avondeten

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by guppie81, Dec 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Mijn peuter eet niet 's avonds, al zeker een jaar niet. Ze gaat wel aan tafel, maar meer dan een hapje eet ze niet. Ik heb het altijd genegeerd, maar ik vind dat er nu wel iets moet gebeuren, anders blijft ze misschien niet eten. Ze mag nu zelf bepalen hoeveel er op haar bordje komt en wat ze wel en niet wil. Ze wil van alles veel, dus dat is het probleem niet.
    Ze proeft ook weer alles. Aardappel vind ze niet lekker, spuugt ze meteen weer uit. Vlees eet ze wel en sommige groentes neemt ze ook wat hapjes van. Rijst wil ze ook niet.

Gisteren had ze een olvarit potje vanaf 4 maanden te pakken en wilde dat eten. Ik liet het haar eten en het ging leeg! Terwijl ze normaal nooit wortel eet. Is het dan een idee om haar eten te gaan purereren? Misschien vindt ze de structuur niet lekker in haar mond? Als baby en dreumes at ze alles namelijk. En ook soep vindt ze erg lekker.

Wat denken jullie, proberen waard zodat ze weer gaat eten? Of niet aan beginnen, omdat het eind dat helemaal zoek is?

2. Samama

Samama Niet meer actief

Mijn dochter eet ook 8 van de 10 keer 's avonds niet, maar overdag eet ze goed dus ik maak er geen probleem van. Als ze honger heeft eet ze vanzelf wel.

Misschien een idee om haar niet zelf te laten kiezen hoeveel ze wil, maar zelf een beetje opscheppen met de boodschap dat ze een toetje krijgt als ze dat beetje op eet? Misschien het avondeten iets "leuker" maken? Mijn man doet tegenwoordig een wedstrijdje met haar wie het eerste zijn bord leeg heeft, en daardoor eet ze weer goed op het moment.
    Spelenderwijs kan het dus ook ;)

3. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,723
    1
    0
    Mijn dochter eet ook al zeker een jaar niets 's avonds, ik blijf opscheppen en neerzetten.
    Ze eet ook geen soep oid, maar overdag eet ze erg goed, ze krijgt als wij klaar zijn een bakje yoghurt en een multivitamine en ze groeit als kool!

Ik zou zeker niet gaan pureren, ze gaat echt wel weer eten en als ze verder goed groeit is er toch eigenlijk niets mis mee.

4. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Quinn eet al vanaf 8 maanden oud weinig tot voornamelijk geen avond eten.

Hij groeit goed, hij is een vrolijke man, oke hij is veel ziek (geweest) Maar ben bij allerlei instanties geweest en die gooien het op een fase, een hele lange fase waarschijnlijk dan.

het ziekenhuis heeft gezegt dat ze pas actie ondernemen als hij 4 jaar is. Dus we hebben nog even.

Negeren is het beste, hou het gezellig aan tafel, dwingen werkt al helemaal niet, en volg je moeder gevoel en kijk naar je kindje wat die doet

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zou gewoon even terugvallen op de potjes. beter iets dan niets en er verder geen drama van maken.

mijn zoon heeft trouwens 9 jaar amper willen eten en nog minder willen drinken. alles maar dan ook alles geprobeerd.
    inmiddels krijg ik het allemaal niet meer aangesleept en eet hij als een bootwerker nu hij een puber is.

mijn jongste krijgt een potje en eet met ons mee zoals het hemzelf uitkomt. hij eet dus van 2 walletjes. gister heeft hij weer gewoon een bord van onze spagetti gegeten. ik leg er weinig nadruk op. als het het gewone eten niet wilt, maak ik een potje en vaak eindigd het dan in een beetje van dit en een beetje van. ik heb heel erg geleerd dat je deze strijd niet wint namelijk.

en van niet drinken wordt je pas gek.

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

is het niet zo dat ze het potje erg interessant vond omdat het van haar broertje is? Dat ze het daarom op wilde eten? Dochter vindt alles van haar broertje ook erg interessant.

Hier begint dochter steeds meer te proeven, ze moet nu ook van alles 2 hapjes nemen als ze straks 3 is worden dat 3 hapjes.

