Vers fruit vs potje fruit

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Jessmin, 13 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha Eveline,

Nog een vraagje over fruit. Mijn dochter van 16 maanden lust wel vers fruit, maar alleen maar een kwart of een halfje van een stuk fruit. Ze klooit er meer mee aan dan met een potje dus erg snel gaat het niet en ze heeft er dan ook gauw genoeg van. Een potje gaat er echter wél helemaal in (200 gram dus), maar dan moet ik haar wel afleiden met speelgoed en het er met een lepeltje ondertussen in schuiven. Daarom wat vraagjes:

-Is een half stukje vers fruit nou gezonder dan een potje van 200 gram, of zitten er meer vitamines in zo'n potje?

-Hoe lang kun je gesneden of gepureerd vers fruit nog in de koelkast bewaren zonder dat het zijn vitamines verliest?

-Lust een kindje dat opgroeit met voornamelijk potjes fruit als het twee/drie jaar is wel echt fruit uit het vuistje of blijf je vastzitten aan een potje? Dat kan toch eigenlijk niet meer als je kind vier is, en wat doe je dan?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Jessmin,

Een potje fruit bevat ook veel vitamines hoor, maar vers fruit is natuurlijk ook goed. Wanneer ze meer eet van een potje is het geen probleem om daar op terug te vallen. Eventueel kun je kleine stukjes fruit toe gaan voegen aan de fruithapjes uit een potje. Vers fruit zou ik niet langer dan 12 uur bewaren in de koelkast.

Groeten eveline

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha Eveline,

Dank voor je antwoord. Ik val idd altijd terug op potjes fruit omdat ze zo weinig en langzaam eet van het verse fruit. Het is ook niet dat ze laatstgenoemde niet lust, maar dingen die ze zelf moet eten gaan gewoon erg langzaam bij haar (klooien, peuteren, knibbelen, ermee gooien, stukjes eraf trekken, ondertussen af en toe een hapje). Vandaar maar voeren met een lepeltje uit een potje...
    Maar hoe doe ik dat straks als ze te oud wordt voor potjes?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Jessmin,

Je kint vers fruit pureren en steeds een klein beetje grover maken.

Groeten eveline

Deel Deze Pagina