Zelf toch even wat advies nodig

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Roos32, 8 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Omdat het met mijn oudste zoon zo anders ging wil ik toch even jullie advies/ervaring inwinnen.

Mijn zoontje van nu ruim 6 weken voed ik op verzoek (flesvoeding). Hij laat er zo'n 3,5 a 4 uur tussen overdag en begint nu flessen van 135 cc te drinken. Tegen de avond/nacht wordt het echter een rommeltje en mijn man zegt dat dit komt omdat ik hem dan wel in een schema probeer te dwingen (hij heeft vaak gelijk trouwens ;)

Als hij bijvoorbeeld gisteravond uitkomt op een fles om 21.00, dan zet ik de wekker om hem om 00.00 nog een fles te geven zodat hij hopelijk nog 1 keer 's nachts komt. Hij dronk alleen verschrikkelijk weinig om 00.00 waardoor hij om 02.30 en 05.30 nog een keer kwam. Ik lees hier wel vaker dat kindjes dan in hun diepe slaap zitten en het vaak geen zin heeft om een volledige fles te geven. Bovendien liet ik er maar 3 uur tussen.

Waar doe ik nu goed aan? Gewoon maar zijn ritme volgen en na 21.00 zelf gaan slapen en hem laten komen of toch proberen uit te komen op een late fles rond 23.00/00.00? Hoe doen/deden jullie dat?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja ik zou hem na 21.00 echt gewoon laten slapen. Zowel zoon als dochter nu ook gaan rond die tijd echt hun diepe slaap in waardoor je ze alleen maar stoort.
    Ik heb dus ook al zo snel mogelijk de laatste fles wat naar voren gehaald.
    Soms komt het zo uit dat onze dochter al rond 20.00 de laatste fles krijgt en dat maakt helemaal geen verschil met hoe laat ze de volgende ochtend (eind van de nacht) weer komt.
    Op de leeftijd van 6 weken sliep ze volgens mij van 21.30 - 4.30 ongeveer. Inmiddels slaapt ze meestal van 21.00- 5.45, maar als ze dus om 20.00 al naar bed gaat slaapt ze ook tot ongeveer 5.30/5.45.
    Als ik wel wat onhandig uitkom geef ik vaak tussendoor een klein flesje en zorg ik dat ze niet slaapt of in elk geval niet te diep.
    Zo kwam ze van de week bijv. rond 18.00 uit voor de 4e fles, dat vond ik te vroeg om de nacht in te gaan daarna maar 22.00 pas een fles is te laat voor d'r (ze wordt daar dan ook niet zelf wakker meer voor). Ik heb d'r om 18.00 een flesje van 120cc gegeven en d'r toen wakker gehouden. Toen ze om 20.00 echt weer goed moe was nog een fles van 150cc en toen lekker slapen. Normaal krijgt ze gewoon flessen van 200cc, maar zo puzzelen we dan soms een beetje.
    Je moet kijken naar wat bij je kind past. Sommige kinderen hebben er helemaal geen last van als ze even een fles drinken nog op de late avond. Onze dochter dronk 'm gewoon niet en als ze 'm opdrinkt schijnen d'r hersenen/lichaam d'r niks van mee te krijgen dus heeft ze een paar uur later toch gewoon weer honger, terwijl ze zonder die fles ook op die tijd was gekomen.
    Overigens nog een reden dat wij nooit een late fles om 23.00/0.00 geven, wij gaan vanwege werk graag een beetje op tijd naar bed en vinden het vreselijk om dat voor de fles zolang op te moeten blijven. Liever op tijd naar bed en dan 's nachts even een half uurtje onderbreking i.p.v. om 23.00 met een fles lopen klieren omdat ze niet willen drinken en je dus ook nog veel langer bezig bent.

3. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik zou hem gewoon lekker laten slapen en ook in de avond/nacht zijn ritme volgen. Wakker maken hebben we hier 1x gedaan had niet het gewenste effect haha.

4. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb mijn zoontje een tijdje wakker gemaakt ‘omdat dat zo hoorde’ en dan volgde hij gewoon zijn overdag ritme.
    Toen ik gestopt ben om hem wakker te maken sliep hij gewoon door en was het ook een vrolijkere baby.
    Sindsdien geloof ik ook echt niet meer in het wakker maken van mijn kindje en bij een evt volgende zou ik dat dus ook heel anders aanpakken vanaf het begin.

