'Baby al na vier maanden gewone melk geven' MAASTRICHT - Het is beter kinderen al na enige maanden gewone koemelk en vast voedsel te geven. Dat zou de kans op huidallergie in de eerste twee jaar verminderen. Dat stellen onderzoekers van de Universiteit Maastricht in het julinummer van het wetenschappelijke tijdschrift Pediatrics. Onder leiding van Carel Thijs volgden onderzoekers het eetpatroon van 2800 zuigelingen en controleerden op huidallergie en eczeem. De resultaten van het onderzoek zijn strijdig met wat doorgaans wordt geadviseerd. Allergie voor koemelk is een vaak onderzocht probleem. Thijs stelt dat al na vier maanden gewone melk heel goed kan. Als de ouders na zeven of negen maanden daartoe overgaan is de kans op allergische huidreacties en eczeem groter. (c) ANP 9 juli 2008 Dit vondt ik net op het internet, wat moet je hier nu weer van denken?
Ik ben toen Vera een jaar was gaan kijken of ze het wilde drinken, maar mevrouw hoeft het niet Ze krijgen toch wel melk(produkten) binnen via kaas, koekje e.d. Ik maak me niet zo druk. Sterker nog, als ze koemelk zou gaan drinken ipv flesvoeding dan moeten we haar extra vitamine D gaan geven....
Ik kijk er niet zo erg van op, als ik eerlijk ben. Toen onze eerste kids vijf maand waren, kregen ze ook al gewoon koeiemelk. En dat ging prima! Net als alle andere baby's overigens, want toen bestond er nog niet eens opvolgmelk. Allergieën hoorde je toen veel minder van dan tegenwoordig... Jesse heb ik netjes tot tien maand opvolgmelk gegeven, maar vanaf toen ging hij ook gewoon aan de koeienmelk. Inderdaad elke dag wat druppeltjes vit. D erbij en klaar.
Ja want ik vroeg me af... ik heb hier thuis nutrix kan ik die niet gewoon maken met gewone melk? effe tussendoor dan..
Ja hoor, dat kan ook heel goed met gewone melk. Als Jesse soms maar weinig brood heeft gegeten, doe ik wel es een schepje nutrix in z'n melk. Heeftie toch een iets steviger bodem.
het verbaasd mij ook niet zo. je lijf went aan dat waar het mee in aanraking komt. hoe langer het duurt voor een kindje bepaalde stoffen binnen krijgt, hoe lichaamsvreemder het is. dat gaat natuurlijk niet 100% op voor zeer jonge baby's, en/of alle producten, maar verbazen doet het me niet. Sven kreeg hier melk emt een maand of 6 geloof ik, weet het niet eens meer. hij kreeg bv tot 9 maanden, maar wel al ander drinken er naast. weet niet meer precies wanneer we met een tuitbeker begonnen zijn, maar wel direct ook met melk. ken zoveel kindjes die geen melk lusten omdat ze heel lang de zoete opvolgmelk hebben gehad. maar goed, wij zijn ook emt 4 maanden begonnen met een hapje fruit, ook tegen adviezen in dus.
toch zou het ook niet gek zijn als je van te vroeg vast voedsel ook allergieen zou krijgen gezien de darmpjes nog narijpen na geboorte nahja.. anne lust gewoon koemelk.. dat scheelt wel in dr pap tho.. dus ze krijgt nu 180ml melk per dag *grin* namelijk.. de papfles
Ik vind juist het geven van koemelk aan je kindje (en het zelf drinken) niet gewoon - iedereen heeft het erover dat ze gewoon koemelk drinken/geven - maar ik vind dat juist heel onnatuurlijk! Borstvoeding natuurlijk om je kindje te geven, geen koemelk. Koemelk is voor kalfjes, geitenmelk is voor geitjes, paardenmelk is voor veulentjes, schapenmelk is voor lammetjes, mensenmoedermelk is voor babytjes. Dat is dus mijn kijk erop! Mijn kinderen krijgen nu dan helaas wel kunstvoeding (gemaakt met koemelk) maar straks als ze dat niet meer krijgen krijgen ze geen koemelk. Gewoon omdat wij dat zelf ook niet drinken! Het liefst zou ik nieteens spullen eten waar het inzit, maar het zit zo een beetje in alle reguliere producten verwerkt! Ik vind het dus onzin om je kindje met 4 maanden melk van een ander soort te gaan geven. En zou dus ook echt niet naar dat artikeltje kijken! Maar gelukkig mag ieder dit voor zichzelf beslissen !