De ene dag eet ze goed, maar er gaan ook genoeg dagen voorbij waarbij ze de 2 verplichte hapjes eet en verder niets.Overdag eet ze wel goed, ze eet liever brood dan warm.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zoontje eet wel, maar zijn groente laat ie altijd staan. Terwijl ik dat juist zo belangrijk vind. Maar nee hoor, ik krijg het er niet in. Al maandenlang niet. Oh en multivitamine eet ie ook niet! Hij tuft het gewoon weer uit (heb al 2 verschillende soorten geprobeerd met een smaakje).

De gouden tip heb ik helaas niet voor je...

8. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    hmm wisselend...
    Ik maak nooit een drama van het eten, dwing ook zeker niet. Ze wil best eten, en ze zit ook altijd bij ons aan tafel (vrijwillig), maar veel dingen lust ze gewoon niet. Terwijl ze dus wel dat potje wortel at, en zegt gewone wortels niet te lusten. Wij vragen ons af of het de structuur is waar ze moeite mee heeft.

Ik gaf altijd kleine porties, kleine stukjes, maar nu mag ze van mij kiezen hoeveel ze wil. Als ze iets niet wil, groente bijvoorbeeld, dan hoeft dat ook niet. Ik laat haar ook wel in de winkel kiezen wat ze wil eten, maar het helpt allemaal niet.
    Ik wil geen beloning geven voor goed eten, want dingen met beloningen worden hier altijd een machtsstrijd.

Overdag groente geven als tomaatjes werkt ook niet. Drinken moet ik idd ook creatief in zijn, regelmatig nieuwe, spannende bekers kopen. Brood eet ze wel, maar dat is zo ongeveer het enige...

9. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Wij maakten het ook steeds leuk. Vonden het niet erg als hij niet at etc. Tot we op een gegeven moment vonden, dat dit de modus niet was. Want het hielp niets. Toen hebben we uiteindelijk wel gezegd, je eet 2 happen, en anders ga je op de trap. En als je dan terugkomt, eet je alsnog, etc. Het ging me aan het hart, maar het hielp wel. Meneer probeerde het, en toen hebben we dta natuurlijk aangemoedigd met een applaus. Dat vond hij dan wel weer leuk, en uiteindelijk bleek hij het toch wel lekker te vinden.

10. moorske

moorske Actief lid

Jan 4, 2008
    479
    0
    0
    hier ook een slechte avondeter, van mij krijgt ze nog regelmatig een potje als er echt al dagenlang slecht gegeten wordt! (en dan alleen maar wil ze de 6 maanden potjes)
    Hier ook heel veel moeite met sommige structuren lijkt wel, ze proeft iets, zegt het wel lekker te vinden maar kan het dan gewoon niet doorgeslikt krijgen, verslikt zich ook erg vaak in haar drinken (heeft ze al van baby af aan)
    dus hier gewoon af en toe een potje, doe ik niet moeilijk over

11. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Heeft ze ook iets wat ze heel graag lust? bv pasta oid.
    Want dat zou ik dan wat vaker geven.

Hier wisselt het enorm, aardappels eet ze gek genoeg wel en groente en vlees niet veel. Maar als er iets van pasta gegeten wordt eet ze een bord vol.
    Ze proeft wel alles en dan prijs ik haar enorm de lucht in en dan gaat er soms nog een hapje in als ik geluk heb ;)
    Wat hier ook helpt ben ik laatst achter gekomen, is dat we haar helpen met eten... terug bij af denk je en ze kan het best zelf, maar zo eet ze wel vaak wat meer dan 1 of 2 hapjes.

12. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ja pannenkoeken lust ze wel. Of frikandellen. ;)

Helpen eten is ook niks, ze wilde al zelf eten voordat ze een jaar was.

Ik ga toch het pureren eens een kans geven. Haar broertje gaat straks ook eten en wellicht dat ze samen met hem gewoon eten gaat eten, of gaat proeven, of gaat laten zien dat het heel lekker is.

13. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Even nieuwsgierig: wat voor actie gaan ze dan ondernemen?

Hier ook een kind dat eigenlijk nooit goed warm heeft gegeten...

14. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb vloeibare multivitamine (De Sterke Beer) die ik gewoon door zijn yoghurt meng :D Smaakt lekker naar sinaasappels.

15. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik ken je frustratie. Mijn dochter heeft zo'n anderhalf jaar lang geen avondeten gegeten. En dan dus ook niet 2 hapjes of 'wel vlees geen groente'. Nee echt letterlijk niks, geen hap. Erg vermoeiend en frustrerend. De rest van de dag at ze prima, brood fruit zuivel etc. Maar het avondeten? Ze weigerde gewoon. Ik had al snel het gevoel dat het niks te maken had met lusten maar gewoon met niet-willen.

Sinds een paar maanden is het 180graden gedraaid en eet ze alles wat ik voorschotel. Heerlijk! M'n ouders zijn nog verbaasd als ze haar zien eten, want het is zo'n wereld van verschil met een jaar geleden. Ik had dit echt never nooit verwacht, maar het is dus helemaal goed gekomen :)

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is echt heel gewoon dat peuters slecht eten. Niet een beetje slecht maar gewoon bedonderd. Wat jij als ouder kunt doen is:

- eten aantrekkelijk aanbieden (mooie kleuren, goeie vormen)
    - gevarieerd aan te bieden
    - gezellig aan tafel zitten en met elkaar eten
    - duidelijk zijn in wat je verwacht (blijven zitten bijvoorbeeld)
    - een goede gebalanceerde verdeling van voedingstoffen over de dag (waarbij ook gegeken moet worden naar de vochtbalans)
    - geen strijd aan gaan

Grijp alsjeblieft niet naar potjes.. Je kindje is bijna 3 en potjes zijn echt nergens goed voor. Je kindje krijgt voldoende binnen (zeker als je er een multivitamine begeeft) en potjes maken lui en geven het verkeerde signaal af. Als je je zorgen maakt kan je de HA vragen een bloedtestje te doen.. je zult dan zien dat de waardes van je kind waarschijnlijk nog steeds heel prima zijn!

Blij letten op voldoende (maar niet teveel) vocht
    fruit en brood eten
    goede vetten (zoals boter, pindakaas en avocado)
    ongeveer 300 ml zuivel (inclusief yoghurt, kaas etc)

Het gaat echt vanzelf over mits je gewoon zelf blijft laten zien dat eten lekker en gezellig is.

17. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou kleine porties opscheppen van wat jullie eten en eisen dat ze 3 happen van elk voedingsmiddel moet nemen (3 hapjes groenten, 3 hapjes aardappel/rijst/pasta/..., 3 hapjes vis/vlees/vervanger). Ze is tenslotte bijna drie. Hier zou ik zelf ook de strijd over aangaan: niet eten = even naar de gang en bij terugkomst gewoon wat eten. Inclusief uitleg dat je eten nodig hebt (groeien, spelen, etc).

Potjes zou ik zeker niet doen. Je zou wel stampotjes kunnen maken, zeker als jullie dat ook eten.

Ik neem mee eten met de pot wel in de breedste zin des woords. Als wij rijst met een pikante groentensaus eten, dat eten M en T rijst met losse groente.

Ik denk dat het in veel gevallen geen kwestie is van niet lusten, maar niet willen. En misschien is ze het ook wel ontwend dat ze hoort te eten 's avonds?

18. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag

je hebt het ook vloeibaar, kan je gewoon door zn drinken heen doen

19. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    @salapio, eten moet toch een gezellig en leuk iets blijven, en geen moeten worden.

Een kind hongert zich echt niet uit, en het eten moet echt geen negatief gebeuren worden. Die krijg je wel als je het verplicht zoals jij het zegt.

20. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik vind ook dat eten gezellig moet zijn. Ze komt er altijd bij zitten en blijft ook zitten zonder dwang. Ze proeft ook altijd wel, maar ze vind het niet lekker. Als ze iets niet meteen uittuft, dus niet heel vies vind, dat probeer ik haar wel meer te laten eten, en dat lukt dan ook wel.

Ik heb er ook al eens aangedacht om appelmoes of ketchup over het eten te doen, maar dan leert ze nooit smaken waarderen. En ik kook ook niet vies ofzo...

Share This Page