesjes vanaf 16:45 omdat ik dat niet kan combineren met eten koken en eten met mijn eigen kids)
Je eet tussen de middag toch ook met je gezin en de oppaskindjes? Is niks raars aan toch? Ts, ik zou ze dus mee laten eten bij de go, dan is ze vast ook een stuk gezelliger als je dr ophaalt
Als de gastkindjes mee eten dan is het niet raar nee. Ik vind het wel raar als jij aan tafel gaat terwijl de gastkindjes thuis eten. Je bent altijd nog aan het werk. Ik heb kindjes die om 18 uur opgehaald worden en dan thuis eten. Dan ga ik uiteraard ook niet zitten eten, dat zou ik echt heel onprofessioneel vinden.
Hier at zoontje op die leeftijd z'n groentehapje ook bij de gastouder als ik avonddienst had. Man komt vaak pas rond 17.30 halen en soms last van files dus nog later. Gaf het altijd mee en ze zorgde ook dat hij het dan vaak al op had. Nu is hij ouder en eet hij gewoon thuis. Maar hier heeft de gastouder inderdaad ook zelf kindjes en op vrijdag bv. moet ze zelf rond 18.30 weer weg (privé). Dus dan bied ze wel de mogelijkheid om tot 17.30-18.00 op te passen, maar daarbij dan wel dat ze zelf alvast gaan eten. Zoontje mag er gewoon bij aan tafel zitten en krijgt evt. ook wat te eten als hij dat wil. Maar meestal zijn we ruim op tijd met ophalen dus is het helemaal niet aan de orde. Ik ben dan weer zo'n ontaarde moeder die haar kind om 6.30 bij de gastouder brengt en daar ook nog laat ontbijten. Inderdaad wat gezegd wordt, ik vind het geen verschil met lunch of avondeten. 's Middags eten de kindjes ook mee met het gezin, waarom zou het dan 's avonds niet professioneel zijn? De man van onze gastouder is pas een poosje werkloos geweest, die at toen 's middags ook mee. Volgens go vond mijn zoontje 't wel erg gezellig.
In die situatie kan het inderdaad voor de kindjes verwarrend zijn, maar TS geeft aan dat haar zoontje dan zijn groentehapje rond etenstijd daar krijgt, dus ik zou juist willen dat ze dat geven als de rest ook aan tafel zit, gewoon als echt eetmoment.
nogmaals ik vind het niet vreemd als jouw kindje dus ook mee eet. Wat ik onprofesioneel vind en raar dat jouw gastouder met haar gezin aan de avondmaaltijd gaan zitten en jouw kindje rond laat hobbelen. In jullie geval geeft ze het voor de vrijdag dus netjes aan, dat is dan weer een ander geval vind ik. Maar ik begreep in eerste instantie uit 1 van de posts, dat de go met gezin ging eten terwijl het oppaskindje er nog is en die dus niet mee eet.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het gisteren met de gastouder overlegd en het is geen probleem dat ze uiteindelijk mee eet Vanaf volgende week gaan we haar eerst zelf een paar dagen een groentehapje geven en daarna gaat het ook mee naar de gastouder.
Goed geregeld pepper. tuc, hier eten ze gewoon allemaal mee als ze er o half 6 nog zijn. Dat heb ik eenmaal zo afgesproken met de ouders. Ze draaien hier mee in het gezin dus ook met het avondeten. Zou ook niet zelf gaan eten terwijl een gastkind nog geen eten mag. Maar daar liep ik in het begin wel tegenaan dus toen zo opgelost.
En mocht je het af en toe gezellig vinden om je kindje bij julle te laten mee eten dan kun je hem toch best af en toe nog een klein bordje geven voor de gezellig. Grote kans dat hij dan toch niet veel eet en dan doet hij toch echt mee. Onze jongste eet ook op het kdv, maar prikt daarna bij ons thuis nog halfslachtig een vorkje mee. Eigenlijk eten wij te laat om haar goed te kunnen laten eten op onze etenstijd, maar op deze manier is dat geen probleem, want het maakt toch niet uit als ze slecht eet.
Ik heb zelf afgelopen weken een 'nood opvang' kindje gehad die op wisselende tijden opgehaald werd. Dan werd er doorgegeven "het kan wat uitlopen" waardoor ik van 17u tot 19u op de ouder van dat kindje zat te wachten. Dan zette ik echt wel eten op tafel hoor! En wij eten gewoon voor 18u, als een gast kindje na 18u opgehaald wordt, eet dat kindje dus gewoon met ons mee. Ik zet bijvoorbeeld een klein bordje warm neer als ze daarna thuis nog eten, of geef een banaan of appel en daarna schaaltje yoghurt als de kleine uk al aangeeft "vind ik niet zo lekker!" Ik ga echt niet heel mn dag met mn eigen gezin in de soep laten lopen doordat een gast kindje te laat word opgehaald. Maar 18u ophalen zou je dus prima groenten door de gastouder kunnen laten geven. Thuis dan eventueel nog wat groenten in de hand of wat fruit bij jullie aan tafel, even gezellig momentje samen. Maar de meeste jonge kindjes worden niet gezelliger van eten ver na 17.30 uur ongeveer. Althans, dat is mijn ervaring! Ook de grote kinderen van 6 die opgehaald worden om 17.30 hebben dan al flink trek.