@bolbuikje: drink je wel soyamelk of iets dan? lijkt me wel zo gezond om iets in die trant binnen te krijgen volgens mij? dat het bedoeld is voor kalfjes maakt het niet perse ongezond voor andere mensen
Saskia, Nee ik drink helemaal niks van melk. Soms eet ik een plakje kaas op brood, maar verder eigenlijk nooit echt melkproducten. Tenzij het ergens in verwerkt zit, dus bijv in brood, in koekjes, etc ! Verder bedoel ik idd niet dat het ongezond is voor andere soorten, alleen dat ik dus vind dat het niet voor ons is. En ik daar dus het liefst geen gebruik van maak. En ik vind het altijd zo vreemd dat mensen zeggen 'gewoon' koemelk, omdat ik dat dus niet gewoon vind ! Dat probeerde ik te zeggen met het koeien-kalfjes, paarden-veulen stukje !
[quote="Saskia78"]toch zou het ook niet gek zijn als je van te vroeg vast voedsel ook allergieen zou krijgen gezien de darmpjes nog narijpen na geboorte Gaat dit niet alleen op voor de baby`s die met bv gevoed zijn, want deze maakt alleen dat laagje over de darmpjes waardoor je MINDER SNEL kans krijgt dat het doorzet de allergie.
hmm staat van de darmpjes lijkt me altijd hetzelfde bij geboorte... zal wellicht wel beinvloed worden door bv enzo maar ik ben daar ook geen expert in verder @bolbuikje: nouja.. just interested vroeg het me af omdat er best wel wat gezonde dingen in melk zitten toch wij laten anne daarom af en toe gewoon soyamelk drinken die heeft niets met koemelk en mij maakt het niet zo uit eerlijk gezegd.. dus ik was wel nieuwsgierig of jij een ander alternatief gebruikte en wat betreft da thet overal in zit.. is melk volgens mij net zo erg als suiker en e-nummers valt ook "niet" aan te ontkomen. niet zonder grote kunstgrepen althans
Saskia, Idd het zit in zo een beetje alles verwerkt! Je zou misschien als alternatief rijstemelk kunnen proberen? Maarja als ze de soyamelk goed drinkt zou ik die gewoon aan blijven bieden. Wij willen straks als ze geen kunstvoeding meer krijgen ook soyamelk proberen, zodat ze idd toch die voedingstoffen binnen krijgen ! Maar voor onzelf gebruiken we dus geen alternatief voor de melk die we dus niet nuttigen !
hmm mja ik drink ook niet zo veel melk.. meestal 1 glas per dag ofzo.. en ik mis gevoelsmatig ook niet echt iets en soyamelk vind ze ene keer lekkerder dan de andere keer tis dan ook vooral voor bij de boterham op kdv geven ze dr altijd sap bij de boterham.. en dat vind ik ook niet heel nodig eerlijk gezegd wij verdunnen zelf sap altijd met water zegmaar en verder lust ze gelukkig ook gewoon water dat bevalt ons toch ook wel goed
Ik denk dat de aanleg op allergieën in je genen zit en helemaal niet minder of meer wordt als je wel of niet een jaar lang borstvoeding geeft, of al bij 4 maanden koemelk. Ik denk dat het daar los van staat.
Hmm gaan wel lekker off-topic geloof ik ! Maar ik wil dan dus idd bij de boterham wat soyamelk gaan geven. Verder drinken ze hier ook water/thee of sap verdunt met water ! En ik heb dus met mijn geen melk, ook niet het gevoel dat ik iets mis ! Dus laat het gewoon zo.
de darmen rijpen tot 3 maanden na de geboorte. volgens kind en gezin (consultatie bureau in belgie) hebben ze vanaf 3 maanden normaal ook geen krampen meer. ik geef tot nu toe gewoon water met melkpoeder, maar wil als hij straks wat ouder is en uit een tuitbeker enzo begint te drinken toch melk gaan geven enzo... aangezien wij hier ook echte melkboeren zijn... een liter per dag gaat bij ons toch wel op! en ongezond is het niet... goed voor de botten!
@sharon20: ongezond is melk wel helaas. Vooral in die hoeveelheden hoor. Niet voor kinderen, maar volwassen hebben echt niet perse koemelk nodig. Niet voor niks zijn er heel veel bevolkingsgroepen die niet tegen melk kunnen.
of het wel of niet goed is voor de botten zijn ze volgens mij niet helemaal uit nog er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat al die calcium mooi is.. maar dat je dat gewoon niet meer zo goed opneemt als je ouder bent toen ik zwanger was daarentegen wat typische kwaaltjes die van calciumtekort kwamen... (en die nu weer over zijn.. maar toen echt niet te stoppen waren met heel veel melk drinken) en over allergisch voor melk wat ik typisch vind is dat dat vaak regionaal is. in nl komt het bijv. veel minder vaak voor dan in bijv. scandinavie (zie in scandinavie nog maar eens melk te vinden MET lactose... dan ben je echt wel lang bezig ) kennelijk zijn er toch omgevingsfatoren of misschien genen die er invloed op hebben. dat maakt mij altijd nieuwsgierig.. ben alleen niet zo slim dat ik het antwoord even zo 123 kan bedenken