Avond eten strijd...

Discussie in 'Voeding' gestart door Joytje, 26 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joytje

Joytje Actief lid

27 sep 2007
    259
    0
    0
    Bijna elke avond hebben wij een strijd met het avond eten, na een hap alles per definitie weigeren (voorheen at hij het ook en weet zeker dat hij het lekker vind) Bij de eerste hap zegt hij zelfs Mmm en zwaait met zijn handjes, doet is altijd als hij het lekker vind.

Maar we krijgen er gewoon geen hap meer in... ook niet als hij het zelf mag doen dan gaat hij er mmee spelen. hoe frustrerend! Wij gaan gewoon verder met eten en laten maar ff gaan (janken en tieren) dit proberen we te negeren.

Als wij klaar zijn dan krijgt hij een broodje (die eet hij zonder enig moeilijk doen op) als wij de keuken aan het opruimen zijn. Hij is natuurlijk nog te klein (15mnd) om hem geen eten meer te geven. Ook krijgt hij nog een pap fles voordat ie naar bed gaat.

Hoe pakken jullie dit aan en zijn er uberhaupt oplossingen voor? volgens mij heeft iedereen wel strijd met het eten maar is er geen gouden truc?

2. Rono

Rono Niet meer actief

Wilt hij het ook niet zelf doen? en desnoods met de handen laten eten? Dat werkt hier wel want mevrouw wilt niet meer gevoert worden en wilt grotere stukken eten.

3. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    die van ons heeft een fase gehad dat hij niet met een lepel wilde eten of gevoerd wilde worden maar wel met een soepstengel zijn eten naar binnen wilde knoeien. Dat is 2 weken zo geweest en daarna is hij gewoon zelf "netjes" met een lepel gaan eten.

NU weer zo'n fase dat alleen hetgene van papa's of mama's bord goed genoeg is, dus pas aan tafel overscheppen, ook erg leuk....

4. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.357
    273
    83
    Vrouw
    Dat is erg vervelend dat het avondeten zo'n strijd is. Het komt op mij over dat ie aan het uitproberen is, dat hebben wij ook heel even gehad
    Probeer zijn gedrag te negeren. Ga er absoluut niet op in als hij z'n eten weigert. Biedt een paar keer een hapje aan en als ie niet wil, ga zelf door met eten. Elke extra aandacht die je geeft, ook de negatieve, vindt een kind fijn en is een bevestiging voor hem. Het kan een tijdje duren maar als ie merkt dat zijn gedrag geen effect heeft, houdt hij ermee op.

Geef geen extra brood als hij zijn eten niet opeet, zijn gedrag heeft nu eenmaal consequenties (heb t indertijd bij t cb nagevraagd hoe ermee om te gaan). Hij krijgt later nog een papfles dus hij gaat niet met honger naar bed.

Succes!!

5. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Dat broodje zou ik in ieder geval mee stoppen. Sil wil ook wel eens niet eten, en dan heeft ie gewoon dikke vette pech! Hij krijgt zijn toetje (= voor ons vast onderdeel van de maaltijd, dus voor hem ook) en das alles. Hij krijgt ook al een flinke poos geen (pap)fles meer 's avonds, dus niet eten is geen eten. Klaar :)

Oh, mijn zoon is van 11 oktober 2009 dus scheelt niet zoveel met die van jou ;)
    Misschien scheelt het wel dat mijn zoon ongeveer 12 kilo weegt, dus erg mager is hij niet - weet natuurlijk niet hoe jouw zoon in zijn reserves zit...?

6. snoet

snoet Bekend lid

3 feb 2009
    901
    0
    0
    Hoofddorp
    Hier hetzelfde met dilano elke avond wil hij niet gevoerd worden. hij wil het graag zelf doen, en dat mag ook. Er komt helaas alleen weinig binnen. Na een 1/2 uur krijgt hij nog pap.

Wij laten hem met zijn eten en wij eten verder en als we klaar zijn ruimen we het op.

Hij heeft niet zoveel reserver dus hoop dat hij snel goed gaat eten.

7. droppi

droppi Actief lid

20 sep 2009
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Denk ook niet dat je je er te druk om moet maken (en dat is soms best moeilijk want je wil het beste voor je kind)
    Heb wel geleerd dat je de strijd om eten als ouders altijd verliest. Hier is het momenteel ook niet echt top met warm eten, ze eet zeld (al een een tijdje) maar gaat er idd mee spelen of schuift het bordje weg met een duidelijk nee! Soms wil ze dan nog wel een paar happen van ons eten en dat vinden we natuurlijk prima. Het toetje mag ze ook zelf uit het danoontje bakje eten met als gevolg dat er redelijk veel op het blad van dr kinderstoel ligt en dat kan je dan zo lekker uitsmeren met je handjes hhihihi
    Al met al is het best een kliederboel iedere avond maar ze krijgt iedere dag genoeg eten binnen.

8. cat2008

cat2008 Actief lid

19 nov 2008
    134
    0
    0
    hier ook af en toe strijd om 't eten. en dan proberen we 't nog een paar keer, maar nee is nee bij zoon lief. en dat is prima...dan niet, maar dan geldt ook geen toetje of ander extra's. vaak helpt 't wel als we gewoon nog 'n keer aanbieden...of van 'gever' wisselen. bij papa niet, bij mama wel bijv. ik denk dat 't belangrijk is om er geen strijd van te maken. 't enige waar 't kind controle over heeft is over wat 't mondje in gaat...jij hebt controle over wanneer 't kind iets te eten krijgt...en dat zal 't ook moeten leren. en in feite is een broodje een beloning...(want dat is wel lekker ;) of lekkerder) ...

succes!!

9. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Kindjes van deze leeftijd groeien minder hard en hebben minder eten nodig. Wij moesten er ook even aan wennen dat mijn zoontje niet elke dag meer evengoed eet als voorheen.
    Wij hebben zoiets van "als hij niet wil eten, dan niet". Komt vanzelf wel weer.
    Ik zou hem geen brood meer geven als hij zijn warme eten niet eet. Waarschijnlijk vindt hij het brood lekkerder en hij weet dat hij dat toch wel krijgt. Als hij meer honger heeft gaat hij vanzelf wel weer eten.

10. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hier is het ook zo:
    Ik bepaal wát hij eet, Lucas bepaalt hoeveel hij eet. Heeft ie genoeg of wil hij niet, prima, maar hij krijgt ook niks anders.

11. Maia

Maia Niet meer actief

ik zou in elk geval stoppen met het broodje. Want hoe klein hij misschien nog is, hij snapt echt wel dat als hij niet eet, hij wel een broodje krijgt. Dat heeft Fleur in elk geval goed door.
    Verder zou ik er niet teveel strijd van maken, niet eten? dan niet.punt En ik geef, als ze niet wil eten, wel gewoon een toetje want dat is onderdeel van de maaltijd en daarna gaat ze gewoon naar bed, niet extra eten o.i.d.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.309
    2.592
    113
    hier ook hoor niet gegeten ( of alleen het vlees er tussen uit gevist) wel een toetje en verder pech.

En het gaat echt goed komen. Mijn oudste is net 4 en eet weer alles!! ( bijna alles dan) Ze vindt dat ze 4 hapjes moet eten en ondertussen gaat er meer in.
    Onze peuter van 1 jaar en negen maanden vist het vlees er tussen uit en laat de aardappels en groente staan. Rijst en pasta gaan gelukkig wel aardig goed.
    Ik ga geen eens een hapje in haar mond proberen te stoppen, dan is het al meteen gillen.

Onze gouden regels zijn dus:
    eten wat de pot schaft of dan maar niet eten
    altijd wel een toetje
    geen brood ter vervanging.

Het blijft zo tenminste gezellig aan tafel

13. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wij hebben ook een periode van warm eten weigeren achter de rug. Brood en fruit ging prima, maar zodra het warm eten op tafel kwam. Niks meer. Terwijl hij daarvoor heel graag warm eten lustte! Na een maand weigeren, eet hij sinds vorige week ineens zijn bordje weer leeg. Hier was het dus echt een fase. Ik gaf overigens geen vervangend broodje oid. Wilde hij zijn eten niet, prima, geen strijd. Dan het toetje en af en toe nog een extra stuk fruit voor de pitamientjes. Hier geen papfles oid.

14. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Hier ook een aantal maanden geleden een hele moeilijke eten gekregen.
    Ik ben er gewoon heel makkelijk in en maak er geen strijd van.
    Als hij wil eten prima en wil hij niet dan is het jammer.
    Ik bied wel aan maar dwing absoluut niet.

Ik merk sinds twee weken dat het eetgedrag weer een positieve omslag maakt. En hij weer meer eet.

15. Joytje

Joytje Actief lid

27 sep 2007
    259
    0
    0
    Ik weet dat het broodje absoluut niet goed is en ik weet ook dat hij het eigenlijk niet nodig heeft maar het is heel erg maar ben echt vreselijk bang voor slapeloze nachten, door mijn zwangerschap ben ik zo vreselijk moe dat ik als de dood ben dat hij snachts wakker word. Terwijl ik het nog niet eens uitgeprobeerd heb.... Schaam me diep....;)

Vanaf vandaag gaan we geen broodje meer geven.
    Vanavond heeft hij toevallig wel gegeten, we aten patatjes en dat gaan er in als koek.

En inderdaad hij krijgt nog een pap fles dus hij gaat niet met een lege maag naar bed.

Het is het testen waard...

16. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Als het je geruststelt: mijn zoon is nog nooit 's nachts wakker geworden als hij slecht had gegeten. Zelfs niet die keer dat hij naar bed ging op niet meer dan 2 happen van zijn 'prak' en 3 van zijn toetje ;) Komt vast goed.

Sterkte! :)

17. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    verplaatst naar 'voeding'

18. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    hier ook af en toe een paar dagen flinke strijd om het avondeten.. Alleen ben ik daar heel makkelijk in.. Wil je geen avondeten? Prima, dan niet.. Ik eet zelf gewoon door.. Af en toe bied ik hem wel een hapje aan, maar als hij weigert, ja pech dan.. Wel krijgt hij dan een toetje aangezien dat een onderdeel is van de maaltijd.. Maar meestal wil hij die dan ook niet..
    hij krijgt 's avonds wel een fles, hij wordt 's nachts wakker als ik de fles niet geef.. Dus hij gaat niet met honger naar bed..

ik zou idd stoppen met het broodje, dat hebben die kleintjes prima door..

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je kind geen avondeten blieft en nog honger heeft, dan geef je hem toch gewoon dat broodje? Kan echt geen kwaad hoor; je laat je kind toch niet met honger naar bed gaan? Het niet willen eten van de warme avondprak is een fase die heel veel kindjes hebben en heeft niks te maken met honger. Als jij denkt dat ze een "machtspelletje" met je speelt en je loopt te dollen, dan geef je die boterham maar niet, het is je eigen keus; maar ik geef die boterham wel (ben allang blij als er wat in gaat momenteel, want mij kind eet bijzonder slecht).

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nou, dan hebben ze die fles ook door, is hetzelfde principe!

Deel Deze Pagina