Mijn zoontje is nu 3 maanden en 1 week oud en is een lekkere eter! Hij krijgt momenteel 5 flessen met 200cc voeding en dit klokt ie in no time weg! Hij zit al aan zn maximale hoeveelheid vocht/ voeding per dag (1000cc) en in overleg met het CB heb ik afgesproken dat hij, mocht hij hier niet meer voldoende aan hebben, ook eens 210+ 7 mag hebben. Maar nu hoef ik pas op het CB terug te komen als mn zoontje 4,5 maand oud is en ik ben vergeten te vragen of hij evt ook met 4 maanden al mag starten met rijstebloempap. Lijkt me ideaal, zeker omdat mn zoontje zo onverzadigbaar is en ook nog niet geheel doorslaapt... Ik hoor verschillende verhalen over rijstebloempap. Sommigen geven het al met 3 maanden, sommigen met 4 en anderen pas vanaf 6 maanden. Fruit en groenten en (andere soorten?) pap mag vlgs mij pas met 6 maanden ivm de rijping van de darmpjes, klopt dit? Of zijn er ook moeders die hier al eerder mee beginnen (met 4 maanden)? Lijkt me ontzettend leuk, maar als het niet goed voor m is wacht ik liever even. Ik heb ook gehoord dat als er allergieen in de familie voorkomen dat je dan beter 6 maanden volledige melkvoeding kan geven, klopt dit? vast bedankt!
Ik begin even met die laatste: Men beweert inderdaad dat je de kans op allergieen kunt verkleinen door te wachten met bijvoeden tot 6 maanden (kalenderleeftijd). Dan zijn de darmpjes beter gevormd. Als je kindjes dus al kans heeft op een allergie, dan is die kans in ieder geval iets kleiner als je wacht.. Papgranen/brood daar zitten gluten in. En die kunnen voor de 6 maanden makkelijk door de darmen. Die darmen beginnen als een soort gatenkaas, en die gaatjes worden steeds kleiner. Vooral voor gluten kan er dan relatief makkelijk een overgevoeligheid/allergie ontstaan. Rijstebloem deden wij vanaf 4 maanden. Dat staat ook op de verpakking. WIj gebruikten het in de nutrilon Forte. We hadden al nutriton in alle flessen. Mijn zoontje kreeg toen 4*210/7. Dan waren er nog 2 schepjes melkpoeder per dag over tot de max. daarvan maakten we dan een papje van 90cc water en wat rijstebloem en gaven dat vlak voor etenstijd met de lepel. Maar meestal wordt het in de laatste fles gedaan. Fruit en groente is een groot discussiepunt. Sommigen zeggen 4 maanden kan prima, anderen wachten liever tot 6 maanden (allergie argument, ze halen meer voedingstoffen uit melk, de borstvoeding kan teveel teruglopen, geen behoefte, etc). Wij hebben gewacht tot 5,5 maand. Daarna zijn we aan de groente begonnen. Toen hij 4 smaken groente kenden, en 6 maand was zijn we het fruit erbij gaan doen. Eerst groente omdat ze dan niet wennen aan de zoete smaak van fruit. Met 6 maanden zijn we ook met papgranen begonnen in de 1e fles, en de rijstbloem zijn we mee gestopt. Hij kreeg toen weer gewoon 4*180/6 standaardmelk Met 6,5 maand aan de boterham, omdat hij toch nog wel veel honger had. Meestal begin je dan met een korst om te wennen, en met 7 maand een hele boterham.
Bedankt voor je reactie deepfreeze! Voor mij is nu het meest relevante dat ik met 4 maanden kan starten met rijstebloem. Als het op de verpakking staat dan neem ik aan dat dat gewoon veilig is qua allergieeen. Wrs zitten daar geen gluten in. Met de rest wacht ik maar even omdat er wel allergieen voorkomen in de familie. Ik begrijp je rijstebloem-verhaal alleen niet helemaal. Gaf jij het alleen met een lepeltje voor etenstijd? Voor elke fles? Ik dacht dat je rijstebloem meestal in de laatste fles deed? Jouw zoontje kreeg 4 flessen, de mijne nog 5 dus lijkt me beter om het dan in 1 fles te doen omdat hij al aan de max zit, dus extra geven lijkt me geen optie? Wij gebruiken ook forte + nutriton. Kan de rijstebloem daar gewoon doorheen? Of zonder nutriton? Ik neem aan dat de voeding door de rijstebloem ook dikker wordt? En kunnen ze er krampjes van krijgen? Vast bedankt!
Rijstebloem is in ieder geval glutenvrij, en sowieso redelijk hypoallergeen. Maar het blijft bijvoeding, en je zou dus misschien ook beter kunnen wachten met de rijstebloem ivm allergieen. Alleen als het nodig is, dan is rijstebloem wel een stuk minder allergeen dan fruit of groente. Wij gaven de rijstebloem om 17.00. Dus eens per dag, van een lepel. Normaal geef je dat inderdaad in de laatste fles. Ik dacht dat we dat na 6 maanden deden, omdat hij nog korte nachten maakte. Als je rijstebloem wilt gebruiken, kun je inderdaad het beste wat schepjes in de laatste fles doen. Er zit wel verschil tussen nutriton en rijstebloem. Het dikt beide in, maar nutriton blijft dik in de maag, rijstebloem wordt weer vloeibaar. Dus voor spugertjes heb je nog wel nutriton nodig. Geen idee of je het kunt mengen.. Wij konden het zonder de nutriton doen, omdat de nutriton puur tegen de honger was. En niet tegen het spugen in ons geval. Wij hadden geen last van krampjes. Niet van rijstebloem of nutriton. Maar dat heeft hij ook eigenlijk nooit gehad, dus blijkbaar niet zulke gevoelige darmen..
