eigenwijs met eten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chiquita1, 17 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

27 jun 2009
    1.663
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vroeg me af of meer kinderen dit hebben want ik irriteer me er echt aan..

wij eten altijd gewoon aan de keukentafel met zn allen.. nu heeft mijn dochter er vaak een handje van om bijv maar 1 boterham of 1 aardappel te eten en dan wil ze vantafel.. spelen of tv kijke.. dan zeg ik al dat mag maar je moet daarna niet zeuren dat je nog honger hebt.,. en dan nog geen 30 min later als iedereen klaar is afwas gedaan alles opgeruimd zegt ze ik heb zon honger mag ik brood of mag ik eten..
    ik heb het daar zo mee gehad... ik maakte toen nog welles een boterham voor haar. nu heb ik dat vandaag niet gedaan. ze heeft wel honger maar dat doet ze dan toch zelf.. of vinden jullie dat dat niet kan?? ze is 3.5 trouwens

zijn er meer dames met hetzelfde probleem

2. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik zou haar geen eten meer geven dan. Ze heeft tijdens het avondeten de tijd om te eten, wil ze niet, dan is het over. Als jij haar steeds een broodje daarna blijft geven, dan zal ze nooit haar eten op gaan eten, ze weet dat ze later toch nog wat krijgt.

3. s1980

s1980 Fanatiek lid

24 aug 2006
    1.213
    0
    0
    hier hetzelfde probleem geef haar dan wat knutselspullen en ga haar dan verder eten geven soms als het echt lastig is zet ik haar voor de tv, is niet goed, maar dan weet ik wel zeker dat ze eet en aangezien ik nu ook op het eind loop kies toch vaak voor de makkelijkste weg geen discussies met eten en ze eet dan wel goed.

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Sowieso blijven ze hier gewoon aan tafel zitten tot iedereen klaar is met eten (jong geleerd is oud gedaan). En mochten ze om 1 of andere reden niet genoeg gegeten hebben, dan krijgen ze daarna echt niets meer hoor. Zo kan je wel aan de gang blijven en leren ze het nooit..

5. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

27 jun 2009
    1.663
    0
    0
    NULL
    NULL
    loetje: dat doen wij eigenlijk ook dat ze aan tafel moeten blijven maar asl ik alleen eet met mijn kids omdat mijn man avond dienst heeft danmorgen ze wel wat eerder van tafel anders gaan ze zitten vervelen en daar kan ik absoluut niet tegen..kan dan gewoon niet rustig eten en loop aan het eind van de zwangerschap dus heb weinig geduld nu..

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat ze weet dat ze na zeuren wel van tafel mag en dus geen aandacht besteed aan haar eten en hongergevoel. Ik zou dus eerder afleiden aan tafel. Tussen een x aantal happen door met zn allen een liedje zingen: 'twee handjes op de tafel, twee handjes in je zij, twee handjes op je schoudertjes, op je hoofdje allebei ... nu maken we twee vuistjes zo stevig als maar kan en daarmee gaan we rommelen van de rommeldebommeldebom" (en dan flink op de tafel roffelen). Etc. En als ze van tafel is dan is het ook klaar met eten. Ik weet niet hoe oud ze is, maar ik kan me zo voorstellen dat ze misschien niet overziet wat 'nu van tafel betekent straks niet zeuren' precies betekent.

7. natascha25

natascha25 Bekend lid

1 nov 2005
    732
    0
    0
    Mijn zoontje moet blijven zitten tot iedereen klaar is met eten. I probeer hem altijd te motiveren met eten en hij zit nu in de fase dat hij niets lust. Dat weet hij al voordat hij weet war we gaan eten. Ik besteed er geen aandacht aan. Als hij niet wil eten prima maar hij moet wel zijn mes en vork in zn handjes houden. Het esultaat is dat uiteindelijk zijn hele bord leeg is. De geen met de sterkste adem wint hoor. Als ik mijn zoontje van tafel stuur terwijl wij zitten te eten dan weet ik zeker dat hij op een gegeven moment helemaal niet meer eet want de yv is echt leuker dan spruitjes. Tafel dicipline heel belangrijk

8. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hier idem dito, als ze niet meer wilt eten; prima, maar ze blijft aan tafel tot iedereen klaar is met eten en dan mag ze boos worden, krijsen of op haar hoofd gaan staan (als ze het uberhaupt al zou kunnen), ze blijft wel zitten. Ze krijgt sowieso ook een toetje aangeboden, ongeacht of ze eet of niet.

Wat hier een beetje helpt is dat ze zelf mag opscheppen, ik begin ook altijd met een hele kleine portie en prijs haar uitbundig als ze dit allemaal op heeft gegeten (misschien doe je het allemaal al hoor, maargoed, ik dacht, geef het maar even mee). Het zal (hopelijk) wel een fase zijn... veel succes, ik hoop dat het snel beter wordt!

9. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Volgens mij is consequent zijn de enige manier om je kind goed te laten eten.
    Als ze weet dat ze tv mag kijken, of spelen, dan blijft ze vast niet zitten.
    Als jij laat weten dat ze gewoon twintig minuten (ik noem maar een tijd) moet blijven zitten, dan leert ze dat snel genoeg.
    Maarja, 3.5 jaar is ook wel een uitprobeerleeftijd, dus ze kunnen het lang volhouden...
    Toch denk ik dat je er lang plezier van hebt om nu even 'streng' op te treden.
    Succes ermee hoor!

10. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dat snap ik, het is ook heel moeilijk. Maar jou kids weten dat niet en zullen niet begrijpen waarom ze de ene dag wel en de andere dag niet moeten blijven zitten. Ook zal ze jou "als je nu niet eet, krijg je straks ook niets" snappen, ze is nog maar 3,5 jaar oud. Hoe moeilijk ook, wij als ouders moeten ons op dat moment even opzij zetten en je door jezelf opgestelde regels bovenaan het prioriteitenlijstje zetten. Alleen dan krijg je het voor elkaar om vrede aan tafel te krijgen en te bewaren. Zorg dat je optijd eet, zodat je kids lekker op tijd naar bed kunnen en jij daarna ook even aan jezelf toekomt, dan kun je even lekker bijtanken. Zo doen wij het hier ook zoveel mogelijk...

Sterkte met de laatste loodjes of mss ben je inmiddels al bevallen. Uit ervaring weet ik hoe vermoeiend het kan zijn om hoogzwanger te zijn en al 1 of meerdere kleintjes te hebben. Dat het de ene dag wat beter gaan dan de andere is logisch, je bent ook maar een mens;)

Deel Deze Pagina