hier eten ze om 1645 standaard op het kdv tussen 1630 en 11715 liefst ook niet ophalen vind het erg handig bso geef ik eten mee voor oudste als we dan beide opgehaald hebben, dan hebben ze in ieder geval al gegeten
Ik vind het eigenlijk niet super erg dat ze niet of vroeg avond eten geven eigenlijk. Als mijn man avond dienst heeft en ik mijn zoon rond 18.00 ophaal vraag ik of ze hem rond 16.00 nog wat eten geven (bordje pap) en dan eet ik zelf iets makkelijks en geef hem een potje, vind het ook gezelliger om samen te eten.
Wij eten ook altijd samen. Maar op de opvangdagen is het toch makkelijker om iets "ongezonder" te eten of als ze minder goed eet. Ze heeft natuurlijk haar portie groentes al gehad, ze schept bijna altijd 2x op. En ze eet hierdoor erg divers. Zo doen we het nu al sinds zij 7 maand oud is. Toen is zij mee gaan doen in het peuterschema van de opvang (behalve de slaaptijden).
Mijn kinderen eten ook op het kdv. Ze eten om half 5 en ouders kunnen zelf aangeven of hun kind wel of niet mee-eet. Er is dus ook altijd een leidster die de overdracht kan doen naar ouders die tussen 4.30-5 uur komen. Ik ben er erg blij mee, want met een schoolgaand kind zou ik niet blij zijn als ze nog na 18.15 moest beginnen met eten en om 19 uur naar bed gaan. Is ook nog erg ongezond ook.
Lijkt me ideaal, maar hier geven ze niet eens een potje aan babies, dus echt avondeten zit er al helemaal niet in.
Avondeten zit bij ons in het "pakket" ik ben er blij mee want ik ben helaas een van die ouders die om 1 voor half 7 aan komt rennen om zo nog net op het nippertje op tijd te zijn. En nee ze gaat niet gelijk d'r bed in als we thuis zijn (wonen nog geen 100 meter van het kdv) want ze gaat pas rond half 10 naar bed maar vind het wel fijn als ze al gegeten heeft want dan eet ik FF snel wat. Begrijp wel waarom kdv het niet doen (heb zelf 6 jaar op een kdv gewerkt) maar ben wel heel blij dat ze het bij ons wel doen. Maar is tussen de middag warm eten geen optie? En dan s'avonds thuis nog een broodje ofzo? Zou het gewoon is voorleggen.
Ja precies, gewoon je baan opzeggen. Alles opgelost. TS, genoeg kinderdagverblijven hebben hier oplossingen voor. Inderdaad tussen de middag warm eten, of yoghurt of een crackertje rond vijf uur. Heel relaxed, met z'n allen aan tafel en wat eten om vijf uur. Terwijl de kindjes worden opgehaald. Zo gaat het bij ons en dat gaat prima.
Uhh voordat iedereen al weer in de hoogste boom zit. Ja het is keuzes maken...er zijn kdv's die hier pedagogisch niet achterstaan dus zul je daarin andere keuzes moeten maken. iemand reageerde verbolgen over het feit dat dit bij sommigen niet kan en de reden waarom. Ik vind het goed dat een kinderopvangorganisatie zich over zulk soort dingen durft uit te spreken en daar ook naar handelt. Of je het er mee eens bent of niet...ze hebben dus een duidelijke visie.
Ik zou niet weten wat er pedagogisch op tegen is om tussen de middag warm te eten of om vijf uur een cracker te smeren, maar inderdaad, mocht het kinderdagverblijf het veroordelen dat je een baan hebt waarbij je soms pas laat je kind kunt ophalen terwijl ze wel tot half zeven open zijn, dan is het voor de hand liggend om ervoor te kiezen om daar weg te gaan.
Ik vind dat pedagogische ook maar een vreemde stelling. In Vlaanderen krijgen alle kinderen in de opvang warm rond de middag. Wat zou daar mis aan zijn?
Het gaat niet om s middags warm te geven..het gaat om de avondmaaltijd...of dat nu warm of een broodje of een zak snoep is. De kdv's die dit uitdragen vinden uit principe dat de avondmaaltijd door ouder(s) en kind(eren) samen genuttigd moet worden. Uit pedagogisch oogpunt dus dat de dag gezamelijk afgesloten wordt. En natuurlijk kan dat ook wanneer het kindje de maaltijd op het kdv heeft genuttigd, als je daarna nog door spelen of voorlezen oid samen de dag afsluit. Maar de ervaring leert dat bij de gezinnen waarvan de ouders beiden veel werken en laat thuis komen de kinderen vanaf de opvang rechtstreeks vanuit de auto zo naar boven gaan. Ik zeg niet dat dit mijn mening is..ik geef aan dat dit de reden is waarom een aantal opvangorganisaties dit niet meer doen.
Mijn kids krijgen ook warm eten bij de opvang. Ze gaan zelfs mee om boodschappen en helpen als ze dit willen zelfs mee met het bereiden van de maaltijd. Om 18.00 uur haal ik ze dan op en hebben we thuis ruim de tijd om de dag ontspannen af te sluiten en de kids rustig op bed te leggen. Ze gaan 2 dagen naar de opvang, dus 2 keer in de week eten ze dan bij de opvang warm. Andere dagen eten we thuis warm met het gezin. In mijn ogen is dit erg pedagogisch. Bij een vorige opvang mochten ze geen warm eten geven ivm HACCP. Had niets met een pedagogisch beleid te maken. Was een grootschalige opvang. Ben blij dat de kids nu naar een kleinschalige opvang gaan, waar dus wel tijd is voor dit soort activiteiten.
Als dat waar is, wat ik betwijfel, dan prijzen die zichzelf dan uit de markt. En dat lijkt me prima. Wat een paternalistische onzin zeg.
Ik werk zelf in de opvang maar vind het een gek principe, want er zullen altijd ouders zijn die stiekem hun kinderen er gelijk in gooien of ze nou gegeten hebben of niet. En ik vind dat het kdv geen recht van spreken heeft om daar iets van te zeggen. Je kan makkelijk tussen de middag warm eten en dan later samen brood eten. Ik ken ook ouders waarvan de kinderen om half 7 instorten en niks meer kunnen eten uit vermoeidheid ( zeker als het middag slaapje net stopt) moet je zulke kinderen maar geen avond eten geven want t kdv heeft een ideaal plaatje in z'n hoofd? Of liever t kind een red bull geven en gezellig een maaltijd met elkaar eten?
Nou je mag het betwijfelen maar ik ken genoeg kdv's die dit in het beleid hebben staan en het zo ook aan ouders uitleggen wanneer die vragen waarom ze geen avondeten geven.
Hahaha, wat een opmerking. De keuze voor mijn baan was een hele bewuste hoor Mijn zoon moet regelmatig bij de go eten ja (die daar totaal geen probleem van maakt) en gaat daarna redelijk snel door naar bed thuis. Andere kant is dat ik wel vaak tot 12.00 of nog later thuis ben voor hem.