Geregistreerd Partnerschap - Trouwen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloezem, 10 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloezem

Bloezem Actief lid

22 jul 2012
    444
    37
    28
    Vrouw
    Utrecht
    Hoi,

Mijn vriend en ik willen graag een Geregistreerd Partnerschap aangaan.
    Vooral ivm de kinderen, mocht er ooit iets gebeuren. We willen beiden trouwen maar als we gaan trouwen willen we dat ook wel goed doen! Ceremonie, outfits, feest..
    Aangezien we net een kind gekregen hebben zijn daar momenteel niet de reserves voor als je snapt wat ik bedoel ;) Its all about the money

Nu had ik daarnet de mevrouw van de Burgelijke Stand aan de telefoon en zij zei dat als je een Geregistreerd Partnerschap omzet in het huwelijk je geen ceremonie meer hebt en geen getuigen meer hebt maar dat kun je toch gewoon doen? Ik bedoel na het omzetten kun je toch gewoon je huwelijk op traditionele wijze laten voltrekken?
    Ook zei ze dat als je een Geregistreerd Partnerschap aangaat in een bepaalde woonplaats, dat je enkel daar mag trouwen en nergens anders. Maar wij zijn niet van plan hier te blijven wonen. Stel nou dat wij in een andere plaats of (wat waarschijnlijker is in ons geval) een ander land wonen en we willen daar trouwen? Hoe zou dat dan werken?

Iemand enig idee hoe dit werkt?

2. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    je hebt bij een omzetting idd geen getuigen meer nodig, je hoeft alleen zelf nog te tekenen.
    dit kan aan de balie, maar als jij dit in het stadhuis wilt met een ceremonie dan kan dat hier (bij onze gemeente in elk geval) gewoon.
    alleen je tekent dan dus alleen zelf nog.

bij onze gemeente is het ook zo dat het omzetten alleen binnen deze gemeente kan, vraag me af waarom maar goed.

natuurlijk kan je dan nog gewoon een feest geven en er de bruiloft van maken die jullie willen ;)
    alleen formeel net iets anders (geen getuigen dus).

edit: lees nog over het buitenland, vanuit daar kan je dat inderdaad niet regelen. dan zal je terug naar NL moeten om het hier aan de balie om te laten zetten. feest en ceremonie kun je natuurlijk wel gewoon regelen dan in het buitenland, alleen dan net ff anders ;)
    let wel dat in een hoop landen geregistreerd partnerschap niet rechtsgeldig is, of dat ze je al als getrouwd zien.

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

#3 sunshineS1976, 10 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2014
    wij hebben vanwege dochter en een nieuw koophuis ook een geregistreerd partnerschap gedaan. Gratis op maandagmorgen :)

Een jaar later getrouwd met alles erop en eraan.
    Je kunt voor 50e heel simpel je partnerschap omzetten in een huwelijk. Alleen een krabbeltje op het gemeentehuis voor nodig idd. Maar dat wilden wij natuurlijk niet. Als je maar betaald wat een huwelijk normaal kost kun je gewoon krijgen wat je wil! Hier hadden ze een "nep" formulier gemaakt voor de getuigen want idd officieel was dat niet meer nodig. Maar hier konden we krijgen zoals we het wildrn dus lijkt me sterk dat dat bij jullie niet zo zou zijn.
    Het was een prachtige ceremonie met alles erop en eraan :)

Wbt andere plaats niet kunnen trouwen na een partnerschap lijkt me onzin. Ben benieuwd wat anderen hiervan weten.

4. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Nee hoor, het is zeer zeker GEEN onzin. Wij hebben ons gp ook om laten zetten in een huwelijk en er werd expliciet bijgezegd dat je dat alleen kunt laten doen in de gemeente waar je een gp bent aangegaan. Zeker iets om over na te denken dus.

Het kan wel anders hoor, maar dan moet je eerst scheiden via de rechtbank (lastig/kostbaar/tijdrovend, want kinderen) en dan mag je opnieuw trouwen in een gemeente van jouw voorkeur :)

5. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ons is verteld dat het gp wordt omgezet in een huwelijk en dat je idd geen getuigen meer nodig hebt.
    Ceremonieel kun je het zelf zo groot maken als je wilt, maar het wordt geen half uur in het stadhuis zitten.

6. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Dat komt omdat er dan sprake is van een omzetting ipv een nieuwe akte. En aangezien aktes (geboorte, huwelijk etc) altijd in de gemeente waar het heeft plaats gevonden blijven moet je dus ook daar zijn om de akte om te laten zitten.

7. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Vrienden van ons hebben smorgens in het stadhuis hun grp omgezet in een huwelijk, gewoon aan de balie. en smiddags op de locatie een nep ceremonie gehouden. Leek dus net alsof ze daar echt getrouwd waren incl getuigen enzo.

8. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Dan doe je toch net alsof, huur je een paar acteurs in. ;);)

Ik zou wel even nagaan of in het land waar jullie heen willen een geregistreerd partnerschap rechtsgeldig is.

9. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Waarom doe je dan geen samenlevingscontract tot die tijd? met eventueel testament als aanvulling. Zo hebben wij dat ook gedaan totdat we gaan trouwen

10. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Wij hebben ook voor deze keuze gestaan en hebben gekozen voor een gp omdat dat gratis kan. Voor een samenlevingscontract incl testament zouden we rond de €1000/1500 kwijt zijn. Neem je een gp dan heb je in grote lijnen hetzelfde icm het standaard erfrecht. Het geld dat we bespaarden door eerst voor een gp te gaan, staken we liever in onze trouwdag ;)

11. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Wij waren 800 kwijt voor samenlevingscontract en testament, en testament is ook naast een huwelijk wel handig om te hebben... Wilden we vooral vanwege de kindjes.

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Je hebt dan inderdaad geen getuigen nodig.
    Wij wilde ook snel trouwen ivm koophuis en kindje op komst maar hadden niet de financiële middelen dus zijn wij goedkoop getrouwd (wel dure handgebaar ringen maar verder kleinschalig) ooit geven we een groot feest.

13. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Ik snap dat hele gp niet zo, wat is dan het verschil ten opzichte van trouwen?!? Ik zou zeggen, trouw gewoon op maandag morgen, en geef over 5 jaar een knal feest. Doen vrienden van ons ook....

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben ook eerst een gp gehad en zijn daarna getrouwd. We hebben een nep-akte gemaakt zodat onze 'getuigen' ook konden tekenen. Verder was het gewoon de hele ceremonie hoor, inclusief ja-woord en ringen uitwisselen enzo. Dat regel je gewoon met de ambtenaar.
    Ik vond trouwens onze nep-akte mooier dan de echte, haha. Hij hangt nog steeds ingelijst boven ons bed, naast de trouwfoto.

15. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Als er nog geen kinderen zijn, is het standaard erfrecht voldoende. En 800 euro is nog altijd 800 euro meer dan 0 euro :p

16. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Wij hebben ook onze geregistreerd partnerschap omgezet in een huwelijk. Incl ceremonie, jawoord en ringen. Je hebt inderdaad geen getuigen meer nodig omdat de handtekeningen die met je g.p. zijn gezet, ook rechtsgeldig blijven bij je huwelijk., we hadden wel getuigen bij onze bruiloft en de handtekening zij gezet hebben toen waren 'voor spek en bonen'.
    Of het omzetten alleen in dezelfde omgeving kan weet ik niet, dat zou ik in jullie geval goed navragen.

Deel Deze Pagina