het ging prima, uk at prima zijn warme hap, zelfs na zijn 1e verjaardag bleef het super gaan, maar nu... hij (15 mnd) krijgt altijd net voor ons eten aan zijn warme hap, hetzelfde als wij alleen geprakt en vlees er doorheen want: - vlees er niet doorheen is alleen vlees eten en geen groent/aardappels - hetzelfde tijdstip is zijn eten niet willen en de onze wel. Nu is het zelfs zo dat als ik met zijn bord aankom het gemopper al begin en er hooguit een derde bord inkrijg, en vervolgens het vlees van onze borden afkijkt. Ik krijg veel te horen, waarom apart eten, nou omdat ie dan in ieder geval iets naar binnen krijgt. en dat ik dan eerst de helft van zijn vlees moet geven en dan zijn prak en dan de rest van het vlees, nou, het kind is niet gek, daar trapt ie dus echt niet in. Zelf dacht ik zo door te gaan tot ie zelf zijn lepel (goed) kan gebruiken of dat ie kan zeggen wat ie wil/duidelijk maken. Ik wil geen strijd over het eten, mijn vraag is dan ook: Wie heeft de gouden tip dat uk gezellig tegelijk met ons mee eet zonder bovenstaande problemen? Keihard zijn? 3 borden op tafel en niet van zijn bord willen, is geen eten? thanx
Ik zou zeggen, dat laatste! Moet je wel tegen kunnen en volhouden. (is het dus nog even niet gezellig ) Hij zal dan dus waarschijnlijk even niets binnen krijgen. Niets ter compensatie geven (volgende ochtend een extra boterham of extra veel toetje of toch maar iets wat hij dan wel eet of zoiets). Toetje wel gewoon geven, dat kun je beter niet als beloning of straf gebruiken. En zeg het ook gewoon tegen hem, wees duidelijk. Geheid dat ie binnen een paar dagen toch maar wel gaat eten. Laat je niet gek maken. Succes!
Hier hetzelfde probleem gehad. Bij ons wou meneer niet gevoerd worden, maar zelf eten. Na 1 hapje gooide hij bewust zijn bord op de grond. We hebben daarna alles geprobeerd om hem aan het eten te krijgen...maar niets hielp. Daarna hebben we besloten om onze uk gewoon bij ons aan tafel te zetten met een bordje eten. Wij hebben even wat goedkope gekleurde plastic borden bij de Hema gehaald, zodat hij geen verschil zag tussen de borden en ook kon zien dat hij hetzelfde eten had als papa en mama (alleen wat minder natuurlijk). Maar meneer wou nog steeds niet eten. Maar we lieten hem toch wel bij ons zitten tot wij klaar waren. Meestal resulteerde dat in een hoop gekrijs en gegil (moet je ook tegenkunnen....en daar had ik nog wel eens moeite mee ), maar uiteindelijk hielp het wel. Na een paar weken het avondeten overgeslagen te hebben nam ie voorzichtig toch steeds een paar hapjes. Nu is uk inmiddels 27 maanden en eet hij soms nog steeds niet. Maar de meeste keren is het gezellig aan tafel en eet meneer zijn bordje leeg. Het dochtertje van een vriendin wou alleen maar eten dat bij papa en mama op bord lag. Hij eigen bordje liet ze staan. Vervolgens schepte mijn vriendin gewoon wat extra op en gaf dat aan haar dochtertje. Dat hielp ook. Echter duurde het wel een hele poos voor ze haar dochtertje zover had dat ze van haar eigen bordje ging eten....ze was toen al bijna 3. Maar misschien helpt dit bij jullie wel. Volhouden dus....en sterkte! groetjes Laury
Bekend probleem. Mijn zoontje (15 mnd) krijgt sinds een paar weken een prakkie en eet erg goed. Zo goed heb ik het nog zelden meegemaakt. Sinds hij 1 is krijgt hij wat ik kook, daarvoor potjes. Hij eet met zijn handjes. In het begin wilde hij graag alles apart en juist geen prak. Vlees ging vaak alleen op en rest heel klein beetje. Ik ben het vlees toen als laatste gaan geven. Liet het in de keuken in alufolie liggen, bleef zo lekker warm, en at zelf ook als laatste vlees. Dit ging een stuk beter. Hij at dan meer groente en aardappels. Ik eet vaakwel met hem mee, soms ook niet. Man is vaak laat thuis en om hem nu altijd alleen te moeten laten eten vind ik ook niet leuk. Het eten op ons bord vind hij hier ook interessant en daar krijgt hij ook wel van, is precies hetgeen wij dan ook eten, echter wel als hij eerst zelf van zijn bordje eet, anders dus niet. Ik vind het zelf erg vervelend als hij niet/weinig eet, maar ik maak er geen strijd van en ben dan ook reuzeblij dat het momenteel zo goed gaat. Ik zou als ik jou was gewoon 3 bordjes op tafel zetten en als hij niet wil eten, nou dan niet. Eventueel haal je hem uit de stoel en zet je hem later weer terug aan tafel. Dat hielp hier ook nog wel. Succes iig
ik denk dat veel ouders dit kennen! ik prak niet. wel geef ik soms eerst de groente etc, en het vlees/vis pas als hij daarvan een flink deel opheeft. hij eet door de week alrijd apart omdat we vrij laat eten, en dat is te laat voor hem. wat ik ook vaak doe is voor hem hapjes klaarmaken. ik zit ernaast, en prik dan aan zijn vork een combinatie, srukje vlees, wat groent etc. Hij steekt het dan zelf in zijn mond. verder helpt strang zijn best. eet hij niet, pech, hij krijgt niets ander. dan leren ze het meestal wel af. ik geef hem als we in het weekend samen eten wel eens stukjes van mijn bord met mijn vork. ach, als hij zo meer binnenkrijgt... meestal eet hij trouwens wel goed, dus ik mag niet klagen.
Hier wil me dochter ook niet altijd eten. dan geef ik haar gewoon haar lepel. en gaat ze het zelf proberen ik heb dan ook nog een lepel. en dar me geef ik haar hapjes tussen door. en soms geef ik har een soepstengel en dan gewoon haar eten tussen door inhaar mond