O gelukkig, hier ook weinig last van kramp door de nutriton, dus zal het met de rijstebloem ook wel mee vallen? Wij gebruiken nutriton voor beide. Mn zoontje heeft die 200cc voeding wel nodig, anders redt ie het geen 4 uur tussen de flessen, maar zonder nutriton spuugt ie omdat hij zo vreselijk snel drinkt. En daarbij is het een fijne bijkomstigheid dat ie er iets langer verzadigd door blijft! Ik wil die rijstebloem ook wel gebruiken om de nachten door te komen, want zonder nutriton was het ca half 5-5 uur dat hij zich meldde, met de nutriton was het 6-7 uur, maar vannacht was het ook weer 5 uur.... hoop een eenmalige actie, maar het zal me gerust stellen als ik straks die rijstebloempap hier ook voor kan gebruiken.
Rijstebloem is ook geen garantie. Wat ik gemerkt heb is dat mijn zoontje op Forte+nutriton en Forte+rijstebloem niet anders slaapt. Maar kinderen verschillen.. Ik weet dus niet wat er dan met het spugen gebeurd. Misschien valt het wel mee, omdat hij door de rijstebloem toch ook langzamer moet drinken.
Wij zijn rijstebloem gaan geven toen mijn zoontje steeds eerder wakker werd (dus niet 's nachts maar eerder). Dat was met bijna 4 maanden. Met 4,5 maand zijn we groenten gaan geven, hij was er aan toe. Met 6,5 maand zat hij op een normaal eetschema (3 hoofdmaaltijden, en 2 tussendoortjes + avondmelk) en dat zit hij nog altijd! RIjstebloem is ook fijn om te oefenen voordat je begint met andere voeding. Oefenen voor de darmpjes maar ook eten van een lepeltje. Sommige kindjes krijgen last van verstopping bij rijstebloem, hier geen last gehad.
Hoi Zwaantje, Hier dus hetzelfde: mn zoontje wordt ook steeds eerder wakker, overdag, maar ook 's nachts. Vanacht ook geprutteld van 5-6 en toen toch maar weer een fles gegeven. Jouw zoontje was dus bijna 4 maanden. Zou het uitmaken of je kind te vroeg geboren is? Qua rijping van de darmpjes enzo? Mijn zoontje is 2 weken te vroeg geboren, maar zou die rijstebloem toch wel graag willen proberen binnenkort! Gaf jij de rijstebloem pap ook met een lepeltje? En met hoeveel begin je? Kun je het ook in een fles doen? Of raakt je speen dan verstopt? Groenten met 4,5 maand. Is het gebruikelijk om eerst met groenten te beginnen? Deepfreeze: jij begon toch ook met groentenhap?
Volgens mij begint dat stukje rijping van de darmen pas bij de geboorte, als de baby uit het vruchtwater is. Als je iets wil proberen voor de 4 maanden, dan raad ik hongerige baby voeding aan, of nutriton. Rijstebloem mag van de lepel of via de fles, net wat je handig vind. Wij gebruikten dan wel een 1-2-3 speen. Omdat anders de speen verstopt. Wij begonnen inderdaad met groente op 5,5 maand. Ik zag het nut van eerder groente/fruit niet in. Hij was wel tevreden met zijn rijstebloempapje. En hij at met 5,5 gelijk een grote portie groente weg, omdat het lepel-eten al geoefend was. De meningen verschillen over groente/fruit: fruit is meestal zoeter dan groente, dus als je met fruit begint is er een kans dat ze geen groente willen. Wat de reden was om met fruit te beginnen weet ik niet meer..
Bedankt voor de tips! Wij gebruiken idd al forte MET nutriton, haha! Ik wacht nog ca 3 weken en probeer het nog wel even te rekken en dan koop ik wel rijstebloem om mee te beginnen. Die groenten en fruit bewaar ik wel voor later! Is qua vulling ook niet noodzakelijk om eerder mee te beginnen en kan dan wrs alleen maar kwaad qua allergieen enz!
Wat ik bedoelde is dat mijn zoontje eerder wakker werd, niet midden in de nacht. Hij slaapt door sinds hij 6,5 week oud is dus het viel wel op dat hij kortere nachten ging maken. Mijn zoontje is ruim een week vroeg geboren. De darmpjes gaan rijpen vanaf het moment dat je eten in je kindje stopt (dus vanaf de geboorte en hebben volgens de meeste deskundigen zo'n 17-18 weken nodig. Dat is dus 4 maanden) Ik ga mijn zoon eerst rijstebloem in de laatste fles (die was om 19:30). Ik geloof dat we zo'n drie schepjes gaven. Dat werkte prima maar we hadden wel een 123 speen nodig (Avent) Vanaf 4 maanden zijn we ook in de middag rijstebloem gaan geven om te wennen. Deze gaven we als pap van een lepeltje (ik geloof een schepje of 7). Groenten gaven we inderdaad met ruim 4,5 maand (bijna 5 maanden). Let wel, mijn zoontje kreeg al sinds het bijna het begin Forte en is behoorlijk uit de kluiten gewassen. Er wordt vaak aangeraden om met groenten te beginnen omdat dit minder zoet is dan fruit. Zoet is een 'makkelijke' smaak waar kindjes snel aan wennen. Bij het beginnen met fruit is er een risico dat je kleine groenten niet lekker vindt omdat hij al gewend is aan de zoete smaak van fruit. Ik vind zelf dat je het beste met groenten e.d. kan beginnen wanneer je kindje op 4 flessen zit met 4 maanden en er duidelijk aan toe is of ongeveer 6 maanden. En natuurlijk bij allergieën zowiezo bij 6 maanden.