Roos32 vindt dit leuk.
  5. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    @Olifantje1991 dat heb ik dus hier vaker gelezen. Ik heb echt het idee dat ik hem stoor in zijn diepe slaap en het klinkt wat gek, maar ik heb inderdaad het idee dat hij de voeding helemaal niet mee krijgt. Gek genoeg heb ik bij mijn oudste ook de laatste fles om 21.00 gegeven, maar die liet er al meer uren tussen 's nachts. Omdat mijn jongste heel erg onregelmatig komt denk je er goed aan te doen een beetje te sturen, maar dat werkt dus duidelijk niet. Vanavond maar eens proberen wat er gebeurt als we rond 21.00/21.30 uitkomen.

@Blijdorp die van mij is ook echt not amused om 00.00 haha.

Blijdorp vindt dit leuk.
  6. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik weet dat het met mijn oudste ook zo ging en toch ben ik nu met de jongste gaan sturen. Zo gek. Maar je denkt ook 'ieder kind is anders en reageert anders'. Terwijl in de praktijk blijkt dat ze vaak hetzelfde reageren.

7. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Luister gewoon naar je gevoel en kijk naar je kindje dan doe je het hartstikke goed.
    Hier en daar een beetje bijsturen kan dan geen kwaad :)

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Haha heel herkenbaar. Hier dacht ik, zo bij de 2e gaan we het eens even anders aanpakken. Gewoon streven naar de 'standaard' tijden van 7.00-11.00 enz.. Nou net als bij d'r broer werkte dat voor geen meter en na een poosje dacht ik, waar ben ik eigenlijk mee bezig, laat lekker gaan.
    Als ik wel wat bij wil sturen dan doe ik dat dus op de dag, zodat ik in de avond wat gunstiger uit kom, al werkt dat ook niet altijd.
    En die tijd 's nachts die gaan ze vanzelf wel verschuiven hoor! Hier was het in het begin ook gewoon tussen 3.00-4.00 en nu een paar maanden later zitten we op 5.45. Ik verwacht dat ze straks als ze een maand of 6 is wel tot een uurtje of 7.00 slaapt. Na de voeding van 5.45 gaat ze ook altijd gewoon weer terug d'r bed in, beschouw het echt als nachtvoeding en dan tussen 8.00-9.30 wordt ze weer wakker en krijgt dan de volgende fles. Als ze slaapt tot 7.00 of later dan houd ik d'r op en begin ik echt de dag, maar dat is nog maar 4 of 5 keer gebeurd ofzo.

9. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Gisteravond kwam ik om 21.30 uit voor de laatste fles. Hij was toen nog goed wakker.

Kwam daarna om 02.00 en 06.15. Met de fles om 21.00 en 00.00 de avond/nacht ervoor kwam hij om 02.30. Het is dus duidelijk dat de extra late fles helemaal geen zin heeft.

En dat verschuiven gaat inderdaad vanzelf. We zijn al van 3 naar 4,5 uur gegaan en ik verwacht dat dit langzamerhand ook gaat verschuiven.

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oh nou netjes, dan zat er 2x ruim 4 uur tussen en je kan zelf tenminste ook een beetje bij tijds naar bed toe. Ja natuurlijk, komt vanzelf dat hij er langer tussen laat.

11. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Mijn man merkte op dat het leek alsof hij meer op zou kunnen per fles, dus gisteravond kwamen we op 22.15 uit met een fles van 165cc en daar heeft hij tot 03.30 op geslapen.

Nu moet ik dus wel even puzzelen om tussen 21.30 en 22.00 uit te komen, want daarna gaat hij echt zijn diepe slaap in.

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Laat hij er overdag al een redelijk vaste tijd tussen z'n flessen of is het echt nog heel wisselend? Als de tijd er tussen redelijk vast is kan je misschien wel iets bedenken. Anders zou ik vandaag hem gewoon volgen en vanavond even kijken of je misschien even ergens een klein flesje van 90cc tussendoor geeft en dan bijv 2 uur later een fles van 165cc en dan de nacht in. Hier moeten we soms ook een beetje puzzelen, maar inmiddels hebben we wel gemerkt dat of ze nou om 20.00 of 21.00 de laatste fles krijgt, het maakt voor de nacht eigenlijk niet uit.

13. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Overdag standaard 4 uurtjes. Kun je de klok op gelijk zetten.

Maar de eerste fles in de ochtend is altijd lastig. Daar drinkt hij heel weinig uit. Dat was vanmorgen om 07.45 en om 10.15 werd hij wakker en heb ik hem inderdaad een klein flesje gegeven die hij op heeft gedronken. Dus als het mee zit komen we vanavond dan weer uit op 22.00/22.15.

Ik denk inderdaad dat ik hem ergens tussendoor een klein flesje geef zodat we goed uitkomen, want na 22.00 een fles geven heeft hier geen zin meer.

Olifantje1991 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina