Wanneer stukjes fruit eten

Discussie in 'Voeding' gestart door mamavanjill, 26 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    Ik ben al sinds een maand of 5 met fruit begonnen en pureerde dit in het begin. Ik ben zo langzaamaan stukjes fruit gaan geven maar dit blijft zoeken. Ze eet bv gepureerde banaan meer van dan gewoon stukjes. Ze heeft ook nog maar 1 tandje dus echt bijten gaat gewoonweg nog niet.
    Nu heb ik de peer toch maarweer gepureerd omdat ik bang ben dat ze anders te weinig er van binnen krijgt.
    Nu vroeg ik mij af wanneer jullie stukjes zijn gaan geven ipv het pureren? ik maak het nu wel wat dikker met liga erdoorheen.

2. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Onze meid, krijgt vanaf het begin met bijvoeding (6 maanden) zowel stukjes als gepureerd.
    Maar ik heb wel een kleine vuilnisbak ;):D (ze eet werkelijk alles)

3. Streepje

Streepje Lid

28 jul 2009
    39
    1
    8
    NULL
    NULL
    Tanden hebben ze niet nodig om te bijten hoor. Hier een tweeling van 14 maanden zonder tanden en zacht fruit eten ze prima. Appel en harde peren kook ik even kort zodat het wat zachter wordt.
    Ik gaf ze rond 8-9 maanden na het standaard fruithapje met de lepel, nog een stukje fruit om te oefenen. Banaan, Kiwi, pruim, netarine, schillen en in partjes snijden. Zo weet je dat ze zeker wat binnen hebben en extra leuk om daarna nog even toe oefenen met stukken.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vanaf 7 maanden stukjes zacht fruit en toen de tanden kwamen (10 maanden) alles in stukjes (behalve appel). Sinds de kiezen er ook bij gekomen zijn: alles in stukjes ook appel

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Toevallig, dit vroeg ik me ook af. Ik pureerde ook alles met een staafmixer en zacht fruit prak ik nu tegenwoordig zodat het toch iets groffer blijft. Banaan en kiwi bijv zijn wel makkelijk weg te krijgen, ook al hebben ze geen tandjes. Zojuist een appel geraspt ipv gepureerd. Zo zitten er wel stukjes en sliertjes tussen en is het minder "1 massa".

Vroeg me onlangs ook af: vanaf wanneer maak je het avondeten ook groffer? Nu gaat alles nog door elkaar in de staafmixer, maar vanaf wanneer bied je het apart aan en dan gewoon geprakt of grof gesneden bijvoorbeeld? Aardappel kun je natuurlijk makkelijk prakken, maar vlees en groenten...?

6. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Wij prakken sinds hij een maand of 9 was z'n avondeten en dat gaat heel goed :)
    We geven het nog wel als stamppot, maar niet meer gepureerd, alleen de sperziebonen pureren we nog wel omdat ie daar nogal moeite mee had.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb zowat alles gepureerd tot 10 maanden. De kleine kreeg het anders niet weg. Alleen zachte peer en banaan ging wel uit het knuistje. En gekookte worteltjes.

Vanaf 10 maanden minder gaan pureren. En toen kon hij al wel snel gewoon eten. Vanaf 12 maanden heeft hij niks gepureerds meer gehad.

Voorbeeld: bij 10 maand appel in dunne plakken. Bij 12 maand ook stukjes.
    Avondeten: saus pureren (ivm grote stukken groente en kip), maar macaroni/rijst heel erdoorheen mengen bij 10 maand. En een maand later ook de saus heel laten. Alleen de kip nog fijn snijden. En bij 12 maanden ook stukjes kip..

8. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Vanaf 6 maanden kreeg hij al stukken banaan, perzik e.d. inmiddels eet hij al het fruit ook uit het handje... vooral druiven zijn favoriet.... (oftwel gewoon lekker stuk fruit geven ;))

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dus eigenlijk pureer je alleen de taaiere (bepaalde groenten en vlees) dingen? En de zachte dingen (bepaalde groenten, pasta, aardappel) hou je heel?
    En meng je dan nog wel alles door elkaar als een soort stamppot? Of bied je het los van elkaar aan?

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik gooide toen alles nog doorelkaar. Dus dan krijg je gewoon macaroni/rijst met een fijne saus.
    Of bij aardappels prakte is het meestal met wat jus/boter. Vaak toch nog wel doorelkaar met de groente/vlees.
    En dan soms nog wat losse groente in zijn knuistje om te proberen, terwijl wij hem voerden.

Mijn zoontje wilde vanaf 11-12 maanden ook niet meer gevoerd worden. Toen at hij ook bijna met de pot mee, en waren losse stukjes juist handig. Die kon hij makkelijker eten met zijn lepel en vingers.

11. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Mischien een tip.

Kijk is ook www.borstvoeding.com (je kunt ook kijken al geef je kunstvoeding :))
    Hier staat de Rapley methode uitgelegd (stukjes eten)

Denk dat je hier wel veel info vandaan kan halen.

Deel Deze Pagina