Goeiemorgen meiden, Wij zijn ons momenteel aan het orientëren op een gastouder voor onze dochter voor als ik straks weer ga werken. Ik wil 3 dagen gaan werken en heb een gezin die heeft gevraagd of ik op mijn vrije 2 dagen gastouder bij hun thuis wil worden, waarbij mijn dochter meegaat. Nu was ik laatst bij een gastouder voor mijn dochter op gesprek en die zei toen dat ze dacht dat je wegens fraude je eigen kind niet bij een gastouder mag onderbrengen als je zelf ook nog gastouder bent. Ze wist verder niet of dit ook gold als je gastouder bent en daarnaast nog een gewone baan hebt. Ik kan hier echt niks over vinden, dus heeft iemand een idee hoe dit zit?
Ik zou niet weten waarom. Ik ken ook iemand van wie de oudste naar de bso gaat terwijl zij gastouder is.
Het gaat echt om het feit dat zij naar een gastouder gaat ipv kinderdagverblijf en bso valt natuurlijk niet onder een gastouder. Er schijnt op de een of andere manier veel fraude gepleegd te zijn door mensen die zelf gastouder zijn en waarbij hun eigen kind ook naar een gastouder ging. Volgens haar is er toen een nieuwe regel gekomen dat dat dus niet meer mag, maar het fijne wist ze er verder niet van..
Het enige is dat wanneer jij als gastouder werkt het volgens de belastingdienst niet onder werk valt...terwijl je er dus wel belasting over moet betalen. Maar betekend dat jij dus geen recht op kot hebt..dus jij moet voor jouw dochter de volle mep betalen.
Aha ok, maar geldt dit dan ook als ik daarnaast gewoon 3 dagen in loondienst ben? Ik ben namelijk gewoon op zoek naar een baan voor 24 uur per week en daarnaast ben ik dus gevraagd om 2 dagen gastouder aan huis te zijn. Dus het is dan een combi van 3 dagen loondienst en 1 of 2 dagen gastouder bij een gezin thuis.
Oke. Vraag me dan toch af hoe zij erbij komt dat dat een nieuwe regel is, aangezien zij al zo lang gastouder is. Tuc, volgensmij ben jij zelf ook gastouder he? Weet jij misschien een organisatie oid waar ik dit soort info kan opvragen?
Ja ik ben zelf ook gastouder, ik denk dat je dit het beste na kan vragen bij een gob...binvoorbeeld degene waarbij jij je aan wil melden als gastouder of anders bij de branche vereniging kinderopvang. zit ook allerlei redenen te bedenken waarom ze dit als fraude zoudem zien maat kan niks bedenken. Als jij het van jouw kindje netjes opgeeft en jij ook via een gob kindjes opvangt zie ik niet waarom dat fraude kan zijn. Want jouw dochter gaat dan naar een go wanneer jij die andere 3 dagen werkt?? En van wie kwam die nieuwe regel dan volgens haar?? Belastingdienst?? De belasting telefoon zou je ook nog kunnen bellen.
Ok, zal eens informeren bij een gob en de branche vereniging kinderopvang. Zij wist er ook het fijne niet van te vertellen omdat ze het ook maar ergens gehoord had en waarschuwde mij er iig voor om het even uit te zoeken. Geen idee ook waar ze het vandaan had, maar aangezien ik er echt helemaal niks over kan vinden zal het wel niet zo serieus zijn neem ik aan. Ik zou mijn dochter inderdaad de 3 dagen dat ik werk naar een go brengen en op mijn vrije dagen zou zij dus meegaan naar het gezin waar ik zelf dan go bij hun aan huis zou zijn.
Als je een reguliere baan hebt dan mag het zeker. Hoe en wanneer jij dat invult is jouw zaak. Je hebt alleen een max aan uren opvang waar je recht op hebt als je toeslag wilt krijgen. Dus werk je 24 regulier en 16 als gastouder, dan krijg je alleen vergoeding over die 24 uur (iets ruimer). Maar wil je het zeker weten dan zou ik ook een gob en de belastingdienst hierover benaderen.