Wanneer uit antilekbeker drinken?

Discussie in 'Voeding' gestart door wilma164, 21 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wilma164

wilma164 Lid

18 feb 2009
    48
    0
    0
    Hoi,

Onze uk is inmiddels bijna 10 maanden en we zitten er over te denken om hem te laten drinken uit een antilek beker.

Is dit al verstandig of te vroeg?

Wat is jullie ervaring en hoe hebben jullie dit aangeleerd?

Wilma

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

10 maanden is vrij laat voor een antilekbeker. Het streven 'moet' zijn om met 12 maanden uit een gewone beker te kunnen drinken. Ik zou dus met een gewone beker gaan oefenen.
    Wij zijn met 6 maanden gaan oefenen met een tuitbeker en dat ging na een week of 2 goed. Nu (10 maanden) zijn we bezig met een gewone beker en een rietjes beker. Dit is ook weer wennen en oefenen. In de gewone beker doen we OF water OF yoghurt.. dit is wat makkelijker oefenen dan bijvoorbeeld sap. Water omdat het niet vlekt en yoghurt omdat het niet zo snel stroomt.
    Probeer echt van de spenen af te komen, dit is niet positief voor hun spraakontwikkeling en tanden.

Mijn zoontje krijgt nog één speenfles (avondfles) en de rest drinkt hij uit een antilektuitbeker of gewone beker.

3. Alita

Alita Niet meer actief

Hier ook bij 6 maanden een tuitbeker gehad en al uit een bekertje laten oefenen, nu hebben we een antilekbeker en dat kan ze nu ook zelfstandig. Tussendoor oefenen we nog uit de gewone beker en we zien wel wanneer ze dat dan zelfstandig kan. Ben niet zo van het "moet" kunnen met 12 maanden maar iedereen denkt hier anders over natuurlijk.;)
    Maar ik vindt wel dat 10 maanden laat is om uberhaupt te beginnen, daar waren wij toch al meteen met 6 maanden langzaam mee begonnen.

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik zou er meteen nu aan beginnen, als ik jou was. Met 10 maanden leren uit een (tuit)beker te drinken is laat. Je moet er rekening mee houden dat het echt even duurt voordat ze doorhebben hoe het moet en dan ook daadwerkelijk ook doen.

Er wordt geadviseerd om met 1 jaar geen drinken uit spenenfles meer te geven. Je hoeft je er niet strikt aan te houden hoor, maar het is beter om zo snel mogelijk van de flessen af te zijn, idd ivm spraakontwikkeling en tanden.

Wij begonnen met 6 maanden te oefenen uit een gewone beker en nu met 11 maanden drinkt mijn zoontje zijn melk uit een tuitbeker en andere drinken voor zoveel mogelijk uit een gewone melk. Geef flessen meer hier dus.

5. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Is dat dan een anti lek tuitbeker waar we het over hebben? Want mijn meisie dronk daar meteen goed uit. Of was dat toeval? Weet echt niet meer hoe dat gegaan is met mn jongens (is 11 jaar geleden)

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Moeten bv kinderen dan ook al met een jaar uit een beker drinken :(

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mamadeluxe,
    Blijkbaar volgens de cb-schema's wel ;)!

Maar ik zou gewoon lekker met een normale beker beginnen. Hier hebben ze nooit uit een antilekbeker gedronken. Wel uit een tuitbeker en een normale beker. Gewoon af en toe een slokje water oid uit de beker laten drinken dan komt het vast goed. Antilekbeker vind ik overigens niet nodig omdat ik het nut van die antilek niet in zie. Ik vind gewoon dat je af en toe een slokje drinken neemt en niet de hele dag met je beker door het huis zeult. Maar ik zou dus alleen de melk in de fles houden en de rest in een beker gaan doen, maar niet ineens zomaar alles in de beker doen, het moet natuurlijk wel leuk blijven.

8. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Maar, dan moeten ze met 12 maand alles uit een kopje drinken dus?

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja en dus niet uit de borst eigenlijk, vind het maar gek overigens hoor ;)! Je gaat neem ik aan niet lopen kolven om alles uit een beker te geven ;). Hoewel af en toe om bijv te oefenen en je wil nog niets anders geven, dan kan je dat wel doen natuurlijk ;)! Of bedoelde je dit helemaal niet? haha!

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ow trouwens over de vraag van ts heen gelezen hoe wij het hebben aangeleerd, maar we hebben ze gewoon af en toe een slokje water uit een beker laten drinken. Vonden ze reuze interessant, gewoon bij papa/mama uit het glas een slokje. En dan later hun eigen bekertje met toen soms wat thee of verdunt sap erin. En wilden ze niet drinken, ook prima. Volgende keer beter.

11. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Nou, ik zit eigenlijk met wijdopen mond te lezen hoe snel alles "moet" . Ik vind het een beetje onnatuurlijk. Ik ben al 12 jaar moeder maar ben hier serieus niet bekend mee. Sinds wanneer wordt dit nieuwe verschijnsel geadviseerd dan?
    Wie gaat hun kind 10 keer per dag een droog shirt aandoen?
    Hoe doe je dat als je onderweg bent?

Ik weet niet hoor, t zal allemaal wel maar mijn kinderen dronken rond de 2 jaar "pas" volledig uit een beker (savonds nog weleens pap in fles) en geen 1 van de 5 heeft ooit tekenen van spraak/taal/kaakproblemen vertoond....sterker nog, mijn 2 jarig zoontje zit verbaal op groep 1 niveau.

Ik voel iig weinig om me nu "aan te passen" aan deze nieuw bedachte adviezen. Het voelt een beetje krampachtig aan wat mij betreft.

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja ik vind het ook wel erg snel dat het blijkbaar met 12 maanden moet. Maar moet je volgens het cb ook niet met 12 maanden alle flessen afgebouwd hebben? Staat me iets van bij, gelezen hier op het forum ;) dacht ik.

Overigens die natte shirtjes hier geen last van omdat wij ze altijd gewoon helpen als ze uit een gewone beker drinken ;) en tuitbeker (zonder antilek) gaat gewoon prima. En onderweg dus precies hetzelfde ;)!

Maar hier drinken ze nog steeds uit een flesje ook hoor, zelfs 3 (soms 4) keer per dag.

En tja ik weet niet hoe het 12 jaar geleden was, maar ik weet ook niet hoe de cb richtlijnen nu zijn. Gaan we nl niet heen ;). Maar ik weet alleen dat ze hier als ze op schoot zaten en ik dronk dan wilde ze ook en of ze het nu uit mijn glas of uit een flesje zouden krijgen maakt mij niet uit ;).

Overigens vind ik persoonlijk dus thee/sap oid uit een flesje niet nodig ;) maar jij misschien wel ;) ook prima toch? Als het voor jullie zo werkt niks mis mee. Overigens zal ik het denk ik als ik ivm veranderde regeltjes binnen een paar jaar ook niet ineens gaan veranderen. Gewoon omdat het andere prima bevallen is.

13. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ja precies, ik heb nooit problemen ervaren ermee dus ik hou het zo.
    Aangezien ik van plan ben mezelf te martelen met minimaal een jaar bv ;) weer zie ik ook niet hoe dat gaat lukken dan met een beker.

Wat jij zegt over op schoot met je uit een beker drinken dat deed ik (automatisch) ook. Sap en thee tja... als we weg zijn kregen ze dat wel uit een fles, en totdat ze echt goed zelfstandig uit een beker konden drinken kregen ze ook een fles als ze dorst hadden en ik had het ff heel druk met iets anders.

Maar, is dat niet vrij vermoeiend voor een kind om met 12 maanden al, het dagelijks benodigde vocht uit een beker te drinken?

Ik kan me wel herinneren dat mijn kinderen allemaal nog wel een soort van behoefte hadden om tevreden, rozig uit een flesje savonds de pap te drinken hoor :D heerlijk om te zien!

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jij gaat jezelf zo lang martelen :D doen meid ;)! Super voornemen! Haha!

Maar hier dus de bv uit tiet en soms uit flesje en dan het andere vocht uit een bekertje, maar dat was echt pas vanaf een maand of 10 hoor dat we daarmee begonnen. En dat drinken uit je glas dat ging bij ons ook automatisch toen idd.

Snap overigens met een paar andere kinderen erbij dat je ook niet altijd tijd hebt om met de kleine en een bekertje te gaan zitten ;) haha! Dus dat je dan een flesje neemt.

Hier overigens ook nog steeds in slaap met een flesje poedermelk ;). En aan de borst in slaap vallen was altijd nog fijner ;). Kan me niet voorstellen dat ik ze met een leeg buikje (alleen avondeten) op bed ga leggen. Haha!

Maar ik ga douchen, mezelf martelen en slapen ;)!

Owja en denk idd dat het voor die kleintjes best moeilijk is om echt al het drinken uit een beker te drinken. Tis toch een heel andere techniek en je kan er niet bij in slaap doezelen ;)!

15. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    :) hihihi trusten!!

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.304
    36.167
    113
    Hier met 6 maanden begonnen met een tuitbeker en sinds dat hij 14 maanden is drinkt hij alleen nog maar uit gewone bekers. Geen flesjes meer sinds dat hij 11 maanden oud was.
    Het was hier nooit een probleem, hij vond het maar wat interessant om uit een gewone beker te drinken, net als papa en mama. En dat geknoei viel hier ook wel mee, moest vaker een schoon shirtje aandoen doordat hij had gespuugd dan doordat hij had geknoeid. Nu knoeit hij eigenlijk nooit meer met het drinken, alleen als hij per ongeluk de beker omgooit ofzo. Nou ja, vind het niet zo'n probleem eigenlijk, doekje erover en klaar toch.

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Jeetje zeg, wat een hoop moeten pffff.....
    nou hier moet inprincipe niks mar ik heb een meisje die geen fan is van de fles. Melk gaat nog wel maar verder heeft ze nooit iets uit de fles gewilt. Wij zijn dus al vroeg begonnen met een oefenbeker (dit blijft overigens lastig hier) en een tuitbeker (dit gaat redelijk met hulp) Madame houd zowieso niets zelf vast en wij moeten dus alles doen. Antilek snapt ze (jammer genoeg??) nog niet.
    Maar ga gewoon eens lekker af en toe oefenen en hou je vooral niet teveel vast aan de schema's van wat allemaal wel niet moet maar kijk zelfd aan hoe het gaat

18. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Maar geven jullie alles uit een gewone of tuitbeker dan? Ook de opvolgmelk? Nou, dan ben ik volgens mij ook een beetje aan de late kant. Ik geef alleen water, thee, etc. uit tuitbeker en de melk gewoon nog uit het flesje hoor.
    Volgens het cb kun je kinderen het beste vanaf 6 maanden al uit een gewone beker laten leren drinken, dus geen antilekbeker, maar ook geen tuitbeker, maar ik zie onze kleine dat nu echt nog niet doen hoor met 9 maanden.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.304
    36.167
    113
    @maaya: wij gaven tot 11 maanden de melk nog uit een flesje hoor. Persoonlijk vind ik het vroeg genoeg als ze met anderhalf uit een beker kunnen drinken. Je kunt het natuurlijk wel oefenen, maar lijkt me niet bepaald raar dat een kindje van 9 maanden nog niet uit een beker kan drinken.

20. Alita

Alita Niet meer actief

Hier krijgt ze haar papflesje uit de fles, en de antilekbeker bij de broodmaaltijd en de warme maaltijd.
    Ik vindt het al goed dat ze zelfstandig uit de antilekbeker kan drinken, man!
    En zo af en toe eens tussendoor uit een gewone beker.....
    Lekker na het eten in de box en dan kan ze lekker oefenen met haar antilekbeker vindt ze geweldig!!!!

Hier ook weer volg ik mijn kindje en zie wel wanneer ze het allemaal kan, niet?!

Deel Deze Pagina