Mijn dochter heeft vanochtend een flinke bloedneus gehad waarbij haar hele jas onder het bloed zit. Ik heb de jas in het bad met ijskoud water gelegd maar het bloed lost niet op... Heeft er iemand een tip waarmee ik de jas schoon kan krijgen zonder dat ik de stof van de jas beschadig?
Klinkt raar Het enige wat hier helpt is erop spugen en deppen met een schone theedoek. Telkens herhalen tot het eruit is. Ooit van ''oma weet raad'' gehaald en werkt echt top.
Ik heb er geen zout bij gedaan en ben ook niet meer thuis. Heeft dat achteraf nog nut? De jas ligt nog steeds in het bad.
Melk inderdaad! Al weet ik niet hoe dit met stof gaat. Onze hond mepte van blijheid zijn staart kapot en sloeg dus ook wel eens met zn staart tegen de muur. Resultaat: allemaal bloed vegen op de witte muur! Door voorzichtig met melk te deppen is het er weer helemaal af gegaan.
Zout en koud water! Werkt perfect. Doet de kraamzorg ook. Als het nu nog in koud water ligt, zout halen. Jas er ff uithalen, emmer leeggooien, jas erin, flinke lading zout op de bloedvlekken(echt, wees lekker ruim) en gooi er goed koud water in zodat het allemaal lekker kan weken. Eventueel even over elkaar heen wrijven en na een nachtje weken gewoon wassen volgens de instructies.
Ik heb ooit een keer dit gezien op FB en toen een screenshot gemaakt. Zelf nog nooit geprobeerd maar who knows... Alhoewel.. op wol zal dit ook niet echt handig zijn denk ik.
Waterstofperoxide op een wollen jas zou ik niet zo snel proberen nee. Het bleekt vooral, dus denk dat het alleen effectief is op witte kleding. Ik zou ook water en zout pakken en daar mee proberen. Niet in de wasmachine gooien. Mocht dat niet werken kun je kijken of HG wellicht iets heeft, als het dan toch al verloren zaak is. Vaak is dat wat agressiever spul en dat zou ik als laatste redmiddel gebruiken.
Na een hele dag weken in koud water is het grootste gedeelte eruit. De bloedvlekken die er nog op zaten heb ik met ruim zout bestrooid en weer terug in koud water gelegd. Was advies is niet wassen en ook geen handwas... In principe heeft hij nu een 'handwas' gehad... Hoe kan ik hem het beste verder reinigen morgen? En hoe weer laten drogen? Het is overigens 50% wol en 50% polyester.
Goed uitspoelen dan denk ik. Douchekop erop zeg maar. En drogen dan aan een hanger in de douche vanwege het water.
Ik las nog de tip dat als je de douchekop er op zet je de bloedkant aan de buitenkant doet, zodat je het bloed eruit spoelt ipv de stof in als het om wol gaat. Geen idee of dat ook echt verschil maakt maar kleine moeite om uit te testen denk ik.
Wol moet je nooit hangend laten drogen maar altijd liggend, anders zakt het model eruit (alle zwaartekracht naar beneden).